Nejlepším filmem loňského roku je podle americké Akademie filmového umění a věd drama Země nomádů. Na 93. ročníku byla oceněna teprve jako druhá žena v historii i režisérka snímku Chloé Zhaová. Nejlepší herečkou je hvězda snímku Frances McDormandová, nejlepším hercem potom Anthony Hopkins za drama The Father. Ve vedlejších hereckých kategoriích uspěli Daniel Kaluuya a Yuh-Jung Youn. Oscarový boj byl letos vyrovnaný – Země nomádů má tři sošky, po dvou cenách mají filmy Mank, Judas and the Black Messiah, The Father, Ma Rainey – matka blues a Sound of Metal, stejně jako animovaný snímek Duše.
Oscara za nejlepší film má Země nomádů, herecké ceny si odnesli Hopkins a McDormandová
Oscara za nejlepší film roku získal na 93. udílení Oscarů snímek Země nomádů, který byl favoritem ještě před ceremoniálem. Vyhrál na festivalech v Benátkách či v Torontu, získal také Zlatý glóbus. V atmosférickém dramatu obsazeném i neherci se osamělá šedesátnice v podání Frances McDormandové vydává na cestu Amerikou a potkává takzvané nomády, kteří žijí v obytných karavanech. McDormandová získala za roli ve filmu, jenž se na uvedení v Česku teprve chystá, i sošku za nejlepší herečku.
Pro McDormandovou jde už o třetí oscarovou výhru, sošky dříve dostala za filmy Fargo a Tři billboardy kousek za Ebbingem. „Velmi brzy vezměte každého, koho znáte, do kina, a ve tmě kinosálu zhlédněte všechny filmy, které zde byly reprezentovány,“ apelovala na diváky herečka při přebírání ceny. Narážela na to, že většina z nominovaných snímků se kvůli pandemii v kinech vůbec nepromítala, a zamířila na streamovací platformy.
Děvetatřicetiletá režisérka Země nomádů Chloé Zhaová, která se narodila v Číně, ale žije a tvoří v Americe, také obdržela sošku za nejlepší režii teprve jako druhá žena v historii. Před jedenácti lety byla první oceněnou režisérkou Kathryn Bigelowová. „Tahle cena je pro každého, kdo má víru a ochotu uchovat si v sobě dobrotu a držet se jí, jakkoliv je to těžké,“ sdělila Zhaová při přebírání ceny.
Nejlepším hercem se stal Anthony Hopkins, jenž se ceremoniálu osobně nezúčastnil. Uspěl díky snímku The Father, v němž představuje muže, který bojuje na sklonku života s demencí. Hopkinse již ocenila třeba Britská filmová a televizní akademie, cenu místo něj převzal herec Joaquin Phoenix.
Hopkins, jenž vyhrál prvního Oscara za Mlčení jehňátek, se ve svých třiaosmdesáti letech stal nejstarším držitelem sošky za nejlepšího herce v historii. Režisér filmu The Father Florian Zeller a scenárista Christopher Hampton dříve během večera přebrali Oscary za nejlepší adaptovaný scénář.
Sošky má dánský Chlast i animovaná Duše
Kromě režisérky Zhaové slavila na Oscarech úspěch i další výrazná filmařka uplynulého roku, jenž byla nominovaná i v režisérské kategorii. Herečka a režisérka Emerald Fennellová, která je známá především rolí vévodkyně Camilly v seriálu Koruna, si odnesla sošku za nejlepší původní scénář černé komedie Nadějná mladá žena.
Nejlepším mezinárodním snímkem se stalo podle očekávání dánské drama Chlast, nejlepším animovaným snímkem Duše od studia Pixar a nejlepším dokumentem populární titul Moje učitelka chobotnice, jenž je k dispozici na Netflixu. Oscara za vizuální efekty si odnesli tvůrci špionážního sci-fi Tenet režiséra Christophera Nolana, které bylo jedním z mála velkých filmů uvedených loni v kinech.
Nejlepším hercem ve vedlejší roli je Daniel Kaluuya za roli vůdce Černých panterů Freda Hamptona v krimi dramatu Judas and the Black Messiah. Nejlepší herečkou ve vedlejší roli se stala Yuh-Jung Youn, třiasedmdesátiletá Jihokorejka, která zazářila v roli babičky ve snímku Minari o zkušenosti jihokorejských přistěhovalců v Americe 80. let.
Letošní ceremoniál se kvůli koronaviru konal přibližně o dva měsíce později, než je obvyklé. Na rozdíl od jiných filmových cen se sošky nepředávaly formou videokonferencí, ceremoniál byl přesto velmi komorní, bez velkých muzikálových čísel i mnoha filmových hvězd v publiku. Tradiční divadlo Dolby Theatre, odkud vítězové pronášejí své projevy, letos kvůli hygienickým opatřením nahradila budova losangeleského nádraží Union Station.
Herečka Regina Kingová v úvodním proslovu akce, jíž koncipoval režisér Steven Soderbergh, poukázala na současné společenské klima v Americe poznamenané rasovým napětím. „Vím, že spousta z vás sahá po ovladači, když vám Hollywood káže. Ale jako matka, jejíž syn má černou barvu kůže, znám strach, s nímž tolik lidí žije, a to žádná sláva ani bohatství nezmění,“ uvedla. Poté také připomněla, že to byly i filmy, které lidem pomohly překonat překotné události posledních měsíců, neboť se díky nim cítili méně izolovaní.
Během večera se nominovaní, kteří byli buď testovaní či očkovaní proti covidu-19, střídali v sále bez masek, na záběrech byli vidět i ve venkovním zázemí. Někteří nominovaní se také sešli v evropských městech – z Prahy se ceremoniálu například zúčastnila maskérka Claudia Stolzeová, jež ale nominaci za snímek Emma neproměnila.