Recenze: Boris Jirků pověsil lidské city na hřebík

Pražskou galerii Nová síň zaplnily (a to doslova) velká plátna Borise Jirků. Jednoduchý otevřený prostor galerie nic nezakrývá, netlumí ani nepotlačuje, a tak groteskní svět malíře má příležitost zapůsobit na návštěvníky v plné síle. Díky expresivnosti umělcova rukopisu, jeho výrazné barevnosti a dramatičnosti motivů, se návštěva výstavy s výmluvným názvem Lidi, lidi mění v nebývalý zážitek, který lze prožít až do 15. listopadu.

Boris Jirků, ač sám stále usměvavý a jakoby v ničím nezkalené pohodě, ve svých obrazech zachycuje svět, jenž má do selanky opravdu hodně daleko. Ústředním motivem je v jeho tvorbě konfrontace, boj, svár nebo alespoň důrazné přetahování. Milostné objetí neprobíhá v poklidu a souznění, ale odehrává se v napětí a nikdy nekončící při o dominanci či je hozeno do nelaskavé grotesknosti.

Jirků, za účelem odkrýt všechny přetvářky a smazat lichotivá pozlátka, člověka svléká i z kůže a odhalené kostry v expresivně barokních pozicích pak nechává nahlédnout do své podstaty.

Z výstavy Borise Jirků Lidi, lidi
Zdroj: Galerie Nová Síň/Jaroslav Kučera

Ani jeho fantaskní svět není o nic víc laskavější. Podivné bytosti bez skrupulí skoro až vylézají z pláten, útočí nejenom na sebe ale i na vnější svět. Nenechávají nic a nikoho v klidu a vypovídají o neutěšenosti vesmíru, ale především lidského světa.

Krutý vypravěč s nadhledem

Přehnaná a pokroucená perspektiva, překvapivě zdůrazňující jeden detail, vytváří onu tolikrát již vyzdvihovanou grotesknost, která opět slouží k demaskování lidského pokolení. Jirků je vlastně dost krutý vypravěč, přesto v jeho díle samotná krutost nepřevládá, vždy se snoubí s určitým nadhledem, který do příběhu vkládá lidský rozměr a přináší i jakési porozumění, třebaže ne osvobozující.

Lidi, lidi viděni očima Borise Jirků nejsou laskavé bytosti s vstřícným chováním vůči sobě. Jsou krutí, směšní, nenasytní, ale stále to jsou Lidi, lidi. Ta lidská tragikomedie zachycená umělcem na plátna nakonec působí velkolepě, protože forma zpracování je velkolepá.

Dramatický celek výmluvně doplňuje neméně dramatický detail, který jakoby přichází nekoordinovaně, odjinud, přesto celek významově dotváří, překvapivá a skoro až marnotratná barevnost umocňuje vjem, který touží malíř vyvolat. Kdysi prohlásil, že obrazy jsou pro něj něco jako věšáky na city, vejdete-li do Nové síně, zcela jistě pochopíte smysl této metafory.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...