Vánoční filmy jsou jako široce rozkročený žánr. Od pohádek po Smrtonosnou past a konkurence přibývá

Čas vánoční, nebo televizní? Sváteční období konce roku pravidelně doprovází změna nabídky televizních stanic. Většinou jde o zařazení oblíbených klasik, pod tím si však diváci v různých zemích představí něco odlišného. I když někdy až ne tolik. I v Česku se už tradiční pohádky mísí se zahraničními produkcemi. A zdá se, že výroba nových vánočních filmů nepolevuje. Co je pro ně příznačné, jak se mění jejich podoba a jak se liší vkus v jiných zemích?

Sezona vánočních pohádek je v plném proudu. Člověk vlastnící televizní přijímač jako by po jeho zapnutí téměř neměl šanci uniknout pohádkám jako Tři oříšky pro Popelku, Císařův pekař – Pekařův císař nebo S čerty nejsou žerty. Tuzemský divák si podle programové nabídky rád na Vánoce vychutná „českou klasiku“, ta se ale pozvolna mění pod vlivem globální kultury.

Pokud si vezmeme tvorbu českou a z té zahraniční nejobvyklejší americkou, rozdíly jsou značné. Zatímco u nás ještě stále převládá klasický žánr pohádky o souboji dobra se zlem, americký přístup není tolik konzervativní – mezi sváteční filmy se řadí snímky od komedií po dramata.

Za vánoční se ale třeba pokládá i akční film jako Smrtonosná past. V něm se Bruce Willis jako policista snaží osvobodit svoji ženu zajatou teroristy v mrakodrapu v Los Angeles. Jako vánoční je film brán proto, že se odehrává právě v období svátků a snažení hlavního hrdiny je motivováno právě tím, aby zachránil svoji ženu, se kterou chce Vánoce strávit.

V obvyklejší podobě „vánočního filmu“ se ale jeho výroba ve Spojených státech spíš drží striktnějších záchytných bodů. Celý proces většinou už ve fázi námětu a tvorby scénáře předpokládá, že film půjde do kin v období těsně před nebo během vánočních svátků, a to se následně propisuje i do jeho dramaturgie a cílení, volených lokací či zobrazované „vánoční pohody na plátně“.

Podobný postup s cílem natočit film spíš jako vánoční produkt si již začínají osvojovat i tuzemské produkce, někdy tak vznikají čistě komerční díla za účelem zaujmout lidi v období Vánoc.

Většina českých pohádkových klasik, které v období svátků televizní diváci volí, ale nevznikla primárně s tímto cílem. Třeba Pyšná princezna byla do kin uváděna na konci září, Byl jednou jeden král s Janem Werichem pak v polovině února. Filmy se staly etalonem vánoční televizní zábavy až v průběhu let.

Příběh opomenutého dítěte jako vánoční klasika

Celosvětový americký model Vánoc přišel na české území po sametové revoluci. Přesněji řečeno asi dva roky po ní, kdy se i do tuzemských kin dostal hit v podobě Sám doma.

Hlavním hrdinou komedie je malý chlapec Kevin McCallister, kterého jeho rodina vyrážející na vánoční výlet do Paříže zapomene samotného doma. Snímek režíroval Chris Columbus, který později natočil také například první dva díly z populární série filmů o čarodějnickém učni Harrym Potterovi.

Film sklidil obrovský úspěch, na domácím trhu se stal nejvýdělečnějším snímkem roku 1990 před filmy jako Duch, Tanec s vlky nebo Pretty Woman. Za jeho úspěchem ale stojí především jeho scenárista a ikonický tvůrce filmů pro teenagery John Hughes, který mimo jiné sám natočil další vánoční klasiku Letadla, vlaky, automobily.

Výdělky filmů v roce 1990
Zdroj: Box Office Mojo

Úspěšnost filmu Sám doma ilustruje i to, že vzniklo jak přímé pokračování, pak variace s jinými herci a v letošním roce měl na streamovací službě premiéru nový remake, jak jinak než v předvánočním období.

Kevin sam w domu

Obrovským fenoménem je příběh o chlapci, kterého rodiče zapomněli před Vánocemi doma, v Polsku. V zemi se zhruba 38 miliony obyvatel, se na něj každý rok dívá na čtyři až pět milionů diváků.

V roce 2010 se polská televize vlastnící práva na lokální uvedení filmu rozhodla, že jej nezařadí do vánočního programu. To zvedlo vlnu protestů a komentářů po celém polském internetu. Na Facebooku dokonce lidé zakládali speciální iniciativy pro návrat Kevina na obrazovky. To se nakonec povedlo, televize film Sám doma zařadila a ten se stal nejsledovanějším v celé vánoční sezoně roku 2010.

Kromě obecných uměleckých kvalit úspěch filmu v Polsku pramení také z historické zkušenosti. „Když tento trhák přišel v roce 1990 do kin a následně na televizní obrazovky, pro všechny děti byla nutnost ho vidět. Pro nás, kteří jsme se narodili v posledních letech polského komunistického režimu, bylo všechno americké předmětem uctívání,“ popsal před několika lety příčiny úspěchu Sám doma polský filmový kritik Bartosz Staszczyszyn.

Právě příklad filmu Sám doma ilustruje trend, který je možné za posledních více než třicet let sledovat – šíření univerzálního amerického kulturního pojetí Vánoc po světě.

