Recenze: Islandští Berani jsou podobenstvím o ovcích a lidech

Tragikomická a minimalistická severní balada Berani je druhým celovečerákem absolventa pražské FAMU Grímura Hákonarsona. A směle ji lze přiřadit ke jménům takových režisérů, jako je Fridriksson nebo Kormákur, a filmům, jako jsou Děti přírody nebo Severní blata.

Island je země ohně a ledu, ostrov sopek, gejzírů, vodopádů, ledovců, fjordů a lávových polí. Ale také je to drsný, strohý a jakoby do sebe uzavřený kraj, stejně jako jeho obyvatelé. Takoví jsou i Gummi a Kiddi, dva bratři, mezi kterými to neklape. Žijí vedle sebe jako cizinci, ve dvou ovčích farmách, na úbočí mělkého údolí. Čtyřicet let mezi nimi nepadlo jediné slovo, a když je třeba něco vyřídit, posílají si psané vzkazy po pastevecké border kolii. Když se ale na údolí snese pohroma, musí přerušit své mlčení, neboť v sázce jsou jejich ovce.

Drsná, poetická a sugestivní seance si vystačí s málem a přitom nepůsobí jako laciná, odbytá nebo ošizená. Dva sveřepí, znepřátelení, fousatí, dlouhovlasí dědkové v tlustých pletených svetrech, žijící osamělý život na dvou osamělých farmách (kde si vidí do oken i na zápraží), dvě stáda ovcí, bez kterých se tu nedá dlouho přežít, dva výstavní berani, kteří si to rozdávají v místní soutěži a endemie kulhavky, kterou je možné vymýtit, jen budou-li poražena všechna stáda v údolí.

Berani (2015, režie: Grímur Hákonarson)
Zdroj: Aerofilms

To je všechno a vy máte pocit, že to není málo. V kraji, kde je chov ovcí nejen kultem, historickou tradicí, životním stylem lidí žijících uprostřed přírody, ale také zdrojem jejich obživy, to znamená tvrdou konečnou pro řadu farmářů, kteří jsou na tom stejně, jako by na porážku vedli je samotné.

Vítězné tažení islandských Beranů

Neokázale upřímná a zemitá islandská citovka Grímura Hákonarsona boduje u kritiky, odborných porot i filmových diváků, okouzlených jejím přímočarým příběhem, osudovou pointou, výmluvnou poetikou a přesvědčivými hereckými výkony Sigurðura Sigurjónssona a Theodóra Júlíussona. Tihle dva vzbuzují dojem, že se v tomto údolí skutečně narodili, že sem patří a že tu prožívají svůj osamělý život, či spíš svůj sveřepý boj o důstojné přežití.

Tenhle mix, „kolorovaný“ expresivní krajinářskou kamerou Sturly Brandtha Grøvlena a empatickým soundtrackem Atliho Örvarssona, již zabodoval na MFF v Cannes, odkud si odnesl hlavní cenu sekce Un Certain Regard, k níž připojil ještě cenu pro nejlepší film z MFF v Curychu. A řekl bych, že tímto ještě neskončil, neboť může překvapit i na prosincových evropských filmových cenách a bez šance není ani v oscarovém klání, do kterého ho Island vysílá.

Berani, k nimž si Hákonarson napsal i scénář, jsou dramatem s klasickým severským feelingem, nevyhýbajícím se lehce úsměvnému nadhledu a absurdní nadsázce ve chvíli, kdy to nečekáte. Střídají se tu dramatické sekvence, spojené třeba s Gummiho likvidací milovaného stáda, které nejsou sentimentální ani uslzené, ale prostě jen silné(!), kontrastující se záchranářskými akcemi bráchy, který svůj žal utápí v chlastu a jehož na plech zbořeného sbírá Gummi radlicí svého traktoru ze závěje, aby ho posléze vyklopil před vchodem do místní nemocnice.

