Terminator Genisys – příliš mnoho povyku (skoro) pro nic

Recenze - Slíbil, že se vrátí, a tak je tu znovu. S pátým Terminatorem ale přišla 9. července do kin spíše slušná letní popcornovka než očekávané vzkříšení legendy. Kultovní série se snaží pokračovat v cameronovském stylu, ale vypadá to spíš, jako když pejsek a kočička vařili postapokalyptický dort. I přesto, že jednou z přísad je opět Arnold Schwarzenegger.

Když se objevil John Connor, všechno se změnilo. Naučil lidi bojovat a poslat stroje do šrotu. Ve filmu Terminator Genisys teď stojí před svými muži na prahu poslední velké bitvy. Jestliže podlehnou a zemřou, lidstvo zemře s nimi. Jejich protivník, vychytralý počítačový systém Skynet, vysílá strojem času do L.A. roku 1984 kyborga („starý, ale nikoli zastaralý“ božský Arnie Schwarzenegger), jehož úkolem je zlikvidovat Sarah Connorovou, aby se nemohla nikdy stát Johnovou matkou. A jedinou šancí Johna je fofrem poslat do téže minulosti namakaného ranaře Kylea Reeseho, aby Sarah ochránil, hodil plecháčovi do jeho vražedných plánů vidle a dal Johnovi šanci, že se přece jen jednou narodí.

Že je to déjà vu, které vám připomíná zrození kultu v roce 1984, kdy Cameron geniálně natočil prvního Terminatora, ve kterém šlo přesně o tohle? To víte, že už to tady bylo, protože pátý Terminator se mazaně přitulil ke kultovní klasice, aby posléze z ikonického základu nenechal kámen na kameni a vydal se po vlastní křivolaké a až příliš složitě vykalkulované cestě.

Cameronova jednička (Terminator, 1984), kde byla primárním terčem Sarah Connorová, byla zjevením. Ve skvělé dvojce (Terminator 2: Den zúčtování, 1991), usilující pro změnu o život jejího syna Johna Connora, upevnil geniální James Cameron pozici terminátorského kultu. Ve trojce (Terminator 3: Vzpoura strojů, 2003) nahradil Camerona Jonathan Mostow a Skynet neúspěšnou „té tisícovku“ ještě mnohem dokonalejším zabijákem TX. A soudný den tu může odvrátit jen zastaralá, ale pořád výkonná replika Terminatora s rysy Arnolda Schwarzeneggera, jehož oblíbené „já se vrátím“ zatím zaznívalo ve všech třech dílech.

Terminator Genisys
Zdroj: ČT24/CinemArt

No a ve čtyřce (Terminator Salvation, 2009) Arnie poprvé vynechal a režisér, klipař McG, celý projekt za dvě stě mega, přetékající citacemi z předchozích dílů, málem úplně pohřbil. A teď se, spolu s Arniem, Terminator vrací znovu, aby se přihřál na výsluní původních cameronovek a zároveň dokázal, že všechno bylo vlastně úplně jinak.

Chvályhodný záměr restartovat ikonickou sérii ovšem nepřekročil hranici dobrého úmyslu. Scenáristé Laeta Kalogridisová a Patrick Lussier to ve snaze svézt se na vlně slavných Cameronových předloh a zároveň je originálně přetvořit přepískli a režisér Alan Taylor (který umí lépe seriály nežli restarty blockbusterových sérií) to dorazil, takže ambice, podložené více než sto padesáti milionovým rozpočtem, byly rozhodně větší nežli výsledek.

To, co tu docela funguje, je Arnieho kyborgovské (ne)herectví, ale jinak jde o zředěné převařování již viděného, které sází hlavně na něj a vytěžení image terminátorské značky, která tu dostává docela na zadek. Emilia Clarkeová (Hra o trůny) je mdlá a vcelku nezajímavá, stejně jako australský import Jai Courtney (Divergence) - a vzhledem k vlažné chemii mezi nimi je s podivem, že byl John vůbec počat.

Akce je spíše rutinní a mechanická nežli originální a dynamická a nijak neoslní (což platí i o tricích). Vytěžování předchozího je dominantní technika, přidanou hodnotu abys pohledal. Tam, kde se Terminator Genisys vzdaluje od citovaných originálů, začne být rychle nepřehledný, překombinovaný až zmatený, neboť skoky v čase působí jako chaotická trampolína umožňující nejbizarnější kombinace. Chybí lehkost, uvolněnost, hravost, logická sevřenost a srozumitelnost.

Paramount již anoncoval další dva díly. Zrealizuje-li je v tomto duchu, bude klasické „I'll be back“ znít spíše jako hrozba.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zlín patří na týden designu

Ve Zlíně se koná týden designu. Mezinárodní festival do 13. května nabízí výstavy, módní přehlídky i workshopy. Akci nazvanou Zlin Design Week pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati.
před 14 hhodinami

Na Bartošku vzpomíná Eben, Trojan i Crowe. Ve Varech by mohl mít ulici

Velkorysý, charismatický herec i člověk se smyslem pro humor, opakuje se ve vzpomínkách na Jiřího Bartošku. Filmový a divadelní herec zemřel 8. května. O trvalejší vzpomínku usiluje petice, která se zasazuje o přejmenování ulice Moskevská v Karlových Varech na ulici Jiřího Bartošky. Ten byl několik desetiletí prezidentem tamního filmového festivalu. Na setkání s ním zavzpomínala i jedna z festivalových hvězd Russell Crowe.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Břečka, nebo budoucnost? AI obrázky v sobě mají morbidní odér, říká expert

Reklamy na plakátech, titulní stránky časopisů, ale i lidskoprávní kampaně – to všechno lze vytvořit pomocí obrazových generátorů, které nahrazují práci kreativců, grafiků či fotografů. Jejich práci ale předtím bez souhlasu vytěžily, podotýká v rozhovoru pro ČT24 reklamní fotograf Adam Bartas. Vizuální kultura se podle něj nenávratně mění, což prý přinese i inflaci tohoto syntetického obsahu.
před 19 hhodinami

„Obrovský frajer, rovný chlap“. Zemřel herec Jiří Bartoška

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Filmografie tohoto herce, oblíbeného i díky charismatu, čítá desítky rolí. Zapsal se například v trilogii z pravěké Osady Havranů, jako lékař záchranné služby v seriálu Sanitka či v komedii Teorie tygra, za niž získal Českého lva. Přes tři desetiletí stál také v čele filmového festivalu v Karlových Varech, který po sametové revoluci pomohl znovu vybudovat.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025
Načítání...