V interaktivním divadle objevuje divák příběh sám, někdy dokonce i bez herců

3 minuty
Interaktivní divadlo v pražských ulicích i bytě
Zdroj: ČT24

Divadelní soubor Pomezí zajímá interaktivní divadlo. Diváci jejich inscenací se nejen dívají, ale také zapojují, a to v reálných kulisách. Nejnověji Pomezí přeneslo do pražských ulic příběh dnešních třicátníků. V projektu Za dveřmi čp. 21 mohou dokonce návštěvníci v konkrétním bytě objevovat příběhy sami, bez herců.

Dvě desítky diváků, kteří přijdou na inscenaci My se neznáme, toho o jiných návštěvnících a postavách hry většinou opravdu příliš nevědí. Místo vstupenky dostane každý deník s popisem fiktivní osoby. Ne proto, aby museli hrát, ale aby se lépe vžili do příběhu a také k tématu představení: zda může člověk někoho opravdu znát, alespoň sám sebe.

Neznáme se, ale poznáme

Žádná sedadla na účastníky nečekají, s novými identitami se vydávají na různá místa po Praze. Na zastávkách interaktivní městské inscenace narážejí na audio nahrávky i texty nebo na protagonisty příběhu ze života současných třicátníků – jejich úkolem je postavy vyzpovídat, aby o nich zjistili co nejvíce. 

Pevný scénář neexistuje, každé setkání je improvizací jak pro herce, tak pro účastníky. „Nejzábavnější na celém představení je, jak se s každým divákem dostaneme úplně jinam. Když se někdo jinak zeptá, může se dozvědět něco jiného,“ oceňuje jedna z hereček Mariana Čížková. „Jak se divák zapojí, je převážně na něm. My mu dáváme jen určitou diváckou perspektivu,“ dodává režisér Lukáš Brychta. 

Představení My se neznáme se odehrává na rozhraní pražských Vinohrad a Vršovic. Účastníci během něj nachodí tři až pět kilometrů. „Součástí zážitku je i to, že se divák třeba dostane na místa, kam by se běžně nedostal,“ podotýká režisér.

Byt bez herců, zato s příběhem

Bez jeviště i hlediště se obešel i další aktuální projekt divadelního spolku Pomezí. Za dveřmi čp. 21, jak se inscenace jmenuje, ale nejsou žádní herci, jen zabydlený cizí byt, který tvůrci označují jako narativní prostor.

„Instalace, která sama o sobě vypráví příběh,“ upřesňuje autorka Barbora Klapalová. Příběh je vyprávěn pomocí atmosféry místa, předmětů, vůní, textu i zvuků. „Divák může sahat, na co chce, může kamkoliv vstoupit, cokoliv otevřít, odemknout,“ doplňuje autorka.  

Ať už se hraje v ulicích a kavárnách nebo v kulisách opuštěného bytu, důležitý je především individuální zážitek, v době protikoronavirových opatření vítaný o to více. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 2 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 12 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 22 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...