Hákonarson tyhle momenty přesně, cíleně a inteligentně dávkuje tak, aby se vám připomenuly v nečekaně mrazivé pointě, která ve vás bude ještě nějaký čas doznívat. A vy máte pocit, že tohle si přece nevymyslel, ale že to sám viděl, zažil nebo o tom alespoň slyšel vyprávět, což nelze vyloučit vzhledem k tomu, že díky svému rodinnému zázemí kolorit islandského venkova a jeho svérázných obyvatel důvěrně poznal. Neuděláte chybu, když se tam s ním vydáte.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brutal Assault nalákal na Gojiru nebo Fear Factory

V josefovské pevnosti proběhl svátek všech metalových nadšenců – festival Brutal Assault. Letošní ročník byl už osmadvacátý a ujít si ho nenechalo více než dvacet tisíc hudebních fanoušků z celého světa. Mezi hlavní hvězdy patřili například francouzské hvězdy Gojira, průkopníci industrialu Ministry a Fear Factory, progresivci Mastodon, blackmetalisté Dimmu Borgir nebo třeba kultovní Mayhem.
před 13 hhodinami

„Prodělala jsem pozitivní šok,“ říká Jarcovjáková o oscarové nominaci

Česko posílá do utkání o Oscara snímek Ještě nejsem, kým chci být. O nominaci rozhodla Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). Producent filmu Lukáš Kokeš cítí po výběru obrovskou satisfakci za odvedenou práci, už samotná účast mezi třemi favority je dle něj „ohromná sranda“. Dokument o životě, díle i nárůstu popularity fotografky Libuše Jarcovjákové si protagonistka prý užívá, i když přiznává, že jsou pro ní současné mediální povinnosti náročné. Výběru se věnovala 90' ČT24 moderovaná Nikolou Reindlovou.
před 13 hhodinami

Trump vytáhl proti muzeu. Chce, aby dodržovalo jeho kulturní politiku

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vyzvala síť muzeí, aby okamžitě zahájila kompletní přezkum všeho, co by mohlo narušovat politiku americké výjimečnosti a rozdělovat americkou společnost.
před 14 hhodinami

Ye místo Slovenska vystoupí v Praze, píší Aktuality.sk

Americký rapper Kanye West alias Ye místo zrušeného slovenského festivalu Rubicon vystoupí v Praze. Organizátor Rubiconu to napsal v e-mailu těm, kteří si koupili vstupenky na původně ohlášený festival na Slovensku, uvedl web Aktuality.sk. Jeden ze slovenských úřadů už v červenci oznámil, že podle informací od jednoho z organizátorů se zrušený koncert kontroverzního hudebníka přesouvá na září do Prahy, kde prý bude příští rok i samotný festival.
12. 8. 2025

OSA obcím skokově zvýšila poplatky, ty zvažují omezení slavností

Radnice řeší vyšší náklady na autorské poplatky. Ochranný svaz autorský (OSA) letos upravil pravidla pro akce financované z veřejných peněz. Reaguje tak na výhrady komerčních pořadatelů, že dotované události mají konkurenční výhodu. Obce už začaly dostávat vyúčtování za městské slavnosti a letní festivaly, proti loňsku jsou vyšší o desítky tisíc korun.
12. 8. 2025

Za Česko půjde do oscarového klání dokument Ještě nejsem, kým chci být

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) se rozhodla za Českou republiku vyslat do boje o Oscara snímek režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být. Celovečerní dokument zachycuje život fotografky Libuše Jarcovjákové.
11. 8. 2025Aktualizováno11. 8. 2025

Videoherní Mafia se v novém titulu vrací na Sicílii

Úspěšná videoherní série Mafia, kterou před 23 lety odstartovali Češi, se vrací v novém pokračování. I tentokrát se na hře podíleli tuzemští vývojáři i herci. Hlavního hrdinu ztvárnil Oskar Hes. Titul s názvem „Mafia: Domovina“ se příběhem vrací na italskou Sicílii. Novinka se svou hratelností výrazně podobá prvnímu dílu z roku 2002, za kterým z velké části stál kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra.
11. 8. 2025

Statisíce lidí přijely do Budapešti na festival Sziget

Budapešť opět žije hudbou a zábavou. Statisíce lidí přijely na jeden z největších festivalů Evropy Sziget. Ten letošní prošel výraznou změnou. Nabízí víc druhů umění, a to i s českou účastí. Do programu už před začátkem zasáhl krok maďarské vlády, která irské kapele Kneecap zakázala přijet. Podle kabinetu podporuje teroristy z Hamásu a Hizballáhu. Skupina to odmítla, stejně jako pořadatelé.
9. 8. 2025
Načítání...