Recenze: Fidelio jako bezzubé divadélko. Beethovena zachraňují pěvci

Ve Stavovském divadle v Praze lze vyslechnout a zhlédnout Fidelia, leč mnoho důvodů k tomu není. Režisérka Vera Nemirova Beethovenovu jedinou operu aktualizovala, avšak nepříliš nápaditě. Orchestr Státní opery pod taktovkou svého hudebního ředitele Andrease Sebastiana Weisera na nedělní druhé premiéře nepodal optimální výkon. Představení zachraňují pěvci: Zdeněk Plech, Sebastian Holecek, Manuela Uhl, Yukiko Kinjo, sboristé. A to nestačí.

Vera Nemirova operu Fidelio přesadila do našich časů, aby mohla pojednat velká témata současnosti, a to rovnou skoro všechna. Před premiérou vyjmenovala subtilní demokracii, autoritářské režimy, zneužívání moci, politické vězně, uprchlictví a traumata, která způsobuje, boj za lidská práva a konečně sisyfovské hledání pravdy. Netroškaří.

Bohužel však zůstalo u slov a žádné „hodnoty, které jsou základem naší civilizace“, jak se vyjádřil dirigent Weiser, inscenace ke kontemplaci nepředkládá. Pokud se něčím vyznačuje, pak náznakovou, nezřetelnou kritičností, která v celku představení téměř zaniká, což znemožňuje posoudit, zda divák interpretuje v souladu se záměry tvůrců, anebo svévolně.

Chvílemi se zdá, že Nemirova chce ukázat, že v hrůzných podmínkách může být odvážné už jen nepřidávat se k těm, kdo páchají zvěrstva, jindy konstatovat, že není třeba vést „modrý život“, pouze se nechovat jako úplná sketa, občas z opery čiší obligátní „kdo jsi bez viny, hoď kamenem“.

Tak například, postava Fidelia není veskrze kladná, jako v obvyklých produkcích, do přízně svého nadřízeného se snaží vetřít penězi, o nichž nelze předpokládat, že je získal legální cestou. A ochotně přijímá podíl. Ostatně, k podvodům má blízko, však je to převlečená Leonora, která navíc lže, že si vezme dceru svého šéfa.

Fidelio ve Stavovském divadle
Zdroj: David Sedlecký/Národní divadlo

Na konci opery se Nemirova rozhodla zironizovat Beethovenův „happy end“, jak závěrečnou apoteózu humanistických ideálů označila, podrobnosti by případným divákům nebylo slušné prozrazovat, pročež jen poznámka, že nebýt arci rozjuchaných sboristů, obecenstvo by si málem myslelo, že je mávající výjev míněn vážně. Společenská kritika k přehlédnutí.

Krom několika podivných nápadů, jimž bezesporu vévodí vyjíždějící trumpetista a odhalování Leonořina hrudníku, vykazuje režie meze i v hereckém vedení účinkujících. Divák musí k postavám na jevišti pro jejich nevěrohodný projev zaujmout distanc, a tudíž se s nimi neztotožní. Je to vlastně smutné, když fízlové mlátí vězně tak neautenticky a nepodařeně, že je to jednomu volné.

Kompro v cele

Nepříliš nápaditou režii kompenzuje hezké výtvarné řešení scénografky a kostymérky Ulrike Kunze. Vše je sladěno do chladných modrošedých barev, dobře podpořených svícením. Silným vizuálním dojmem zapůsobí třeba pochodování vězňů za matnou, rozpívající skleněnou stěnou, jakož i některé další výjevy.

Klaustrofobně působící prostor věznice ladí s dramatičtějšími pasážemi hudby a souzní se stísněnou atmosféru opery, byť k vedlejší, „odlehčené“ linii opery se nehodí. Ta tak jde inscenačně stranou, přestože v partituře pochopitelně zůstává. Ale to je větším dílem už vina libreta, které se obtížně provádí.

