Recenze: Erotická Mladá nevěsta přemýšlí o smyslu příběhu

Kvalita extravagantního románového příběhu, jímž dokáže italský spisovatel Alessandro Baricco (*1958) zaujmout, spočívá v mimořádně exkluzivní formě – novela Mladá nevěsta je ukázkou takového psaní. Mezi moralitou a erotikou zůstává jen úzký prostor, jímž vládne jeden z brilantních evropských autorů současnosti.

Rámec příběhu tvoří úzce vymezené patricijské sídlo italské rodiny, zasazené do počátku 20. století, jež tvoří metaforu, ne nepodobnou tradici vyprávění – blízké divadelnímu psaní francouzského dramatika Jeana Geneta. Spisovatel Baricco, jehož literatura získala uznání po celé Evropě, včetně zfilmované novely Hedvábí (Slovart, 2015), vychází zároveň z velké tradice, v němž břitký esej a provokativní fikce mají rovnoprávné postavení (Eco i Piperno).

Neexistují osudy, ale jen příběh

V případě Mladé nevěsty máme co do činění s příběhem, jenž se navíc stává sám sobě tématem. Jak praví autor, když vstupuje v jedné chvíli do děje, „neexistuje mnoho osudů, ale jen jediný příběh“, a to navíc pouze v gestu jako jeho „přesné opakování“. Tak vstupuje do patricijského sídla i do příběhu Mladá nevěsta, aby rozrušila dosavadní běh věcí.

Osoby a obsazení mají ryze divadelní charakter: Otec, Matka, Syn i Strýc mají podobu navazující na rozložení charakterů, které zcela absorbují prototypy chování. Nebýt autora, jenž si sám není místy jistý způsoby, s nimiž si zahrává, vypadalo by to jako lekce z literárního kurzu psaní. To by ale nebylo spravedlivé, neboť Baricco přesně ví, odkud a kam své postavy vede.

Mladá nevěsta
Zdroj: Slovart

Zdánlivé usazení do rodinného sídla má totiž vzápětí kontrapunkt v místním bordelu, který se ukáže jako rozhodující místo, kde se odehrává klíčové drama celého rodinného dramatu. Podobně jako v Genetově Balkonu, i zde máme co do činění s příběhem, který tvoří základní dimenzi osudu – započalo se tam drama Otce, a končí tam i rozuzlení příběhu Syna a jeho Mladé nevěsty.

Iniciační román jako příručka k plavbě

Míra ryzí divadelnosti není ale jediným rysem, s nímž Baricco pracuje. Pozoruhodná na jeho virtuozitě je zároveň schopnost nabízet variace, z nichž ta iniciační – rozuměj erotická vlna, tvoří velmi silnou vlnu pro porozumění tématu. Nakladatelství mohlo bez uzardění napsat, že Bariccův román je silná erotická próza, navíc značně extravagantní, což její kvalitu nijak neoslabuje, ba právě naopak.

Mladá nevěsta, která vstupuje do sídla rodiny, jež přijala její existenci z důvodů potenciální svatby se Synem, ovšem odhaluje v čase meandry – nikoliv pouze každodenních rituálů, v nichž jsou většinově zakleti, ale i erotické potenciály každého z obyvatelů domu. Matka, Dcera, Strýc – a nakonec i Otec – nabídnou Mladé nevěstě pohled na život, v němž erotika, neřku-li přímo sexualita, hrají rozhodující roli. Baricco se nebrání situacím, ale ani popisu příslušných praktik, činí tak ovšem s mimořádným vkusem i taktem, a to doslova mimořádným.

Musím poznamenat, že vstupy samotného autora, který komentuje dění – i komentáře jeho přítelkyně L. –, patří k těm situacím, které bych sám rád nejraději přeskočil, neboť rytmus místy dosti oslabují: autor tím ale jednoznačně dává najevo, že příběh i osud patří přece jen jemu samému, ať se nám to líbí nebo ne.

Očekávání, které se nakonec naplnilo

Hlavní hrdinka v zásadě čeká, že dorazí její snoubenec – Syn. Čeká dlouho a musí pro tento akt vytrpět mnohé. Promění se z mladé ženy, nadějeplné Mladé nevěsty, v ženu, která doufá nakonec pouze v nejhorší. Pointa, jež uzavírá novelu, není ale právě jistým koncem, neboť ozřejmuje, že naše očekávání se obvykle míjejí většinově se skutečností.

Alessandro Baricco
Zdroj: René Volfík/ČTK

Autor si v průběhu textu zahrává i s naším vlastním očekáváním, náchylným pro snadná rozuzlení. Síla Bariccova psaní spočívá ve způsobu, jakým nás dovádí ke konci, jenž nutně nastává, aniž bychom zcela opustili naději, jež visí stále ve vzduchu. Je to naděje způsobů, elegance a stylu, nebo v tom všem snad zůstává skrytý nějaký vyšší smysl?

Alessandro Baricco: Mladá nevěsta (La Sposa giovane). Z italštiny přeložila Petra Přívozníková, vydalo nakladatelství Slovart, 2016.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 58 mminutami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 2 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 8 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...