Činoherní soubor Národního divadla moravskoslezského vyráží na Bouřlivou plavbu. Ostravská scéna se rozhodla do repertoáru přidat britskou konzervační hru montypythonovského ražení. Dramatik Tom Stoppard si v ní utahuje z operetních klišé a divadelních autorů.
Tom Stoppard bere Národní divadlo moravskoslezské na Bouřlivou plavbu
Ve Stoppardově komedii se na palubě zaoceánského parníku sejdou autoři hudebních komedií, skladatel a herci. Pokouší se dokončit hudební komedii, s níž chtějí dobýt Ameriku. „Hra reflektuje historicky skutečnou událost, menší migrační vlnku autorů maďarských operet, kteří začátkem dvacátého století byli prvními scenáristy Hollywoodu,“ upozorňuje režisér představení Vojtěch Štěpánek.
Divák snadno ve hře odhalí také českou stopu, kterou zlínský rodák Stoppard zanechal v postavách herečky Nataši a popleteného stevarda Dvorníčka. Za vzor k Bouřlivé plavbě si Tom Stoppard vzal britské konzervační komedie. „Člověk si musí zvyknout na to, že se nehraje až tak určitá situace, ale slovo,“ podotýká jeden z herců Vojtěch Štěpánek.
Divadlo bez vážnosti
Přípravy na premiéru na lodi více než bouřlivé moře narušují bouřlivé vztahy. Stoppardův humor si bere na paškál nesnesitelná ega, sexuální napětí v inscenačním týmu i absurditu laciných scénářů. A pohrává si také s různými výstřednostmi herců.
„Někteří kritici Stoppardovi v minulosti vyčítali, že zbavuje divadlo jeho vážnosti. Ve skutečnosti je ono odmítání vážnosti divadla a neustálé zdůrazňování teatrálnosti charakteristickým znakem jeho tvorby i osobnosti. A zdá se, že mu to nijak nevadí, o čemž svědčí jeho odzbrojující odpověď v jednom ze starších rozhovorů: ‚Je pro mě velmi obtížné odmítnout nabídku napsat vodní balet pro delfíny nebo hru pro motorkáře na okraji zdi smrti…‘“ dodává dramaturg Norbert Závodský.