„To je krása, to bych chtěl mít!“ Výstavní cyklus zjišťuje, co lidi vede ke sbírání umění

3 minuty
Kunsthalle Praha vystavuje Půlnoc umění
Zdroj: ČT24

Kunsthalle Praha zajímá fenomén sběratelství. Věnuje mu celý cyklus nazvaný Cesty sběratelství. Zahájila jej výstava Půlnoc umění, na niž kurátorka Lenka Lindaurová vybírala díla především ze sbírky mecenáše a sběratele Karla Babíčka, jednoho z prvních porevolučních soukromých sběratelů.

První obraz si Karel Babíček koupil v roce 1978. Tehdy mu bylo devatenáct a původně jel do Prahy koupit si džíny za peníze vydělané na brigádě. Než jsem stačil peníze vyvekslovat na bony, tak mě nadchnul obraz Jaro na střeše od Standy Judla, kterého jsem vůbec neznal.

„Vzpomínám na to nadšení, kdy jsem se vracel domů a místo džín jsem svíral zabalený obraz a byl jsem hrdý, že mám doma něco, co je spjatý s živým uměním. Byl to spontánní nákup obrazu, kdy jsem přišel do galerie a řekl: 'To je krása, to bych chtěl mít!'“ vypráví Babíček.

Devadesátá léta byla pro galeristy těžší

Začal se stýkat s tehdy undergroundovými umělci a kupovat jejich díla. V devadesátých letech pak založil spediční firmu a také otevřel jednu z prvních soukromých galerií. Fungovala do roku 2003 a po vzoru newyorského modelu reflektovala aktuální umělecké dění napříč generacemi. Soukromé galerie to měly podle jeho mínění těžší než dnes.

K těsně porevolučním časům odkazuje i název výstavy Půlnoc umění. Inspiruje se Kunderovým románem Nesmrtelnost, v němž jedna z postav komentuje umělecký svět slovy: „Na ciferníku evropského malířství odbila půlnoc.“ Kurátorka tak označuje dobu získané svobody a propojení se světem, vzniku privátních galerií a sbírek, zároveň i moment, kdy se vyhlašoval konec dějin umění.

Kunsthalle Praha představuje z Babíčkovy kolekce desítky děl. „Opakujeme výstavní model na způsob 'kabinet sběratele', abychom ukázali co nejvíce kusů se sbírky,“ dodává kurátorka Lenka Lindaurová. K vidění jsou práce Adrieny Šimotové, Františka Skály, Josefa Žáčka, Jiřího Příhody, Jaroslava Róny, Jiřího Davida nebo Kateřiny Vincourové.

Nejen investice, ale i vášeň

Babíček do své sbírky nakupoval často spontánně. „Ta sbírka je velmi odvážná, protože není koncipovaná jako investice do umění, ale je to opravdu sběratelská vášeň. A u Babíčka je důležitý i ten aspekt, že umělce opravdu podporoval,“ podotýká kurátorka.

Půlnoc umění je první z plánovaného cyklu výstav, který má v Kunsthalle představit různé domácí i zahraniční soukromé sbírky – a vůbec různé přístupy ke sběratelství. Cílem je hledání odpovědi, kdo, co a proč sbírá, jaké jsou vztahy mezi sběrateli a umělci anebo jak vedle sebe fungují soukromé sbírky s těmi veřejnými.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 2 hhodinami

Města oživují vánoční výzdobu. Chystají světelná bludiště nebo fotopointy

Řada českých měst chystá novou podobu vánoční výzdoby. Přicházejí s dlouhodobě využitelnými světelnými dekoracemi a nápaditými interaktivními instalacemi. A to přesto, že rozpočty v mnoha případech zůstávají stejné jako loni. Podle ředitelky příspěvkové organizace Brána Jihlavy Soni Krátké se tak daří s výdaji pracovat efektivněji. Část výzdoby město využije celoročně nebo v dalších letech a díky tomu pak může každý rok nakupovat nové prvky.
před 2 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijímá ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, soukromě se už setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem a také prozradil, které filmy jsou jeho oblíbené.
před 4 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 5 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 20 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
včera v 13:26

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025
Načítání...