Obě jednání propojuje motiv povalujících se papírů, jimiž se postavy prohrabují, ovšem želbohu bez překvapivého nebo i jen rozumně vysvětlitelného vyústění. Politický vězeň Florestan se o dokumenty zajímá zřejmě proto, že v nich „hledá pravdu“ a kompromitující materiál na svého věznitele. V přísně střežené a utajované cele, odkud nepošle ani dopis manželce. 

Fidelio ve Stavovském divadle
Zdroj: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Civilnost kostýmů od teplákových mikin po montérky inteligentně podtrhuje deklarovanou ideu, že to, co divák vidí a slyší, má podstatnou spojitost s tím, co se odehrává v jeho životě, což není úplně špatný nápad. Škoda, do této scénografie mohlo být zasazeno víc než bezzubé divadélko.

Když vázne hra i souhra

Druhá premiéra se orchestru Státní opery nevydařila tak, jak by posluchač očekával. Možná hráči neměli svůj večer, i to se stane. K opakovanému zaváhání houslí se přidaly kiksy žestí, kupily se rytmické nepřesnosti a nezřídka zněla hudba unaveně, bez zápalu, především v odlehčenějších partech. Optimálně to z orchestřiště zvučelo jen ve vypjatějších momentech.

Je pozoruhodné, že téměř všichni sólisté měli drobné potíže zkoordinovat se s orchestrem. Ansámbly nebyly dokonale sezpívané. Dokonce i Adolfem Melicharem dobře připravený sbor, který tentokrát krom svých standardních předností potěšil i expresivním výrazem, se v jednom okamžiku opožďoval za hudbou.

Těžko soudit, do jaké míry nese vinu akusticky nejednoduchý prostor Stavovského divadla, na nějž orchestr stále ještě nedorekonstruované Státní opery není zvyklý. Beethovenův Fidelio v každém případě může znít pregnantněji, detailněji a krásněji, než jak jej nacvičil a předvedl Andreas Sebastian Weiser.

Fidelio ve Stavovském divadle
Zdroj: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Uspokojivé pěvecké obsazení

Večer i přesto potěšil pěveckým obsazením, byť americký tenor Erin Caves s Florestanem zápolil, v nejvyšších polohách byla v jeho hlase příliš znatelná námaha. Však byl také několikrát utopen hluboko vzadu na scéně. Nakonec zvítězil pěvec nad rolí.

Manuela Uhl zní nejlépe, když se může do zpěvu zcela položit, v rychlejších sekvencích jí chyběla trošinka pružnosti a přesnosti, ale ve výsledku dobře zazpívaná Leonora/Fidelio.

Výborní byli sólisté v méně exponovaných rolích. Sebastian Holecek jako exaltovaný zloduch Pizarro působil po pěvecké stránce suverénně, do role jde s frajerskou vervou a posluchače baví každý jeho tón. Škoda, že mu režisérka neodpustila vítěznou pózu s lahvinkou alkoholu, kvůli níž do jeho padoušské popudlivosti pronikla nezamýšlená směšnost.

Zdeněk Plech nejenže vystihl postavu Rocca, ale svým zpěvem dokázal vyvolat hudební radost nejintenzivněji ze všech. Yukiko Kinjo opět potvrdila, že patří k nejpřesněji intonujícím a nejpříjemněji se poslouchajícím hlasům na tuzemské operní scéně, skvělá Marcelina. Ministr Jiří Rajniš s vizáží Sebastiana Kurze i v malé úloze předvedl kultivovaný a pěkně probarvený baryton.

Soustředit se na zpěv sboru a sólistů je tak nejlepší radou, jíž lze návštěvníka pražského Fidelia vybavit. Obzvlášť když interesantní jména nabízí i druhá alternace. Nelze však než konstatovat, že na uvedení jediné opery Ludwiga van Beethovena, jejíž minulé pražské nastudování mělo derniéru před více než čtvrtstoletím, je to dost málo. Další nepřesvědčivý večer s Operou Národního divadla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...