Recenze: David Koller naposledy

David Koller, nezpochybnitelná osobnost polistopadové pop music, se nikdy netajil svými názory – nyní je, společně s vhledem do jeho života i tvorby, nabízí knižní rozhovor básníka Milana Ohniska, nazvaný možná provokativně Who The Fuck Is David Koller?

Takže, do háje, kdo to tedy ten David Koller vlastně je? Protože, až na nevydařený Dědkův profil skupiny Lucie a nějaké ty novinové články a rozhovory, se o Kollerovi nic rozsáhlejšího nedočteme. Jistě i proto, že sám dokáže sice s úsměvem a taktně, leč o to důrazněji odrážet snahy novinářů dostat se mu pod kůži. Sám jsem ostatně s Kollerem několik rozhovorů dělal, známe se, přesto vím, jak na některé osobnější otázky prostě neodpovídal – a nezbylo než jej respektovat.

Dikce přímá, lakonická, vtipná

Také Milan Ohnisko zabrousí svými otázkami do Kollerova soukromí, vždy ale nenásilně, jako kdyby nechával – pro obě strany – otevřená zadní vrátka. Zkrátka, netlačí na pilu.

Koller tak vypráví nejen o svém životě, ale i o svých nejbližších, rodičích, sourozencích, učitelích, vše je ilustrováno mnoha fotografiemi. Přitom je dobře, že je v přepisu zachována Kollerova dikce, přímá, lakonická a často i vtipná. Nevadí přitom, že Ohnisko s Kollerem neprobírá celý jeho profesní i soukromý život, kniha se tak ani netváří a my při jejím čtení rozhodně nemáme pocit, že bychom byli o něco ochuzeni. Koneckonců, od toho jsou životopisy.

Who the fuck is David Koller?
Zdroj: Druhé město

Rozhodně cenné jsou Kollerovy vzpomínky na předlistopadovou dobu, na běžnou buzeraci kvůli vlasům, na střety s bolševickou tupostí, na to, co vše obnášelo, když se chtěl tehdy někdo věnovat muzice, reálie, které mohou mladším čtenářům znít jako z jiného světa, naštěstí. Protože podobně prožívali onu dobu v podstatě všichni mladí lidé.

Žádné příště

Když se vzpomínání přehoupne přes rok 1989 a přichází ohromný úspěch Lucie a s ním i „velkej, nekonečnej mejdan“, jsou Kollerovy odpovědi uměřené, a když například přiznává svou drogovou sezonu, nedělá ze sebe rockera tvrďáka z povolání, odpovídá střízlivě.

Neskrývá ani své konzistentní občanské postoje, ale přiznává se i k selháním v osobním životě, zároveň mluví jasně o tom, jak moc je pro něj rodina a děti, ty především, důležitá. A to přesto, že přiznává svůj workoholismus a naprostou oddanost hudbě. 

V podstatě je to příběh jednoho, jistě mimořádně nadaného, kluka, který se tak upnul ke svému snu, a tak za ním šel – ale pozor: ne přes mrtvoly! – až si jej splnil. A že vedle toho dokázal svou muzikou potěšit celou jednu generaci, je skvělý bonus. A proč Koller naposledy? Inu, v samém závěru rozhovoru prohlásí, že už řekl vše a žádné příště nebude.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...