Recenze: Káhira, skrytý půvab islámské architektury

Praha - Až moc dobře skrytá výstava číhá v Křížové chodbě Karolina, bez jakékoliv větší propagace. Ale je to prezentace potřebná, ojedinělá a hlavně (sic) pro běžného Středoevropana perspektivní. Je určitou přílohou k právě vydané knize Káhira - architektura a umění islámského velkoměsta autorské trojice, respektive čtveřice Štěpán Macháček, Hana Nováková, Hana Benešovská a fotograf Jan Brodský. Výstava, na kterou můžete vzít ve zbývajících svátečních dnech opravdu celou rodinu. V každém případě je to návštěva paralelního světa, o kterém víme opravdu málo.

Jména Macháček, Nováková, Benešovská a Brodský jsou podepsána i pod samotnou výstavou. Ta narozdíl od knihy, laskavě a zajímavě přibližující vývoj města od starého Egypta po současné moderní velkoměsto, pracuje s černobílými zvětšeninami, v podstatě s hrou světla a stínu. Jan Brodský vstoupil dvakrát do jedné řeky a po letech se výstavou a publikací vrátil o řadu let zpátky, kdy pracoval pro tehdejší československou egyptologii.

Velké formáty, střízlivě nainstalované v Křížové chodbě, nenechají návštěvníka na pochybách, že stojí tváří v tvář stopám velké a zajímavé civilizace, zachovaným díky absenci výrazných válek na území dnešní velké Káhiry. Jan Brodský dokazuje, že působivost nebarevné verze je značná a starší návštěvník, nosící v době ještě stále zajímavou a dnes již neexistující černo- a hnědo-bílou Prahu, má k této vizuální kompozici blízko. Určitá podobnost byla patrně i vedlejším, nezdůrazňovaným cílem.

Co však výstava nabízí jako druhotný, ale pro nás velmi potřebný produkt, jsou informace o fungování a formování Káhiry jako velkoměsta, sloužícího velké islámské víře. Zajímavé jsou soubory staveb, fungující nejen jako místa zprostředkování víry, což je ovšem v intenzivně prožívané muslimské verzi pobožného života stále přítomné (a co také vlastně i očekáváme), ale vidíme zde také nemocnice, tržiště, obchodní i privátní prostory. Práce s materiálem, stavební mistrovství i potřeba vytvářet stinná meditativní místa jako oázy v rušné, hlučné a prašné metropoli, nám starou Káhiru zlidšťují, přibližují a potvrzují její nečekanou krásu, byť balancující nezřídka na hraně rozpadu.

A tak, bohatší o celý nový slovník pojmů, na který zde narážíte takřka jistě poprvé (dikka, džámí, fauwára, hammám, haremlik, íwán aj.) neodoláte a zakoupíte onu výše citovanou publikaci. Možná, že ji nebudete potřebovat hned, ale přijdou chvíle, kdy znalost zásadních pojmů z islámské historie i současnosti přijdou vhod.

Výstavní prostory Karolina, Univerzita Karlova, Ovocný trh 3, Praha 1. Do 17. ledna 2010

  • Káhira - Mešita al-Aqmar (1125) autor: Jan Brodský, zdroj: Hana Benešovská http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1330/132968.jpg
  • Káhira - Bajt as Sihajmí (1648 a 1796) autor: Jan Brodský, zdroj: Hana Benešovská http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1330/132969.jpg
  • Káhira - Mešita Ahmada ibn Túlúna (876) autor: Jan Brodský, zdroj: Hana Benešovská http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1330/132971.jpg
  • Káhira - Al-Mu´ajjadův komplex (1420) autor: Jan Brodský, zdroj: Hana Benešovská http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1330/132972.jpg