Bedřich Smetana si přál, aby jeho opera Libuše byla uváděna pouze ve slavnostních okamžicích českého národa. Titul evropské hlavní město kultury snad takovou příležitostí je, shodli se tvůrci nového nastudování tohoto díla na motivy mytického příběhu. V premiéře Libuši v titulní roli s Evou Urbanovou uvede Divadlo J. K. Tyla 9. května. Je první operní inscenací nastudovanou na nové scéně, odkud ji také můžete sledovat v přímém přenosu na ČT art.
Plzeň odstraňuje operní Libuši z muzea voskových figurín. Živě na ČT art
Libuše byla poprvé uvedena při slavnostním otevření Národního divadla v Praze v roce 1881. O jednadvacet let později otevírala také nynější Velké divadlo v Plzni. Provoz nové divadelní budovy loni zahájila Smetanova Prodaná nevěsta, která sem ale byla přenesena z historické scény. Libuše se do Plzně vrací po téměř třiceti letech od poslední premiéry. V režijním nastudování ředitele divadla Martina Otavy a vedoucího opery Tomáše Pilaře.
Námět opery našel libretista Josef Wenzig ve fragmentu Libušina soudu v Rukopise zelenohorském a v Kosmově kronice. Hrdinský kus by měl posilovat víru národa ve šťastnou budoucnost. „Věřím, že se nám podaří vrátit Libuši z muzea voskových figurín na soudobé operní jeviště, kam podle našeho názoru patří,“ uvedl k plzeňském nastudování architekt Daniel Dvořák, autor scénografického řešení.
Přispívá k tomu podle něho Otavův a Pilařův režijní výklad. „K mé obrovské radosti konečně prolomili inscenační praxi jánošíkovských opasků a dalšího balastu, zaklínajícího se Mikolášem Alšem nebo Alfonsem Muchou. Zdůrazňují téma mýtu, rituálu, historické nezřetelnosti,“ upřesnil.
Ústřední dvojici Libuše a Přemysla ztvární kromě Evy Urbanové a Vratislava Kříže, kteří role nastudovali už v roce 1995 v Národním divadle, také Ivana Veberová, letošní držitelka Ceny Thálie, a Martin Bárta. Hudební nastudování opery je dílem dirigenta Olivera Dohnányiho, druhým dirigentem je Jiří Štrunc.