Špinarka je na divadle obyčejná superhrdinka. Jinde svůj osud vypráví Němcová, Lauda či Hácha

2 minuty
Divadlo Petra Bezruče zkouší hru Špinarka
Zdroj: ČT24

Věra Špinarová je vnímána jako ostravská hudební ikona, novinka Divadla Petra Bezruče ji ale jako modlu oslavovat nechce. Špinarka je podle autora a zároveň režiséra Tomáše Dianišky příběhem „obyčejné ženské s velkým talentem“. Její příběh vypráví jako superhrdinský film. Tuzemská divadla mají na aktuálním repertoáru i další hry inspirované skutečnými osudy. Některé z nich napsal také Dianiška.

Ostravská scéna chystanou novinku avizuje jako „intimní portrét i epický příběh o nezávislosti, intrikách, odvaze a nezapomenutelné přítomnosti opravdové lásky“. Dianiška přiznává, že poslední, co chtěl, je stavět slavné ostravské rodačce modlu.

Jeho, mileniála původem ze Slovenska, prý písně Věry Špinarové minuly. Při psaní hry to ale pokládal za výhodu. „Abych se nebál do toho tnout, abych tu slavnou zpěvačku ‚odmodlil‘. Snažil jsem se ji představit jako obyčejnou holku, což si myslím, že tak bylo. Obyčejná ženská s velkým talentem,“ říká.

Špinarová v patnácti začala nahrávat v rozhlase a zpívat s kapelami, její kariéru ovlivnil první životní partner, hudebník Ivo Pavlík. Velký talent a úspěch byly vykoupeny třeba povinnými zájezdy do Sovětského svazu i dalšími úlitbami komunistickému režimu. „Když je někdo supertalentovaný, akorát žije v nesprávném prostředí, tak je to dramaticky nosné, to jsem se snažil postihnout,“ vysvětluje Dianiška.

Na příběhu Věry Špinarové ho prý bavil právě onen vzestup obyčejné holky až k pozici superstar, její osud vypráví v šabloně amerických superhrdinských filmů. „Kdy všichni jsou proti tomu jedinci, který má superschopnost a ne a ne ji využít a pak to najednou propukne a okouzlí celý svět,“ upřesnil autor.

Žádná napodobenina

Hraje se i o soukromých tragédiích zpěvačky. Smrti nejbližších, rozchodech, ústupu ze slávy, náklonosti k alkoholu. „Pro mě je neskutečně silná žena, která si prožila velkou spoustu věcí, ze kterých by se člověk nemusel umět sesbírat,“ podotýká představitelka „Špinarky“ Markéta Matulová.

Záměrem ale nebylo zpěvačku okopírovat, autoři hru označují jako doku-fikční drama. „Není to dokumentární divadlo nebo film, je to autorská hra, je to její osud, ale ne její napodobenina,“ dodává herečka. Hity Věry Špinarové ale na jevišti zpívá, za doprovodu živé kapely.

Dramatický osud jako béčko

Premiéra Špinarky je naplánována na začátek září, u Bezručů ale od Dianišky hrají také titul Transky, body vteřiny, inscenaci roku 2019 podle Cen divadelní kritiky. Inspirována je tak trochu skandálním osudem atletky Zdeny Koubkové, jejíž úspěchy byly ze sportovní historie vymazány. Sportovkyně dosáhla světových rekordů v běhu s vrozenou vývojovou vadou reprodukční soustavy. Po změně pohlaví většinu života prožil(a) jako muž.

Transky, body, vteřiny si lze přehrát v iVysílání:

95 minut
Záznam: Transky, body, vteřiny
Zdroj: ČT24

Dianiška sám přiznává, že se rád inspiruje skutečnými událostmi, historická fakta přitom kombinuje často s brakovými prostředky. Scénu pro své autorské hry našel například v pražském Divadle pod Palmovkou. Pronásledování skautů v padesátých letech tu Dianiška zpracoval jako béčkovou zombie grotesku pod názvem Mlčení bobříků. Akčním béčkem se zhostil i „největšího hrdinského činu našich dějin“, tedy atentátu na Heydricha v inscenaci 294 statečných.

