Pijte zdraví. Socialistická reklama chtěla zákazníky vychovávat

3 minuty
Vyšla monografie o reklamě za socialismu
Zdroj: ČT24

Pojem reklama by se dal uvnitř socialistického hospodářství bez volného trhu chápat jako paradox. Přesto v něm měla své nezastupitelné místo. Monografie Národního muzea s názvem Spotřební imaginace státního socialismu zkoumá reklamní prostředí uvnitř totalitního Československa od jazyka přes grafiku až k jeho audiovizuální formě.

Reklamní spoty ohlašoval na obrazovkách československých televizí více než dvacet let pan Vajíčko. Kreslená postavička se stala poměrně populární, představovala ale jen zlomek světa socialistické reklamy.

„Očekávali jsme, že reklama byla podřízena především politice, ideologii. Zjistili jsme, že tomu tak úplně nebylo, že byla mnohem více podřízena hospodářskému mechanismu,“ říká editor publikace Ondřej Táborský.

Umírněný spotřebitel

Mapování čtyř dekád propagace v Československu například ukázalo, že reklamní pracovníci se často inspirovali na Západě. Zatímco v zahraničí reklama budovala prestiž výrobních značek, v tuzemsku měla zákazníky vychovávat. Třeba i doslovnými výzvami „pijte zdraví“ nebo „nezapomeňte na úrazové pojištění mládeže“.

„Spotřebitel v tomto typu společnosti má být určitým způsobem umírněný. Nemá nakupovat příliš mnoho, a proto je ho potřeba vzdělávat,“ vysvětluje editorka monografie Lucie Česálková.

Monografie Spotřební imaginace státního socialismu
Zdroj: Nakladatelství Akropolis

Například v reklamách příliš často nevystupovaly známé tváře, třeba herci. „Jednak proto, že často sami nechtěli, zároveň ale tam byl problém, že neměli představovat vzory, ke kterým by divák nebo spotřebitel měl vzhlížet,“ dodává editorka.

Nostalgie nezná železnou oponu

V poválečném Československu, podobně jako v dalších zemích východní Evropy, reklamní obor zaměstnával desetitisíce kreativních pracovníků různých dílčích zaměření. Nejpozději od šedestých let byla jejich činnost podložena výzkumy trhu, publika i účinnosti propagačních prostředků.

Estetika minulých dob přežívá i v současném reklamním poli. „Nostalgie nezná železnou oponu. Do tohoto světa prostě politika nepatří. I proto vidíme určité retro snahy a projevy retromarketingu i na západ od našich hranic,“ podotýká publicista Michal Petrov, který v České televizi připravoval pořad Retro.

Na co tato nostalgie navazuje, ukazuje monografie představením klíčových osobností, osobností a kanálů reklamy. Popisuje také jazyk a obrazy socialistické spotřební kultury.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...