Recenze: Vinterbergova Komuna se ptá, zda láska není na ústupu

Bydlet spolu v autentické komuně znamená ostatní osoby vidět, slyšet a dotýkat se jich, neboť pro neviditelné, němé a nedotknutelné tu není místo. A také to znamená nenechat si zmenšit svůj prostor, protože malý prostor může formovat přízemního člověka. Všechno je ovšem otázka proporcí, neboť ve velkém domě se mohou lidé zase vzájemně ztrácet. Zásadní ale je, aby ti, co usínají a probouzejí se pod jednou střechou, byli společně šťastni. Je to ale vůbec možné?

Máte v takovéto společnosti právo jít za svým snem, i když přitom někomu ubližujete? A jak těžké je rozhodnout, kdo má zůstat a kdo odejít, když je to nezbytné, aby komuna přežila? Zdá se, že otázek je více než odpovědí, ale takhle to má Thomas Vinterberg rád.

Dobré úmysly často nestačí

Kdyby učitel architektury Erik tenhle rozlehlý dům na předměstí Kodaně prodal, mohl mít na kontě milion, tenhle příběh by se nikdy nestal a Thomas Vinterberg by si musel najít nějaký jiný námět. A ze začátku to také tak vypadalo, protože čtyři sta padesát obytných metrů a pět set sedmdesát dánských korun měsíčně za topení je pro něj, jeho ženu Annu a dceru Freju moc. Ale televizní hlasatelka Anna to nevzdala, protože jakkoli se s ním ráda směje, má zároveň (po patnácti společných letech) vcelku oprávněný pocit, že všechno, co z Erika vypadne, už od něj někdy slyšela a ráda by si čas od času popovídala i s někým jiným.

No a k tomu stačí jen tuhle fantastickou vilu naplnit fantastickými lidmi, kteří se budou vzájemně milovat a inspirovat, a navíc přisypou něco na inkaso. Dřív než vás začnou napadat otázky typu „kde je vzít“ a „zda nějací takoví vůbec existují“, se k nim již předměstskou ulicí blíží se dvěma igelitkami (v jedné jsou šaty a ve druhé levicová literatura) rodinný přítel a budoucí vůdce „smečky“ Ole, jehož Anna zavolala jako prvního. A tak to Erik vzdal a přivítal tu ještě Steffena a štěknu Ditte, které je třeba dát preventivně čočku, aby se držela zpátky, a jejich syna Viladse, který má srdeční vadu a bude tu maximálně do devíti let.

Sporadicky přispívajícími členy téhle vznikající komuny se pak ještě stal exot Allon, který nemá ani floka a bulí, jakmile ho něco vyvede z míry, a Mona, která se naopak často a hlasitě směje a není (jak čestně přiznává) nijak skoupá na své vstřícné tělo, což se v ulici rychle rozneslo. A komuna, která vznikla s těmi nejlepšími úmysly, je na světě. Jenomže dobré úmysly často nestačí. Obzvlášť když se Erik zamiluje do své studentky Emmy.

Artově stínovaný solitér

Komuna zručného vypravěče intimních příběhů a rodinných krizí Thomase Vinterberga je situována do Dánska sedmdesátých let, kde tenhle model sociální koexistence frčel. V mládí si ho osobně vyzkoušel i režisér Vinterberg, který svůj opus tentokrát komponuje nikoli jako lineárně se rozvíjející story, ale spíš jako mozaiku pohlednic ze společného života, kde se přihodily komplikované věci, které nikdo neplánoval, ale prostě se staly. A z jednoduchých schémat (Emma je součástí Erika, Erik je součástí domu a do sebe zhroucená Anna se potácí mezi tím) se náhle stává neřešitelný rébus, kde neexistuje dobré a nezraňující řešení.

2 minuty
Komuna v kinech
Zdroj: ČT24

Vinterberg brilantně pracuje s inteligentně napsanými dialogy, které svojí dramatičností dokáží nahradit akci, byť se většinou odehrávají u jídelního stolu. Skvělé je jeho rozestavení figur, které není prvoplánové, a herci si tenhle koncept evidentně užívají. Většinou ovšem s respektem přihrávají dominantní figuře Anny, za kterou si Trine Dyrholmová zaslouženě odnesla Stříbrného medvěda z letošního Berlinale. Rozpolcený Ulrich Thomsen je důstojným partnerem všech žen, s nimiž skončí v posteli, včetně Emmy ztvárněné Helenou Reingaardovou Neumannovou, jež připomíná postavu z francouzského romantického filmu.

Kamera, která se nebojí velkých detailů na jejich tváře nebo oči, jim to zrovna neusnadňuje a režisér po nich nechce žádné okrasné ornamenty, čímž stvrzuje svoji sounáležitost s manifestem Dogma 95, u jehož zrodu stál spolu s Larsem von Trierem. Komuna je nenápadný, artově stínovaný solitér s tragikomickým feelingem, který se navzdory Erikovu vzplanutí v závěru varovně ptá, zda láska není na ústupu. Odpověď tu ale nehledejte, protože tu si musí každý najít za sebe a v sobě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 10 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...