Tisíc let radostí a smutků líčí čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej i česky

4 minuty
Česky vyšly paměti Aj Wej-weje
Zdroj: ČT24

V češtině vycházejí paměti čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje, kritika nehumánních projevů nejen v Číně. V knize Tisíc let radostí a smutků líčí svůj dosavadní život i vzpomínky na svého otce.

„Myšlenka napsat tuto knihu mě napadla poté, co mě v roce 2011 policie vzala do vazby. Během tohoto období nucené izolace jsem cítil potřebu promýšlet svůj vztah s otcem Aj Čchingem,“ uvedl ke knize její autor.

Když ho po jednaosmdesáti dnech vazby propustili, začal nahrávat svůj příběh na pásek, aby zanechal podrobnou zprávu o událostech, dokud je měl v čerstvé paměti.

„Zažil jsem některé osobní boje a vážnější politické obtíže, s nimiž se potýkal i otec, a jako on jsem byl označen za nepřítele státu. Rozhodl jsem se tedy podat svědectví o jeho a o svém životě a podělit se o tyto vzpomínky se svým synem Aj Laem, jemuž v době mého zatčení byly právě dva roky,“ řekl Wej-Wej.

Tisíc let radostí a smutků
Zdroj: Paseka

Vyprávění začíná roku 1910, kdy se narodil jeho otec, lyrický básník Aj Čching, muž osobně blízký Mao Ce-tungovi. Za takzvané Kulturní revoluce se však stal vyhnancem, čistil latríny v krutých podmínkách malosibiřské vesnice.

Umění v USA i Číně

Aj Wej-wej se záhy po přesídlení do Šanghaje rozhodl pro umění. Zprvu to byl film, ale při pobytu v USA počátkem osmdesátých let se přiklonil k výtvarnému umění.

„Léta bezcílného putování končí v New Yorku, kde se spřátelí s Allenem Ginsbergem a objeví Andyho Warhola, jehož dílo a pohled na svět se stanou jeho výtvarnou iniciací, a když se Aj vrací roku 1993 zpět do Číny, tentokrát do Pekingu, jeho popartový výtvarný projev tuto zkušenost do značné míry odráží,“ připomíná nakladatelství Paseka, které vydává Wej-wejovy paměti v češtině.

Začátkem devadesátých let se vrátil do Číny, akcent jeho konceptuálních děl se postupně posunul od společenské kritiky ke kritice čínského režimu. Otevřený střet s ním jej přivedl v letech 2011 až 2015 do domácího vězení.

Kromě životních osudů autor v knize líčí čínskou uměleckou scénu a její protagonisty na přelomu milénia, atmosféru a poměry v Číně po potlačení demokratického hnutí i vlastní snahu o svobodné umělecké vyjádření.

Kritika čínského režimu

Svými díly pranýřoval například kvalitu stavebnictví, která podle něj měla v roce 2008 za následek velké množství obětí při zemětřesení v S'-čchuanu. Materiálem pro jeho instalaci se staly zkroucené ocelové tyče z poškozených budov. Tragédie se odrazila také například v díle Had, které Aj vytvořil z pěti tisíc dětských batůžků. Připomínají stejný počet dětí, které zemřely při zemětřesení v nedbale postavených školách.

V posledních letech se věnoval i tématu migrace, například ve svém vůbec největším díle – Zákonu cesty – vytvořeném speciálně pro pražskou Národní galerii. Jednalo se o monumentální nafukovací člun s postavami 258 uprchlíků bez tváře.

Aj Wej-wej je znám také jako spoluautor (společně se švýcarskou firmou Herzog & de Meuron) návrhu futuristického olympijského stadionu pro hry v Pekingu 2008, přezdívaného Ptačí hnízdo. Později se ale od stavby zcela distancoval s tím, že vláda hry využívá jen pro svoji propagandu. Projekt zkritizoval jako megalomanský.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...