Recenze: V Gounodově Romeu a Julii potěšili Šrejma a Šrejma

Opera Národního divadla uvedla premiéru opery Romeo a Julie francouzského skladatele Charlese Gounoda. Moderní inscenace nabízí svébytné uchopení Shakespearova romantického příběhu, aniž by jej zároveň deformovala. Krásný výkon předvedla zejména Jana Šrejma Kačírková coby Julie Kapuletová.

Režisérka Sláva Daubnerová deklarovala, že chce Gounodova Romea a Julii pojmout jako „velkou romantickou operu“. Děj situovala do secesně vyhlížejícího hotelu Verona, který vlastní rodina Kapuletů. To se ukázalo jako nosný nápad, především díky atraktivní scéně Juraje Kuchárka a jejímu nasvícení Danielem Tesařem.

Zhruba v polovině je hotel rozdělen skleněnou vytahovací stěnou, čímž vznikají dva plány, které je v případě potřeby možné propojit v jeden celek. Insenace potěší řadou obrazů: zamrzáváním zadního plánu a s tím související iluzí zastavení času, zneprůhledněním vzdálenější poloviny jeviště, jímž se míhají „mechanické“ baletky, kterým je špatně vidět na nožky, a tak se zdá, že se vznášejí pár centimetrů nad zemí, plápolajícími svíčkami dotvářejícími atmosféru kostela, jednoduchým, ale funkčním rozedněním při postelové scéně za zpěvu skřivana, blikáním policejního majáčku, jež se odráží od otáčivých dveří.

Především ale vzniká zvláštní napětí mezi veřejnou, anonymní sférou hotelových hostů a soukromými, vnitřními interiéry lásky Romea a Julie. Tyto dvě polohy nejsou jen v opozici, ale vzájemně kolidují a kolabují do sebe. Daubnerová tak diváku umožňuje více než jen sledovat děj, o němž každý ví, jak skončí.

Romeo a Julie Charlese Gounoda ve Státní opeře
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Ani slovenská režisérka se bohužel nevystříhala několika nepovedených momentů, odpudivá je kýčovitá závěsná báně, v níž královna Mab předvádí jakýsi erotický taneček. Scény úvodního přepadení hotelu, nahánění Montekových hochů chlapci od Kapuletů i vražda Mercutia a Tybalta by měly být drsnější, jejich naturalistické pojetí není dovedeno k dokonalosti.

Zvláštní je také Juliina sestřenice (v předloze původně chůva) Gertruda s nekontrolovatelnými sklony k alkoholismu, nikotinismu a promiskuitě. Ostatně, i sám ctihodný otec Kapulet se během prvního aktu opije tak, že se neudrží na nohou. Člověk se proto ptá, zda si teenageři prudérnost a nepřejícnost svých příbuzných tak trochu nevymýšlí. Nepřesvědčivě působilo také ztvárnění rodinné hrobky Kapuletů jako nemocničního pokoje s hopsajícími sestřičkami.

Není možné opominout školáckou chybu, která se z nepochopitelných důvodů v různých mutacích vyskytuje v řadě nejen českých operních inscenací. Z levého předního portálu vyrazí hotelový číšník s lahví vína na podnose. Zpívající sólista mu flašku sebere. Dojde k malé potyčce, během níž se pikolík cenného moku opět ujme – a zamíří zpět do téhož portálu, z něhož vyšel. Takové jednání postrádá jakoukoliv motivaci a porušuje pravidla kauzality.

Romeo a Julie Charlese Gounoda ve Státní opeře
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Šrejma a Šrejma

Hlavní role byly v premiérovém večeru svěřeny Janě Šrejmě Kačírkové a Martinu Šrejmovi. Pozorný a zvídavý čtenář je jistě lačný po informaci o jejich příbuzenském vztahu. Jana Kačírková je provdána za bratra Martina Šrejmy, a je tedy jeho švagrovou. Pikantní obsazení veronské dvojice, freudovský psychoanalytik by jistě řičel blahem…

Právě Julie Jany Šrejmy Kačírkové je důvodem, proč na představení zavítat. Okouzluje krásou hlasu, jeho čistotou a čitelností. Upoutala už árií Je veux vivre v prvním dějství, kterou podala s lehkou dýchavičností, která působila velmi smyslně. Ještě impozantnější je v tragické poloze, ve čtvrtém jednání byl její přednes skutečně dramatický a plejádu emocí dokázala přenést i na rezervovanější posluchače.

Martin Šrejma se s Romeem popasoval velmi hezky, v nejnižších polohách je jeho hlas malinko útlý, zato ve výškách exceluje. Zaujme také vibratem, které jeho pěveckému výrazu dodává punc napětí.

Herecky byl taktéž výraznější v tragické póze, při prvním setkání s čtrnáctiletou dívenkou mu chyběla příslovečná prudkost mládí. Ta nebyla cítit ani v úvodních duetech obou milenců, oba působili až příliš plaše a cudně. Spíš než románek by od nich divák očekával konverzaci u čaje. Zvláštní kontrast vůči oplzlé Gertrudě.

Spíš než vedlejší role, v nichž zaujali pouze Mercutio Jiřího Brücklera a Štěpánka Pučálková jako Stéphano, je na místě vyzdvihnout výkon sboru. Ten má v Gounodově opeře relativně dost prostoru a sbormistr Adolf Melichar jej dokázal proměnit nikoliv v doprovod či snad výplň, ale devizu celého představení. Sbor je výrazově i intonačně skvělý a vyvážený. Jen některé nástupy by mohly být přesnější.

Nastudování italského dirigenta Marca Guidariniho je dynamické, orchestr hraje s velkým ohledem ke zpěvákům, někdy snad na úkor dramatičnosti. V pianech je naopak schopen vystihnout melancholičtější rysy Gounodovy hudby.

Muzikanti se bohužel dopustili většího počtu nepřesností, než je tolerovatelné, a to nejen v žestích. V některých momentech pěvci nestíhali rytmus, možná pro rychejší tempa, kupříkladu jindy skvělý Martin Bárta alias hrabě Kapulet. Celkový pocit je tak spíš rozpačitý, byť nejde o závažné chyby, které by nebylo možné před dalšími představeními odstranit.

Romeo a Julie Charlese Gounoda patří vedle Verdiho Macbetha, Othella a Falstaffa mezi nejpůsobivější operní adaptace Shakespearových her vůbec. Je proto případné, že ji ve Státní opeře uvedli právě v době velkých shakespearovských výročí. Daubnerové se podařilo vymyslet inscenaci, která neodvádí pozornost od milostných eskapád milenců sebevrahů, a zároveň těm, komu nestačí sledovat notoricky známý příběh v jeho linearitě, nabízí podněty k novému zamyšlení. Výsledkem je kompromis, který neuráží, ale ani neohromí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 29 mminutami

Města oživují vánoční výzdobu. Chystají světelná bludiště nebo fotopointy

Řada českých měst chystá novou podobu vánoční výzdoby. Přicházejí s dlouhodobě využitelnými světelnými dekoracemi a nápaditými interaktivními instalacemi. A to přesto, že rozpočty v mnoha případech zůstávají stejné jako loni. Podle ředitelky příspěvkové organizace Brána Jihlavy Soni Krátké se tak daří s výdaji pracovat efektivněji. Část výzdoby město využije celoročně nebo v dalších letech a díky tomu pak může každý rok nakupovat nové prvky.
před 1 hhodinou

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijímá ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, soukromě se už setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem a také prozradil, které filmy jsou jeho oblíbené.
před 3 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 4 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 19 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
před 22 hhodinami

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025
Načítání...