Vítěz Vánoc v USA

Ale nenechme se zmýlit, není to pouze Polsko, kde vítězí mladý Kevin. Srovnatelné popularity dosahuje v dalších sousedících postkomunistických zemích, vedle tuzemska také na Slovensku. V Německu pak v žebříčku filmů sledovaných o Vánocích vyhrává příběh z konce 19. století Malý lord Fauntleroy, na druhém místě jsou i díky společné koprodukci Tři oříšky pro Popelku a hned na třetím pak opět Sám doma. Popularitu filmu v USA pak dokládají i výzkumy.

Podle loňského průzkumu společnosti YouGov, kterého se zúčastnila více než tisícovka dospělých Američanů, je nejpopulárnějším vánočním filmem v USA právě Sám doma. Za nejlepší ho označilo patnáct procent respondentů. Za ním následovaly filmy Život je krásný z roku 1946 a Vánoční prázdniny z roku 1989, pro které se vyslovilo po dvanácti procentech respondentů.

Do první desítky nejpopulárnějších vánočních filmů v USA se podle průzkumu dostal také již zmiňovaný akční thriller Smrtonosná past.

Kulturní proměny

I z amerického žebříčku je ale zjevné, že také v USA mají své „tradiční“ snímky a ne každá novinka se uchytí. Život je krásný režiséra Franka Capry, který se umístil jako druhý a který šel do kina už v prvním poválečném roce, se stal klasikou díky častým reprízám amerických televizí.

Příběh George Baileyho, který se dostane do těžké životní nouze, s níž mu pomůže se vypořádat anděl druhé kategorie Clarence, je o tom, že nikdo není na světě zbytečný. Se Sám doma má společného více než zasazení do období Vánoc.

Témata rodiny, pospolitosti a nutnosti vzájemné pomoci se stávají ústředním tónem amerických vánočních filmů, díky kterým univerzálně fungují v různých koutech světě.

Důvody úspěchu vánočních filmů

Právě pozitivní hodnoty v divácích vyvolávají příjemné pocity a filmy tak slouží nejen jako eskapismus, ale také jako ukázka toho, jak bychom chtěli žít a vnímat sami sebe a ostatní, píše výzkumník Christopher Deacy ve své knize Vánoce jako náboženství. Vánoční filmy nám tak dodávají útěchu a někdy i odvahu k tomu, abychom se prali s často nelehkými životními situacemi.

V sekulárním světě tak lidem nedodává transcendentní přesah bůh, ale obecné hodnoty rodiny, lásky nebo usmíření se v mezilidských vztazích. Na podobném principu stojí většina populárních vánočních filmů, které vytvářejí idealizovaný obraz světa.

Například muzikál z roku 1942 Holiday Inn použil vánoční svátky pro zasazení příběhu o skupině zpěváků a tanečníků, kteří se potkají na venkovské farmě. Ta se stává prostředím, ve kterém se veselí, což bylo v roce 1942 uprostřed druhé světové války zásadní pro pozvednutí morálky obyvatelstva. Dodnes z filmu přetrvala především píseň White Christmas, kterou nazpíval Bing Crosby.

Na podobném principu stojí také další americká vánoční klasika Setkáme se v St. Louis. Muzikál se dostal k divákům v roce 1944, kdy po několika letech války leckdo potřeboval povzbudit. Toho se dočkali prostřednictvím zpěvu Judy Garlandové a atmosféry útulného domečku začátku dvacátého století, ve kterém hlavní hrdinka prožívá romanci s klukem od vedle.

Setkáme se v St. Louis i Život je krásný jsou zároveň příklady, u kterých nejde primárně o vánoční zasazení, ale především o prezentaci svátečních hodnot. Oba snímky se v období Vánoc odehrávají jen částečně, divák tak ve srovnání s jinými produkcemi není přehlcen obrazy vánočních dekorací a oslav.

Továrna na vánoční filmy

Přitom s tím, jak vánoční filmy obecně rezonují, se studia a vysílatelé nechtějí spoléhat pouze na výběr ověřených klasik. Za poslední léta tak produkce tohoto typu raketově narostla.

Za rok 2021 je na americké filmové databázi více než dvě stě nových titulů se slovem Vánoce nebo vánoční. Takto laděných filmů bude ale v reálu nejspíš ještě více, jen se nejmenují tak jednoznačně. Oproti roku 2016 je to každopádně dvakrát tolik a oproti roku 2011 pak čtyřikrát.

„Je to magické období, ve kterém na příběhu na plátně nezáleží, dokud je tam pár ozdobených vánočních stromů a sněží,“ zhodnotil pro BBC trend Brandon Gray, který moderuje podcast Deck the Hallmark, ve kterém se svými kolegy rozebírá právě sváteční snímky na kanále Hallmark.

„Filmy mají stejnou estetiku, protože přišly na to, co funguje. Když uděláme všechno plus minus stejné – ne příliš legrační, ne příliš smutné – tak budou lidé sledovat jeden film za druhým,“ doplňuje Gray. Tento účinek pak v on-line prostředí pouze zesiluje algoritmus služeb jako Netflix, který vás na základě jednoho zhlédnutého filmu zásobuje ihned dalšími.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 16 mminutami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 6 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025
Načítání...