V roce, kdy si Francie a Česko předávají předsednictví Evropské unie, si Paříž připomíná umělkyni, která byla doma v obou zemích. Do francouzské metropole se po Praze a Hamburku přestěhovala velká výstava o surrealistické výtvarnici Toyen. Doplnila ji další díla ze soukromých sbírek.
Toyen se vrátila do Paříže díky výstavě
Marie Čermínová alias Toyen je považována za jednu z nejvýznamnějších českých výtvarných umělkyň dvacátého století. A především za jednu z největších osobností surrealismu. Osobnost Toyen je podobně originální jako její dílo. Postavila se autoritám, popřela tradiční ženskou roli, chodila oblečená ve smokingu, s motýlkem u krku a mluvila o sobě zásadně v mužském rodě.
Francie se pro Toyen stala druhou vlastí. Od dvacátých let se pohybovala kolem surrealistické skupiny spojené s André Bretonem. Po druhé světové válce se do Paříže přestěhovala natrvalo. Ve městě nad Seinou také v listopadu roku 1980 zemřela.
(Ne)známá Toyen
Výstava v Pařížském muzeu moderního umění představuje nyní sto padesát jejích děl. Některá, vypůjčená ze soukromých sbírek, jsou vystavena vůbec poprvé. „Od výstavy si slibuji, že díky ní bude Toyen znovu objevena pro pařížské publikum,“ přeje si ředitel Českého centra v Paříži Jiří Hnilica.
„Návštěvníci mohou objevit všechno, co Tyen vytvořila před příjezdem do Paříže, tato část její tvorby je ve Francii téměř neznámá,“ upřesnila kurátorka výstavy Annie Le Brunová, která se s Toyen přátelila.
Osobnost meziválečné avantgardy připomínají v hlavním městě Francie rovněž reprodukce děl na plotě Českého velvyslanectví a také scénické čtení či animovaný film inspirovaný maskami Toyen. „Člověk si hned vzpomene na koláže, které jsou nedílnou součástí experimentálních filmů,“ poznamenal režisér snímku Joseph Paris.
Výstava věnovaná Toyen skončí v červenci, tedy v měsíci, který propojí Francii a Českou republiku i jiným způsobem. Česko totiž k prvnímu červenci v čele Rady Evropské unie vystřídá právě Francii.