Recenze: Kofroň experimentuje, v oratoriu Lost Objects je rozkoš se ztratit

Poslední premiérou Opery Národního divadla v kalendářním roce se umělecký šéf souboru Petr Kofroň vydal směrem, který zná nejlépe – k moderní vážné muzice. Post-minimalistické oratorium Ztracené předměty (Lost Objects) vypráví o banálních i hlubokých ztrátách, které jsou zachyceny jedinečnou a strhující audiovizuální smrští, v níž je ovšem obtížné se orientovat. Přesto se jedná o jeden z nejzdařilejších pokusů o inscenaci soudobé hudby v Česku.

Za Ztracenými předměty stojí trio skladatelů spolupracujících ve slavném newyorském uskupení Bang on a Can, které patří mezi celosvětově nejvýznamnější průkopníky moderní vážné hudby. Michael Gordon, David Lang a Julia Wolfe soudobé oratorium napsali pro barokní orchestr s dobovými nástroji i laděním, sopranistku a dva kontratenoristy, sbor, rockovou kapelu a DJ. Petr Kofroň se skladbu rozhodl nastudovat ve skromnější podobě – s komorním orchestrem v běžném ladění, s mezzosopranistkami místo kontratenoristů, DJ byl vypustěn zcela.

I přes takto rozsáhlou redukci je kus z hudebního hlediska stále mimořádně neotřelý a pestrý, kombinuje atmosféru barokní muziky s moderním minimalismem a rockovou hudbou, která místy upomíná až na post-punkové kapely s lehce industriálními sklony. Přestože se o 11 částí oratoria podělili tři skladatelé, skladba působí jednotně a vyznačuje se silnou vnitřní gradací.

Afázie na Nové scéně

Libreto je dílem Deborah Artmanové a při pečlivějším studiu v něm lze nalézt objevnou analýzu fenoménu ztráty. Jednou z věcí, které jsou pozapomenuté, je i samotná hudební forma oratoria. Ta měla obvykle duchovnější rozměr než příbuzná opera a Artmanová jej svým zkratkovitým textem zcela naplnila.

Ztratit lze totiž celou řadu věcí – ponožku, kila, víru, dítě, ale pouhým výčtem libreto jen začíná. Inspirací jsou mu kupříkladu příběhy horolezce George Malloryho, který opakovaně a neúspěšně zdolával nejvyšší horu světa, až jej pohltila „řídká mlha, která zastínila výhled a vytvořila jeden svět sněhu a nebe“, či aviatičky Amélie Erhartové, která při pokusu obletět zemi záhadně zmizela kdesi nad Tichým oceánem, ale i texty Talmudu a Tóry, v nichž Artmanová tematizuje ztrátu ritualizace a sakrálnosti lidských životů.

Zásadním problémem se bohužel stala obtížnost libreto během představení vstřebat. Divákům na Nové scéně nebyl dopřán luxus titulků, a vzhledem k tomu, že porozumět anglicky zpívanému textu ztrácejícího se v překrývajících se linkách dunící kapely, orchestru, sboru a sólistů je především v hlasitějších pasážích v podstatě nemožné, zůstali ti, kdo si text nepřečetli před koncertem, zcela ztraceni v překladu.

Úzkostné panoptikum epigramů

Orientovat se ve významové složce hudby jim tak mohla napomoci jen spektakulární, v závěru až stroboskopově-epileptická projekce, která spočívala v animaci jednoduchých epigramů zmoženě promítaných na svislé pruhy plátna.

V rychlém spádu se před obecenstvem střídaly siluety lidí s flákotou masa či mobilním telefonem místo hlav, tweety typu „Nakupování mi zničilo život“, couvající tučňáci a lední medvědi ťapající po malinkých krách, postavy džihádistů třímající uřezané hlavy, padající mrakodrapy, zírající oko Velkého bratra, rudé trenýrky nad Pražským hradem a celá plejáda výjevů, které působily velice úzkostně. V poslední, jedenácté části se blikající a oslepující animace bohužel výrazně rozcházela s rytmem hudby.

2 minuty
Reportáž: Lost Objects v Národním divadle
Zdroj: ČT24

Inscenaci, pod níž jsou podepsáni režiséři Michael Bielicky a Kamila B. Richter, by se dalo vytknout i to, že libreto spíš doplňuje a pokud jej interpretuje, tak buď popisně, nebo naopak zcela volně. Na druhou stranu jednoduchost obrázků skvěle podtrhovala minimalistický charakter hudby a zdůraznila její společensko-kritický až intelektuálně-rebelantský charakter. Chvílemi tak představení maličko upamatovávalo na slavný film Godfreye Reggia s hudbou Philipa Glasse Koyaanisqatsi, ovšem v méně mainstreamové a komiksovější podobě.

Petr Kofroň skladbu skvěle vybral a se svými kolegy důstojně nacvičil. Opět se zasloužil o to, že Pražané mají možnost vyslechnout si soudobou hudbu ve špičkovém provedení. Jak správně poznamenal ředitel Národního divadla Jan Burian, podobné kusy Nové scéně skutečně sluší.

Lost Objects jsou jiným dobrodružstvím než poslech klasických oper, které z jevišť Národního divadla znějí obvykle. Širší veřejnost mu však bohužel neholduje, jak bylo patrné už při čtvrteční, nevyprodané premiéře. Lze proto předpokládat, že se po příštích třech naplánovaných reprízách z repertoáru ztratí. Kdo má sebemenší zájem o současnou vážnou hudbu, jednoznačně by je neměl minout.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 14 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...