Tři umělkyně z Mysova Hornu si hrají s významy i s diváky

Za výstavou s možná zvláštním názvem Mysův Horn, již nabízí Galerie Středočeského kraje (GASK), se skrývají tři dámy zvučných jmen: Veronika Bromová, Markéta Othová a Kateřina Vincourová. Všechny se na domácí scéně etablovaly v devadesátých letech, expozice tak, i díky svému pojetí, nabízí zajímavé srovnání.

Všechny tři umělkyně ovšem nemají společné pouze počátky své dráhy, kdy „vnesly na českou uměleckou scénu nový výtvarný názor včetně výrazných ženských témat, a otevřely české současné umění světu“, jak uvádí kurátoři Adriana Primusová a Daniel Vojtěch. Současně je spojují úspěchy, všechny se staly finalistkami Ceny Jindřicha Chalupeckého, Vincourová v roce 1996 dokonce jako první žena.

Multimediální instalace Zemzoo od Bromové, která je součástí výstavy v GASK, reprezentovala v roce 1999 české umění na bienále v Benátkách. A také, což není nedůležité, jsou dlouholetými přítelkyněmi – a jejich vzájemný vztah je „podporovaný osobnostní rozmanitostí a různorodostí, ba protikladností přístupů k tvorbě, i spřízněností volbou“. Kutnohorská výstava o tom podává jasné svědectví. Rozhodně nevadí, že se každá z umělkyň věnuje jinému žánru, v GASK jsou tak vidět fotografie v různých modifikacích, skulptury, někdy až spíše objekty, modrotisky, videoinstalace, nalezené objekty i kombinované techniky.

3 minuty
Výstava Mysův Horn v GASK propojil tři umělkyně
Zdroj: ČT24

Kurátoři, vedeni snahou ukázat proměny vidění jednotlivých umělkyň, sáhli po jejich „starších“ dílech, jež konfrontovali se současnou tvorbou. A srovnání prokazuje kontinuitu jejich umění.

Možnosti rozhovoru

Celý projekt započal již přibližně před deseti lety, kdy se kurátoři, ještě spíše obecně, zamýšleli nad proměnami obrazu světa, konfrontacemi „vzpomínky s jejím otevřeným současným horizontem a připomínkou cesty, na které jsme životem ‚proletěli‘, aniž bychom si uvědomovali její nesamozřejmou, svůdnou povahu“.

Pracovní název eventuální výstavy tehdy zněl Možnosti rozhovoru, dostatečně široký, aby se s celou koncepcí dalo dál pracovat. Až později po dalších diskusích, se kurátoři rozhodli do svého vznikajícího projektu přizvat Bromovou, Othovou a Vincourovou. Volba, jež se dosti nabízela, totiž souzněla s jejich výchozími úvahami.

Z výstavy Mysův Horn v GASK
Zdroj: GASK/Martin Polák

Odtud pak již vedla cesta k rozhodnutí opřít se především o tři základní díla, všechna z devadesátých let, a od nich pak vycházet. Konkrétně to byl Pohled do kabiny kapitána Nema (1997) od Othové, Utopia (2000) od Vincourové a Zemzoo (1998) od Bromové. Jsou představena s díly současnými, a to z let 2023 až 2025. Nejedná se přitom o první společné vystoupení těchto tří umělkyň, rozhodně však největší.

Bludná cesta na Mysův Horn

Zvláštní název Mysův Horn vznikl při společných debatách a první jej nejspíš vyslovila Othová. Slovní přesmyčka z výrazu mys Horn může podle Othové „evokovat bludnou cestu“, pro Bromovou je to „hra s otočením naruby a tématem světů za oponou“ a pro Vincourovou znamená Mysův Horn „dezinformaci, chybný kód na cestě s nejistým cílem“.

Kurátorka Primusová ještě dodává: „Mysův Horn je cesta imaginace, dynamická, křehká a nejistá, s překvapeními a s otevřeným cílem.“ Zároveň lze vnímat ve všech vyjádřeních otevřené dveře jak k hravosti, tak k různému prozkoumávání a osahávání (si) reality.

Nemova kajuta, utopie a medvěd

Celou expozici uvádí vstupní instalace, remake původního díla Pohled do kajuty kapitána Nema od Vincourové, dílo impozantní, ale ve své formě prosté – jedná se o plachty mořsky zelené tkaniny, jež vyplňují, jako jakési velké matrace, všechna okna místnosti a evokují pohled z Nemovy kabiny do jeho podmořské říše. Jak píše v katalogu kurátor Vojtěch, „nazelenalé světlo mořského živlu proniká do stinného interiérového prostoru, sugeruje nepoznanou symbiózu a propůjčuje jí alegorický význam moderní melancholie“.

A také diváky vyzývá ke hře fantazie, copak je asi za těmi „okny“, jaká kouzla se tam skrývají? Překvapení, jaká čekala na Nemovy vězně, když je přivedl k velkému oknu svého Nautilu? Anebo, nedejbože, snad nic?

Kateřina Vincourová, Pohled do kajuty kapitána Nema
Zdroj: GASK/Martin Polák

Utopie od Othové sestává z devíti černobílých fotografií, zachycujících vlastně banální pohledy na domy s jejich obyvateli, ovšem posuny v perspektivě i čase zpochybňují naši jistotu nad tím, co vidíme. Anebo, jak říká sama autorka, „jde nejspíše o odklon od pozorovatelské melancholie, sebeprojekce do okolních situací ke konstatování, zaznamenání a předání zprávy“.

Zemzoo od Bromové konfrontuje uvěznění ledního medvěda v newyorském akváriu s fotografiemi vlastního těla, též uvězněného v radikálních bondážích, jež jsou různě digitálně zpracované. Součástí instalace je i možná dvoumetrový objekt, zjevně onen medvěd, vznášející se v prostoru, v němž jako by plaval – a není to, navzdory jeho mončičákové chlupatosti, nic roztomilého.

Čert či Hedy Lamarrová

Tato tři ikonická díla jsou doplněna aktuálními příspěvky. U Bromové jsou to například Multibytosti, velké modrotisky pracující s otisky lidských těl, či Bárka Chaosu, v podstatě vydlabané necky osazené plachtou, pneumatikami a dalšími proprietami, zcela v intencích svého názvu nepříliš použitelná, kombinovaná s videoprojekcí.

Markéta Othová, Utopia
Zdroj: GASK/Martin Polák

Othová doplnila svou Utopii objekty Čert na dovolené a jiné věci, například papírovým hřbetem ještěra položeným na podlaze, dětskými skládačkami postavenými před digitálními fotografiemi na stěně, kdy pracuje s jejich interakcí.

Vincourová pracuje s kulturními stereotypy, když v dílech Hedy Lamarr dnes, eventuálně Hedy, zpochybňuje mediální obraz této ženy, redukovaný na její roli ve skandálním Machatého filmu Extáze z roku 1932. Hedy Lamarrová byla totiž vynikající vynálezkyní, její objev znemožňující detekci námořních torpéd později nalezl použití v rozvoji digitální komunikace, telefonů, wi-fi... To jen pro dovysvětlení Vincourové asambláže, kdy nad zahaleným torzem (?) létají torpéda, letadla a podobně.

Výstava Mysův Horn, vybízející k aktivní spoluúčasti a provázená výpravným katalogem, je v kutnohorské GASK k vidění až do 28. září.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 10 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...