Recenze: Stylová oslava stodesátých narozenin Jarmily Novotné

Jarmile Novotné se od třicátých do padesátých let minulého století klaněl celý operní svět. V rodné zemi je však pozapomenuta, přestože v emigraci ve Spojených státech, kam se uchýlila před nacistickou a komunistickou diktaturou, podporovala československé umělce. Výročí sto deseti let od narození operní divy oslavili skvělou muzikou spolu se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (SOČR) její následovníci v čele s Adamem Plachetkou.

Emmu Destinovou zná v České republice každý, kdo si někdy prohlédl dvoutisícovou bankovku. Jméno Jarmily Novotné, která byla její žákyní a rovněž dosáhla celosvětové proslulosti, však z paměti téměř vymizelo. Přitom k jejím obdivovatelům patřil i sám Arturo Toscanini, který kdysi vtrhl do kanceláře v newyorkské Metropolitní opeře a tázal se, proč zde ještě československá zpěvačka nemá angažmá.

Připomínat Jarmilu Novotnou se rozhodla nezisková organizace Zámek Liteň, která pečuje i o sídlo rodu Daubků, kde pěvkyně se svým manželem trávila čas a kde je pochována. Ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu uspořádala slavnostní koncert ku příležitosti sto deseti let od jejího narození.

V pražském Rudolfinu zazněla hudba, jíž Novotná v půlce minulého století okouzlovala obecenstvo po celém světě. Byť byly vybrány především známé árie, byl večer objevný, neboť upozornil na šíři repertoáru, a tudíž i hlasové možnosti Novotné, která se uplatnila ve velmi rozdílných oborech: v klasicistních i vrcholně romantických operách, v mezzosopránových i sopránových rolích, jako Smetanova Mařenka i Debussyho Melisanda.

Ondrej Lenárd
Zdroj: Markéta Kobrsková/Festival Jarmily Novotné

Krom moderátora Marka Ebena a precizně hrajícího orchestru pod taktovkou dirigenta Ondreje Lenárda, který se vyhnul zbytečně patetickým zvukovým gestům a s výjimkou rozvážné, nepříliš dramaticky provedené předehry k Donu Giovannimu volil spíše svižnější tempa, vystoupilo kvinteto pěvců.

Plachetka romantický

V mozartovské první polovině nejvíce potěšil Adam Plachetka Leporellovou árií z Dona Giovanniho, kterou nedávno přednesl v Metropolitní opeře. Přesvědčil, že roste pro romantický repertoár, Giorgia Germonta z La traviaty má propracovaného podobně detailně a věrohodně jako hraběte Almavivu a dosud se jedná o nejzdařilejší z Plachetkových verdiovských pokusů, třeba v porovnání s dva roky starou deskou Arias.

Daniela Fally a Adam Plachetka
Zdroj: Markéta Kobrsková/Festival Jarmily Novotné

Violettu zazpívala Adriana Kohútková, která se umí v exaltovaných místech do svého hlasu krásně dramaticky opřít, ale také být souchotinářsky mdlá a v pianissimech držet posluchače v napětí, až tají dech. Během večera prokázala pěveckou všestrannost, když se po přestávce přeladila na křehkou Mařenku z Prodané nevěsty přednesenou průzračně a bez manýr. 

Smetanovský úsek patřil k nejkrásnějším, vydařil se orchestru i Aleši Brisceinovi, jehož měkký lyrický tenor je pro Jeníka ideální. Radost byla též vyslechnout jej v málo známé árii Dona Ottavia Dalla sua pace z Mozartova Giovanniho.

Tarandek v kalhotách

Okouzlující kalhotkové role Cherubína z Figarovy svatby a Oktaviána ze Straussova Růžového kavalíra stvořila chorvatská mezzosopranistka Nina Tarandek, členka Frankfurtské opery. Má kultivovaný hlas s temnějším témbrem a se specifickým tremolem. V závěru árie Voi, che sapete si vysloužila nadšené ovace krásnými variacemi.

Pocta Jarmile Novotné
Zdroj: Markéta Kobrsková/Festival Jarmily Novotné

Technickou bravuru dala na odiv také sólistka z Vídně Daniella Fally s jasným sopránem, která v partu Sofie z Růžového kavalíra předvedla, jak se tvoří nejvyšší tóny v pianissimu, což ne každá pěvkyně tak dokonale ovládá. Vydařené byly i oba její duety s Plachetkou.

V samém závěru se všech pět pěvců poněkud chaoticky podělilo o duet a sbor z Libiamo ne' lieti calici z Traviaty a popřálo tak Jarmile Novotné k výročí. Společně s pořadateli koncertu se lze domnívat, že takový večer by se jí zamlouval. Ostatně, kdo by si nepřál podobnou stylovou oslavu stodesátých narozenin?

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
před 6 hhodinami

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 20 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025
Načítání...