Rockový zpěvák Rod Stewart prodal katalog svých písní společnosti Iconic Artists Group, která spravuje značky a portfolia umělců. Obchod zahrnující vedle práv na hudební nahrávky i práva na užití jména a obličeje, přinesl Stewartovi téměř sto milionů dolarů, tedy přes 2,3 miliardy korun. Je to ale pořád zlomek oproti nejméně šesti stům milionům dolarům, které nedávno zaplatila Sony Music Group za polovinu katalogu Michaela Jacksona. Což znamená rekordní transakci za dílo jednoho hudebníka.
Rod Stewart prodal své písně za sto milionů dolarů, část katalogu Michaela Jacksona stála ještě šestkrát víc
Prodaná práva zahrnují Stewartovu sólovou kariéru i období, kdy byl členem skupiny Faces a Jeff Beck Group. „Letos je to šedesát let, co působím v hudebním průmyslu. Nastal správný čas a já mám to štěstí, že jsem v Irvingovi a jeho týmu ve společnosti Iconic našel partnery, kterým mohu svěřit své životní dílo a budoucí hudební odkaz,“ vysvětlil Stewart své rozhodnutí.
Irvingem myslí Irvinga Azoffa, manažera dlouhodobě působícího v zábavním průmyslu. Ani on neskrýval potěšení. „Jsme nadšeni, že můžeme v rodině Iconic přivítat jednoho z nejslavnějších zpěváků a skladatelů naší doby,“ uvedl. Azoffova společnost už má ve své „stáji“ Beach Boys, Cher, Deana Martina, Nata Kinga Colea či Joea Cockera.
Jakkoliv Stewartova slova o šedesáti letech v hudebních branži působí jako bilance před odchodem do penze, rocker si jen užívat peníze z prodeje nechce. Ještě v únoru by mělo vyjít album Swing Fever, na němž spolu s Joolsem Hollandem vzdává hold big bandům. V současnosti je na světovém turné, koncerty má podle oficiálních stránek naplánované až do letošního září.
Zájem o hudební katalogy roste, rekordmanem je Michael Jackson
Dohoda přichází v době, kdy společnost Iconic oznámila, že získala více než jednu miliardu dolarů nového kapitálu pro budoucí investice do katalogů hudební tvorby. Podle týdeníku Variety jde o druhou vlnu takového investování. Trh s hudebními právy, který v posledních letech ochladl, znovu nažhavil růst úrokových sazeb, stoupání cen i fakt, že počet nejlepších písňových rejstříků k mání se zužuje.
K rekordním dohodám patří ta, kterou nedávno uzavřela Sony Music se správci pozůstalosti Michaela Jacksona o získání významného podílu v katalogu jednoho z nejprodávanějších umělců. Jednat se má o polovinu Jacksonových nahrávek a autorských práv ze sbírky o celkové hodnotě odhadované na nejméně 1,2 miliardy dolarů, což by podle deníku The New York Times znamenalo pravděpodobně dosud největší obchod s dílem jednoho hudebníka.
Prodaná část zahrnuje podíl na hitech krále popu jako Beat It a Bad i skladbách, které patřily Jacksonově vydavatelské skupině Mijac a proslavili je Ray Charles či Jerry Lee Lewis. Stranou zůstávají tantiémy z lukrativních podniků těžících z Jacksonovy tvorby, třeba broadwayský muzikál MJ či přestavení Cirque du Soleil.
Zároveň se opět vyrojily zprávy o chystané transakci za téměř miliardu dolarů na práva ke katalogu skupiny Queen. Loni svůj podíl na právech k vlastní hudbě podstoupili správcům hudebních katalogů Katy Perry či Justin Bieber.
Společnost s právy k písním Biebera či 50 Centa je v problémech
Rod Stewart obdržel za svá práva výrazně menší částku než třeba Bob Dylan, Bruce Springsteen nebo kapela Genesis, v jejichž případě se transakce pohybovaly mezi třemi sty a sedmi sty miliony dolarů. Nicméně devětasedmdesátiletý rocker napsal méně hitů než oni, známý je spíš jako zpěvák a vystupující umělec. Rejstřík jeho skladeb zahrnuje klasiky jako Maggie May, Stay With Me nebo You're in My Heart.
Prodat své písně se Stewart pokoušel už dřív, konkrétně společnosti Hipgnosis Songs, která se mezitím ocitla v problémech doprovázených interními spory. Stewart na sociální sítě napsal, že se Hipgnosis Songs neukázala jako „ta pravá pro správu mého písňového katalogu, kariéry ani odkazu“, a když dva roky jednání nevedly k výsledku, od obchodu odstoupil.
Pod Hipgnosis Songs spadají písňové katalogy Justina Biebera či Shakiry. Nedávno společnost uvedla, že je ochotná nabídnout až dvacet milionů liber (přes půl miliardy korun) jako motivační „odměnu“ každému důvěryhodnému zájemci o hudební katalog zahrnující práva k písním od Blondie po 50 Centa.