V ostravské Dolní oblasti Vítkovic vzniklo muzeum Milana Dobeše. Umělec, který si ve svých dílech podmanil světlo a pohyb, patří k nejvýznamnějším evropským představitelům konstruktivismu. Na vzniku muzea se osmdesátiletý průkopník výtvarných kinetických objektů osobně podílel.
Věčný pohyb. Ve Vítkovicích otevřelo Muzeum Milana Dobeše
Rodák z Přerova a absolvent akademie v Bratislavě se věnoval krajině a figuře. Když dostal zákaz malovat, spolupracoval s architekty. Díky architektuře objevoval geometrické tvary, světlo a pohyb. Jeho první výstavu kinetických op-art objektů výtvarná komise málem zakázala. „Když viděli, že to svítí a že se to hýbe, říkali, že to nemůžou. Tak strašně se rozčílili, že odešli a zapomněli to zakázat,“ vzpomíná Milan Dobeš.
Za necelý rok ho oslovili zahraniční kurátoři a jako jediný zástupce z bývalého Československa vystavoval v Eindhovenu na první poválečné výstavě konstruktivismu. V sedmdesátých letech pro orchestr ve Spojených státech vytvořil světelně kinetický objekt. Na koncertech ho sám ovládal.
Milan Dobeš ukrývá světlo a pohyb do papíru, skleněných čoček, kovu. Mezi vystavenými díly je i první kinetický obraz vytvořený v Československu. Část muzejní expozice je věnována také autorům, se kterými Dobeš vystavoval v roce 1968 na tehdy nejvýznamnější výstavě moderního umění v německém Kasselu. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout i tvorbu Zdeňka Sýkory, Jiřího Koláře či Victora Vasarelyho a Andyho Warhola.
Podobné muzeum před časem vzniklo i v Bratislavě, kde Milan Dobeš dlouhá léta působil a dodnes žije.