Recenze: Allenův Iracionální muž je nevěrohodný a rozpačitý

„Je rozdíl mezi filozofickými žvásty a reálným životem,“ říká profesor Abe Lucas (Joaquin Phoenix), který jako posila filozofické sekce přijíždí s pověstí renomovaného akademika a nevybíravého děvkaře na provinční univerzitu v Braylinu. Jenže mezi legendou a realitou je určitý rozdíl. A rozdíl je i mezi klasickými „allenovkami“ a tím, s čím Mistr v rámci své pravidelné roční periody přichází tentokrát. Pokud je filozofie (jak říká Abe Lucas) něco jako verbální mastrubace, pak Iracionální muž je něco jako filmařská samohana, která nepřináší úlevu.

Woody Allen má existencialisty rád a jejich myšlenky jsou mu blízké. Nietzcheho kritika křesťanské morálky, Kierkegaardovo vědomí absurdity, Husserlova fenomenologie, Heideggerova ontologie a k tomu něco z Dostojevského, Kafky, Camuse a Sartra. Tenhle intelektuální mix ovšem tentokrát negeneruje spirituální jiskření, ale spíš rozpačitou myšlenkovou kocovinu. Buď mu to hrubě nevyšlo, nebo to takhle z nějakého důvodu (na který není jednoduché přijít) chtěl, napadá mě, abych si dál uchoval respekt a obdiv k originálnímu tvůrci, který v nás už tolikrát vzbudil pocit souznícího nadšení.

Napsat a natočit každý rok devadesátiminutový autorský opus překypující nápady, bonmoty, intelektuálním nadhledem a svébytným rukopisem, to není zívačka. A nelze počítat s tím, že se každý rok rozšoupneme s Hanou a jejími sestrami na Manhattanu nebo budeme s Purpurovou růží z Káhiry chvátat na rande s Annie Hallovou.

2 minuty
Do kin vstoupil Iracionální muž
Zdroj: ČT24

Ale i ve srovnání s Mistrovými posledními opusy: originálními a vtipnými bedekry z evropských metropolí Půlnoc v Paříži a Do Říma s láskou, intimními Jasmíninými slzami či romantickým Kouzlem měsíčního svitu dopadá Iracionální muž jako nosič vody, který se pohybuje spíše na konci pelotonu, jako těžkopádně vykombinovaná existenciální bajka, ze které máte pocit, že vlastně pořádně neví, co, komu a proč chce vlastně říci.

Vražda je nonsens

Titulní postava Iracionálního muže, profesor filozofie Abe Lucas (v nečekané kreaci Joaquina Phoenixe), je slibná allenovská figura, na jedné straně vtipně přednášející o Woodyho oblíbených existencialistech, na druhé straně nasáklá jeho neméně oblíbenými traumaty, pochybnostmi a mindráky, v důsledku kterých nemůže psát, dýchat, najít smysl života ani souložit (od čehož se možná všechno předchozí odvíjí). Je radikální, originální, fascinující a vzhledem k tomu, že na první pohled není zřejmé, že není úplně normální, sbalí profesorku chemie Ritu a studentku filozofie Jill, aby dostál své proutnické pověsti. Je to typ, do něhož se projektuje řada existenciálních pojmů, jako je nesmyslnost existence, odcizení, osamělost, nicota či nevyhnutelnost smrti, která je jedinou jistotou tohoto světa. Jako existencialista nepřemýšlí o tom, co věc znamená o sobě, ale co znamená pro něj, sebedestruktivně nasává a okázale (při ruské ruletě) předvádí, jak pro něj život nemá cenu.

Pro dychtivé ženy z akademické půdy, které šmrncovně odehrály Parker Poseyová (s ústy tak širokými jako její náruč) a Emma Stoneová, je setkání s někým tak úžasně komplikovaným hodně zajímavé a tak si ho v téhle trojce užívají, dokud to jde. Neboť jednoho dne vyslechne Aby v restauraci fragment rozhovoru od vedlejšího stolu a nalezne znovu smysl svého prázdného života v bizarním odhodlání naplnit ho „dobročinným“ zločinem.

Allenovo hledání (ne)morálního smyslu života, tentokrát končí na úrovni originálního námětu, který se v realizaci nepodařilo dotáhnout. Dramatický zvrat, který přetne původní romantickou linku, a následná katarze a „potrestání“ pachatele působí jako nevěrohodný konstrukt. Vražda jako vykonání něčeho hodnotného je nonsens a působí nepatřičně, stejně jako kyanid v Allenově skříňce s líčidly. A časy suchých bonmotů, které se staly klasikou, jsou už také nenávratně pryč. Iracionální muž rozpačitě přešlapuje na dobře vybrané parketě, ale tváří se jakoby se teprve hledal, což lze vzhledem k úctyhodné životní osmdesátce a skoro padesáti autorským filmům tvůrce odpustit, ale není nutné tomu aplaudovat.

Spíše než iracionální je to nečekaně impotentní muž (byť se při koitu dokáže chovat jako jeskynní člověk), který postrádá allenovské charisma. Alespoň pokládá věčnou existenciální otázku, zda je lepší mít v životě hodně žen na jednu noc, nebo jednu napořád. A přitom si neuvědomuje, že záleží na tom, z jaké strany postele se na to díváte.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 12 hhodinami

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
včera v 18:51

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
včera v 17:53

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánovčera v 17:16

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
včera v 16:21

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
včera v 10:26

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...