Fotografie v posledních letech prošla razantním vývojem. V digitální i tradiční podobě vybízí k manipulaci i experimentům. Výstava Post-Objektiv v ostravské Galerii výtvarných umění (GVUO) odhaluje roviny fotografické tvorby uplynulých dvou dekád.
Ostravský Post-Objektiv ukazuje fotografie Kotzmannové, Šiguta či Thýna
Výstava prezentuje fotografie, které GVUO nakoupila během několika předchozích let ve snaze o reflexi dvacetileté porevoluční etapy. Zastoupeno je třináct fotografů a multimediálních umělců. Název Post-Objektiv nabízí podle autorů více významů. Například zahrnuje experimenty a materiálové přesahy média fotografie.
„Fotografie, které se adjustují například do plastových obalů, což dělá Alena Kotzmannová, popřípadě se z ní stává objektová instalace, jak to vidíme na fotografii Jiřího Thýna,“ uvádí příklad kurátor Jaroslav Michna.
Díla Jiřího Šiguta zase odkazují k odklonu od estetické, formální fotografie k zájmu o všednodennost. „Přinesu fotografický papír k rybníku, položím ho mezi orobinec a nechám ho exponovat. Vše, co se ho dotkne, na tom papíře zanechá stopu. Padající listí nebo jehličí,“ popisuje Šigut vznik vystavených fotografií.
Cyklus vytvořený Lukášem Jasanským a Martinem Polákem zabírá samostatný sál. Fotografové zdokumentovali na více než sto čtyřiceti snímcích život malíře Jana Merty – aniž by to on tušil. „Bez toho, aby zachycovali jeho osobu, zachytili kompletně všechna místa, kde Jan Merta pobýval, kde chodil do školy, kde je hřbitov jeho rodičů,“ upřesnil kurátor. Kvůli projektu autoři navštívili Rusko, Švýcarsko i Německo.
V GVUO jsou k vidění také ukázky z fotografické tvorby Jiřího Davida, Mileny Dopitové, Michala Kalhouse, Adély Matasové, Markéty Othové a uskupení Kamera skura. A to do konce roku.