Výstava o pánech Slezska: Posledního Přemyslovce reprezentuje zlomený meč

Opava - Slezské zemské muzeum otevřelo velkou výstavu zaměřenou na správu Slezska od středověku až do roku 1918. Prostřednictvím 260 exponátů z Česka i zahraničí sleduje odkaz významných panovnických rodů, aristokracie, církevních hodnostářů i reprezentantů měst a venkova. První místo v expozici s názvem Země a její pán patří meči posledního Přemyslovce Valentina Hrbatého, který archeologové objevili teprve roku 1996.

Výstava je součástí širšího výzkumného projektu, jehož cílem je prozkoumat a popularizovat historii českého i takzvaného rakouského Slezska, jehož hranice byly trochu jiné a zahrnovaly i dnešní polskou část Těšínska. Od středověku do konce 1. světové války se na tomto území vystřídaly významné evropské dynastie Piastovců, Přemyslovců, Lucemburků, Jagellonců, Habsburků či Lichtenštejnů. Důležitou postavou byl i vévoda ratibořského knížectví a poslední panovník mužské přemyslovské linie Valentin Hrbatý, jehož meč je ozdobou expozice.

Slezští Přemyslovci vymřeli s Valentinem Hrbatým

„Z hodin dějepisu si většina z nás pamatuje, že Přemyslovci vymřeli po meči roku 1306. Pravda je ale složitější. Vraždou Václava III. vymřela královská dynastie. Nemanželský syn Přemysla Otakara II. Mikuláš zvaný Opavský však založil vedlejší linii rodu, která vládla v regionu dvě staletí,“ vysvětloval historik Ondřej Haničák.

Země a její pán ve Slezském zemské muzeu

Posledním z rodu byl Valentin Hrbatý, který zemřel bez potomků roku 1521. Při ukládání jeho ostatků do rodové hrobky v kostele ratibořských dominikánek byl na jeho rakev položen rituálně přelomený meč jako symbol vyhasnutí vládnoucí dynastie v mužské linii. „Meč byl znovu vyzdvižen teprve během archeologického průzkumu pohřebiště v roce 1996. Patří ke klenotům našeho partnerského muzea v Ratiboři, které nám ho na jeden měsíc zapůjčilo,“ uvedl ředitel Slezského zemského muzea Antonín Šimčík.

Zlomený meč vystřídá unikátní dukát Přemka I.

Meč pak na výstavě vystřídá další unikát - dukát opavského vévody Přemka I. z poloviny 15. století, který je jediný na světě. Do Opavy ho v lednu na týden půjčí Národní muzeum. „Zřejmě už v době ražby nebyla tato mince používaná jako běžné platidlo, ale manifestovala prestiž vydavatele. Poprvé se dukát objevil v německých aukčních katalozích ve třicátých letech 19. století. Zakoupila ho Numismatická společnost Československá a darovala Národnímu muzeu,“ vysvětlovala historii dukátu autorka výstavy Ilona Matejko-Peterka.

Expozice zahrnuje mnoho dalších předmětů, erbů, dokumentů, fotografií, grafických listů či obrazů. Jsou to například portréty panovníků Marie Terezie a Josefa II., knížat z Lichtenštejna nebo obraz rakouské císařovny Alžběty Bavorské zvané Sisi, který roku 1857 namaloval významný portrétista vídeňského dvora Josef Neugebauer. Součástí výstavy je dokumentární výprava do podzemí kostela svatého Ducha v Opavě, kde bylo od roku 1365 pohřebiště opavských Přemyslovců. Od letošního léta tam probíhá archeologický výzkum.

Výstava Země a jeho pán bude v Slezském zemském muzeu otevřená do 23. března příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 19 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...