V hledáčku cen se objevila také černočerná komedie Bezruký Frantík, kterou Dianiška napsal s Igorem Ozorovičem. Pojednává o Františku Filipovi, který se narodil bez rukou, přesto procestoval svět a úspěšně podnikal. Jakub Albrecht si za titulní roli odnesl ocenění od divadelní kritiky.

A do Šaldova divadla v Liberci, kde uváděl hry pod pseudonymem F. X. Kalba, se Dianiška na konci května vrátil premiérou hry Burian. Po svém zpracoval příběh libereckého rodáka, sesazeného „krále komiků“ Vlasty Buriana. Na jevišti se v něj proměňuje Veronika Korytářová.

Problémy s Koulí

Víceméně přesné životopisné hry vznikají ale i na dalších jevištích. Třeba pražské divadlo ABC zve na Elefantazii, „Muzikál ohavné krásy“ je příběhem takzvaného sloního muže Josepha Merricka, který se stal ve viktoriánském Londýně atrakcí obludária. Před Tomáše Havlínkem už ho ztvárnil David Bowie na divadle a John Hurt ve filmu Davida Lynche.

„Všem ukázal, že i s tak strašným handicapem, takhle špatně rozdanými kartami, může člověk milovat život,“ říká o poselství hry režisér a spoluautor David Drábek.

Jeho nejslavnější inscenací „podle skutečných událostí“ nicméně zůstává nejspíš Koule. Nejprve rozhlasová a následně divadelní hra o dopingu v normalizačním sportu přitáhla pozornost i soudními kauzami. S žalobou se na soud mimo jiné obrátili koulařka Helena Fibingerová a běžkyně Jarmila Kratochvílová, které se poznaly v postavách Mileny a Radmily. Hru uvádělo Klicperovo divadlo v Hradci Králové, „atletickou královnu“, jíž míchá anabolické steroidy doktor Cvach, si zahrála Pavla Tomicová.

Lauda v Tramtarii, Hácha v Praze

Do sportu zabrousilo i Divadlo Tramtarie v Olomouci. Cílová rovinka Nikiho Laudy není podle divadelníku určena zdaleka jen pro fanoušky motosportu. „V divadle máme rádi dramatické osudy a vypjaté emoce a život Nikiho Laudy byl opravdu pestrý,“ vysvětlil volbu hrdiny režisér a dramatik Pavel Gejguš. Inscenace propírá osudovou nehodu tohoto legendárního pilota formule 1 i rodinné vztahy.

Pražské divadlo D21 se pustilo do inscenace o protektorátním prezidentovi. Pod názvem Emil čili o Háchovi probírá spory o místo tohoto politika v dějinách a (ne)zaslouženost nálepky kolaboranta. Premiéru má hra začátkem června, už dříve k ní ale vznikla i rozhlasová hra Zemský ráj to naposlech, která se vrací k Háchově audienci u říšského kancléře v osudovém březnu 1939. Dostupná je na YouTube.

Vrcholy a pády Boženy Němcové i Marii Callas

Diváky vyhlížejí také dvě výrazné ženy. Operní diva Maria Callas uděluje Mistrovské lekce v mladoboleslavském městském divadle. V hlavní, byť činoherní roli viděl režisér Petr Mikeska prý od začátku českou pěvkyni Dagmar Peckovou. „V operním prostředí už čtyřicet let působím. Obě jsme zažily vrcholy i pády, akorát v mém věku už byla Maria Callas mrtvá,“ říká mezzosopranistka. Hra operní hvězdu zachytila v profesním útlumu.

V Pardubicích zase čeká Božena Němcová. Inscenace Jako břitva měla mít premiéru v březnu, kvůli pandemie na ni ale nedošlo. Hra Lenky Lagronové vznikla původně pro Národní divadla v Praze, ve Východočeském divadle ji nastudoval Radovan Lipus. Podle inscenátorů nemá být ani životopisnými příběhem čítankové spisovatelky, nýbrž „se básnickými doteky přibližuje k tomu, co je v jejích osudech neuchopitelné“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...