Milan Dobeš patří mezi přední evropské představitele optického umění a mezi vůbec první tvůrce světelně-kinetických objektů. Muzeum v Dolních Vítkovicích v Ostravě, které nese jeho jméno, nyní připravilo speciální výstavu k umělcovým devadesátým narozeninám.
„Všechno je v harmonii, pokud to lidé nepokazí.“ Milan Dobeš už 90 let hledá nové cesty umění
Narodil se 29. července 1929 v Přerově. Přežil válku, vystudoval obchodní akademii, věnoval se mimo jiné pantomimě. Nakonec se však proslavil jako tvůrce nových forem umění. „Jeho nezaměnitelné opticko-kinetické a světelně-kinetické objekty mají dlouhodobý mezinárodní ohlas. Jak nová expozice, tak výstava k devadesátinám přesto přináší mnohá překvapení,“ uvedla mluvčí areálu v Dolních Vítkovicích Eva Kijonková.
Na výstavě jsou k vidění jeho realistické olejomalby podobné dílům Antonína Slavíčka i jeho nejnovější díla z posledních let. Výtvarník i ve svých devadesáti letech tvoří a hledá nové cesty umění. „Kdybych to začal považovat za dokonalé, tak bych přestal tvořit. Ale tvorba, to je objevování nového. Tak stále objevuji věci a jsem z toho šťastný,“ říká Milan Dobeš.
Spojit techniku a ideu lidství
Dlouhodobě působí v Bratislavě, takže ho Češi vnímají jako Slováka, Slováci jako Čecha. On sám se cítí být Evropanem, který se snaží pochopit pohyb a světlo. „Všechno je v harmonii, pokud to lidé nepokazí. Protože lidé pokazí tu harmonii. Právě proto se snažím spojit technické věci s ideou lidství a polidštit tu dnešní dobu,“ uvažuje.
Exponáty, které reflektují život a dílo Milana Dobeše i uměleckou dráhu jeho současníků, spolužáků, inspirativních kolegů a následovníků, jsou zapůjčeny z veřejných i soukromých sbírek. Po pěti letech se do Ostravy například vrátil obraz Andick Victora Vasarelyho.
Z novinových výstřižků vznikla rozsáhlá mediální mapa Dobešova života. „Udělali jsme obrovskou kolážovou stěnu, takový slepenec jeho života,“ popisuje kurátor muzea Jan Světlík. Dokumentuje mimo jiné umělcův podíl na celosvětové výstavě EXPO 70 v Japonsku nebo ohlas jeho průkopnických, technicky náročných konstruktivistických děl.
Mnohovrstevná tvář
Svá díla věnovali Milanu Dobešovi k narozeninám také jeho kolegové, bývalí spolužáci nebo tvůrci, které svou tvorbou ovlivnil. O největší překvapení se postarala Ivana Štenclová, která vytvořila jeho mnohovrstevný portrét z vyřezávané překližky.
„Byla jsem tady několikrát, pozorovala jsem jeho dílo, protože jsem chtěla, aby obraz s jeho dílem korespondoval, což je možná odvážné tvrzení, ale minimálně jsem chtěla, aby struktura nebo barevnost s díly pana Dobeše souzněla,“ popisuje portrét, který sám Dobeš nadšeně ocenil.
Speciální výstava k devadesátinám Milana Dobeše je dočasná a potrvá do začátku září. Jeho nový portrét ale na místě zůstane. Má se stát ikonou a symbolem galerie jeho díla.
Muzeum nesoucí jméno jednoho z nejvýznamnějších evropských představitelů konstruktivismu a průkopníka výtvarných kinetických objektů se nachází v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích. Nově pojatá stálá expozice zahrnuje reprezentativní zastoupení konstruktivistů a autorů op artu ze Švýcarska, Německa, Itálie i Ameriky.