Recenze: Transformers: Poslední rytíř, nejdražší baykovina v dějinách kinematografie

Ve vesmíru jsou nějaké tři miliardy planet, tak proč si tahle těžkotonážní monstra vybrala zrovna tu naši? Proč se neustále vracejí? Zdá se, že se tvůrci velkých filmových sérií rozhodli odpovědět na základní otázky, které ale trápí více je než filmového diváka. Kdo a proč stvořil Vetřelce, ptá se Ridley Scott již od Promethea, a pro zatím poněkud rozpačitou odpověď bude potřebovat několik dalších dílů. A teď se podobně táže Michael Bay, proč tu stále prudí transformeři? I tady bude odpověď několikadílná, ale zatím je to spíše chaotická, lomozná a vlastně nudná kravina.

Scenáristická trojka Art Marcum, Matt Holloway a Ken Nolan (která zatím žádnou velkou díru do filmového světa neudělala) to moc nezvládla. Stejně nezastavitelný jako nesoudný a umanutě hravý Michael Bay tradičně kašle na děj, logiku a prokreslení figur a za dvě stě šedesát mega to vyhrotil do ubíjející stopáže i obrátek s tím, že filmového diváka je třeba především utavit. Mark Wahlberg je tu jako rytíř na baterky, Anthony Hopkins je tu nedopatřením, Laura Haddocková kvůli některým křivkám a John Turturro s puberťačkou v rozpuku Isabelou Monerovou nevím proč.

Triky jsou famózní, ale vlastně už obehrané a k tomu všemu do vás buší další transformerský soundtrack od Steva Jablonskeho. V replikách tu perlí dobře znějící, ale málo říkající moudra typu: „Abychom zachránili budoucnost, musíme odkrýt minulost,“ díky nimž zoufale a pomateně fabulující scenáristé posadí Transformery mezi Lancelota a krále Artuše nebo je vyšlou zabít Hitlera. A mělké dialogy tu čas od času zdobí wahlbergovské rady do života dospívajících dívek ve stylu: „Čisti si zuby, tvrdě pracuj a drž se dál od kluků z kapel, hlavně bubeníků.“ Roztomilé, vtipné a dělající si legraci samo ze sebe, řekl bych, kdyby to ovšem nebylo myšleno smrtelně vážně a nepřipadalo by mi to tím pádem prázdné, blbé, toporné a nedůstojné intelektu předpokládané cílovky i slibně akcelerující „jedničky“, jež byla před deseti lety příslibem, ale teď je spíše obětí.

Pomatená historie transformerů

Z hlubin dávnověku vystupuje pomatená a tisíce let ukrývaná historie transformerů na této Zemi, světy masa a světy železa jsou opět v klinči a vypadá to tak, že přežít může jen jeden z nich. „Proč se vracejí a kde je Optimus Prime, aby v tom stále se stupňujícím bordelu, kdy bude zanedlouho všechno na šrot, udělal pořádek? A kde je kurňa schovaná Merlinova kouzelná hůl, která by snad mohla tuhle nakládačku ukončit,“ ptají se Bumblebee, Cade Yeager, Michael Bay a kdovíkdo ještě.

V neposlední řadě se ptá také novými impulsy, zvraty, a akčními náložemi brutálně ostřelovaný filmový divák, jenž stále více ztrácí přehled, kdo, s kým, proti komu a proč? Tenhle „uživatelský komfort“ je ale Michaelu Bayovi (kdeže je jeho Skála) evidentně u paty, neboť se v horečně akčním a trikovém čerpání megarozpočtu nehodlá nechat limitovat smysluplným dějem a zbytečným nimráním s charakteristikami postav, jejichž chování nemá motivaci ani smysl.

„Bez vůdce je chaos“, říká se tu v jednu chvíli a je to možné podepsat pro celý snímek, neboť žádný vůdce tu vskutku není, což se týká i slušně osvaleného Marka Wahlberga, který ale nemá parametry posledního rytíře a působí spíše jako amatérský kulturista z vrakoviště. Prostě nevypadá jako chlapík, který jediný stojí v cestě gigantické destrukci, jež zničí vše, co známe a máme rádi. Démonická stvořitelka, představující klíčového záporáka, jede jenom na půl plynu a obehraně působí také vytěžené dramaturgické schéma ve stylu, když je vše ztraceno, najde se pár odvážných, kteří nás znovu zachrání.

Blbý a bezradný scénář Michaelu Bayovi evidentně nebrání v tom, aby se znovu důležitě rozmáchl a utopil ve vlastních megalomanských představách o tom, jaký je akční a spektakulární pašák. To, co nám předvádí, je zběsilé, přebouchlé a nesmyslné „déja vu“, ubíjející a pomateně burácející slepenec dlouhý k nepřečkání. Čím déle se planě plká ve snaze objasnit, jak to vlastně je, tím více se v tom ztrácíte, neboť většina věcí spolu souvisí (v lepším případě) jen náhodně, většinou však vůbec.

„Bez obětí se nedá zvítězit“, říkají poslední Transformers. S tím lze v zásadě souhlasit. Jde ale o to, aby touto obětí nebyl filmový divák, jemuž je tahle kolosální bramboračka a jedna z nejdražších ptákovin, jež kdy potřísnila filmové plátno, nalévána do hlavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...