Recenze: Kofroň experimentuje, v oratoriu Lost Objects je rozkoš se ztratit

Poslední premiérou Opery Národního divadla v kalendářním roce se umělecký šéf souboru Petr Kofroň vydal směrem, který zná nejlépe – k moderní vážné muzice. Post-minimalistické oratorium Ztracené předměty (Lost Objects) vypráví o banálních i hlubokých ztrátách, které jsou zachyceny jedinečnou a strhující audiovizuální smrští, v níž je ovšem obtížné se orientovat. Přesto se jedná o jeden z nejzdařilejších pokusů o inscenaci soudobé hudby v Česku.

Za Ztracenými předměty stojí trio skladatelů spolupracujících ve slavném newyorském uskupení Bang on a Can, které patří mezi celosvětově nejvýznamnější průkopníky moderní vážné hudby. Michael Gordon, David Lang a Julia Wolfe soudobé oratorium napsali pro barokní orchestr s dobovými nástroji i laděním, sopranistku a dva kontratenoristy, sbor, rockovou kapelu a DJ. Petr Kofroň se skladbu rozhodl nastudovat ve skromnější podobě – s komorním orchestrem v běžném ladění, s mezzosopranistkami místo kontratenoristů, DJ byl vypustěn zcela.

I přes takto rozsáhlou redukci je kus z hudebního hlediska stále mimořádně neotřelý a pestrý, kombinuje atmosféru barokní muziky s moderním minimalismem a rockovou hudbou, která místy upomíná až na post-punkové kapely s lehce industriálními sklony. Přestože se o 11 částí oratoria podělili tři skladatelé, skladba působí jednotně a vyznačuje se silnou vnitřní gradací.

Afázie na Nové scéně

Libreto je dílem Deborah Artmanové a při pečlivějším studiu v něm lze nalézt objevnou analýzu fenoménu ztráty. Jednou z věcí, které jsou pozapomenuté, je i samotná hudební forma oratoria. Ta měla obvykle duchovnější rozměr než příbuzná opera a Artmanová jej svým zkratkovitým textem zcela naplnila.

Ztratit lze totiž celou řadu věcí – ponožku, kila, víru, dítě, ale pouhým výčtem libreto jen začíná. Inspirací jsou mu kupříkladu příběhy horolezce George Malloryho, který opakovaně a neúspěšně zdolával nejvyšší horu světa, až jej pohltila „řídká mlha, která zastínila výhled a vytvořila jeden svět sněhu a nebe“, či aviatičky Amélie Erhartové, která při pokusu obletět zemi záhadně zmizela kdesi nad Tichým oceánem, ale i texty Talmudu a Tóry, v nichž Artmanová tematizuje ztrátu ritualizace a sakrálnosti lidských životů.

Zásadním problémem se bohužel stala obtížnost libreto během představení vstřebat. Divákům na Nové scéně nebyl dopřán luxus titulků, a vzhledem k tomu, že porozumět anglicky zpívanému textu ztrácejícího se v překrývajících se linkách dunící kapely, orchestru, sboru a sólistů je především v hlasitějších pasážích v podstatě nemožné, zůstali ti, kdo si text nepřečetli před koncertem, zcela ztraceni v překladu.

Úzkostné panoptikum epigramů

Orientovat se ve významové složce hudby jim tak mohla napomoci jen spektakulární, v závěru až stroboskopově-epileptická projekce, která spočívala v animaci jednoduchých epigramů zmoženě promítaných na svislé pruhy plátna.

V rychlém spádu se před obecenstvem střídaly siluety lidí s flákotou masa či mobilním telefonem místo hlav, tweety typu „Nakupování mi zničilo život“, couvající tučňáci a lední medvědi ťapající po malinkých krách, postavy džihádistů třímající uřezané hlavy, padající mrakodrapy, zírající oko Velkého bratra, rudé trenýrky nad Pražským hradem a celá plejáda výjevů, které působily velice úzkostně. V poslední, jedenácté části se blikající a oslepující animace bohužel výrazně rozcházela s rytmem hudby.

2 minuty
Reportáž: Lost Objects v Národním divadle
Zdroj: ČT24

Inscenaci, pod níž jsou podepsáni režiséři Michael Bielicky a Kamila B. Richter, by se dalo vytknout i to, že libreto spíš doplňuje a pokud jej interpretuje, tak buď popisně, nebo naopak zcela volně. Na druhou stranu jednoduchost obrázků skvěle podtrhovala minimalistický charakter hudby a zdůraznila její společensko-kritický až intelektuálně-rebelantský charakter. Chvílemi tak představení maličko upamatovávalo na slavný film Godfreye Reggia s hudbou Philipa Glasse Koyaanisqatsi, ovšem v méně mainstreamové a komiksovější podobě.

Petr Kofroň skladbu skvěle vybral a se svými kolegy důstojně nacvičil. Opět se zasloužil o to, že Pražané mají možnost vyslechnout si soudobou hudbu ve špičkovém provedení. Jak správně poznamenal ředitel Národního divadla Jan Burian, podobné kusy Nové scéně skutečně sluší.

Lost Objects jsou jiným dobrodružstvím než poslech klasických oper, které z jevišť Národního divadla znějí obvykle. Širší veřejnost mu však bohužel neholduje, jak bylo patrné už při čtvrteční, nevyprodané premiéře. Lze proto předpokládat, že se po příštích třech naplánovaných reprízách z repertoáru ztratí. Kdo má sebemenší zájem o současnou vážnou hudbu, jednoznačně by je neměl minout.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 1 hhodinou

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 2 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 8 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...