O brexitu i zombifikaci telefony. Ani 28 let poté zuřivost nevyprchala

4 minuty
Film 28 let poté v kinech
Zdroj: ČT24

Oscarový režisér Danny Boyle se vrátil k jednomu ze svých nejúspěšnějších příběhů a do kin vyslal snímek 28 let poté. Nový postapokalyptický horor je opět zasazen do světa deformovaného ničivým virem. Mnozí ho čtou, stejně jako v případě předchozích filmů, coby podobenství současného dění.

Jsou to skoro tři dekády, co z laboratoře unikl virus, který měl pomoci pochopit agresi a vztek. Místo toho začal z lidí vytvářet nemyslící zuřivá monstra.

„Uskutečnilo se několik promítání 28 dní poté a zdálo se, jako by ten film nezestárl. Navíc samotné publikum na něj reagovalo, jako by sledovalo něco současného. V tu chvíli jsme začali přemýšlet: Co dalšího bychom mohli do tohohle světa přinést?“ uvedl k pokračování Danny Boyle.

Téměř po třiceti letech znovu spojil síly se scenáristou Alexem Garlandem, s nímž původní snímek vymyslel. Pro Garlanda tehdy šlo o první scenáristickou zkušenost. „Prostě jsme navázali tam, kde jsme skončili. Samozřejmě, uběhlo hodně času. Teď už toho o psaní vím mnohem víc a taky mnohem víc rozumím Dannyho roli,“ podotkl scenárista, který v mezičase zůstal věrný hororovému a sci-fi žánru a získal oscarovou nominaci za drama Ex Machina.

Danny Boyle při natáčení filmu 28 let poté
Zdroj: Falcon

Natočeno na mobil

Oscara, a to za snímek Milionář z chatrče natočený s Boylem, už má i další navrátilec do týmu – kameraman Anthony Dod Mantle. Zatímco pro 28 dní poté vytvořil vizuál domácího videa pomocí digitální kamery, v aktuálním pokračování využíval mobilní telefony.

Boyle oceňuje, že kvalita mobilního rozlišení se už od toho žádaného pro kina příliš neliší. „Můžete s nimi jít někam ‚nalehko‘ nebo k nim můžete sestavit speciální zařízení. To jsme využili u akčních scén,“ zmiňuje režisér další výhody točení na mobil.

Aby diváky do akce co nejvíce vtáhl, používal i dvacet iPhonů najednou připevněných na k tomuto účelu zhotovené konstrukce. Podle herce Aarona Taylora-Johnsona dodal tento způsob natáčení filmu „niternou a pohlcující“ atmosféru.

Natáčení filmu 28 let poté
Zdroj: Falcon

Právě akce byla už v první „osmadvacítce“ inovací pro žánr zombie hororu. Do té doby loudaví a kulhající nemrtví se tu proměnili ve zběsile sprintující hrozbu.

List The Wall Street Journal si ve filmu 28 let poté všímá i obsahového odkazu k současným všudypřítomným technologiím. Snad nikdy nebyla souvislost mezi přenosnými elektronickými zařízeními a zombifikací definována tak ostře, poznamenává. Film samotný hodnotí jako postrádající vtip a dějovou soudržnost a „nasáklý krví“.

Víc než thriller o přežití

Série zve k řadě interpretací. První snímek byl vnímán jako alegorie světa zmítaného strachem z neznámé hrozby po teroristických útocích z 11. září. Volné pokračování z roku 2007, na kterém se Boyle s Garlandem podíleli pouze jako producenti, bylo obrazem amerických bojů na Blízkém východě. Příběh odehrávající se šest měsíců po ději prvního snímku se tehdy pokusil vylíčit španělský filmař Juan Carlos Fresnadillo.

Nový snímek už někteří označili za obraz postcovidové a postbrexitové Británie. Ostrovy se v něm proměnily na karanténní zónu odstřiženou od zbytku světa.

28 let poté
Zdroj: Falcon

Tam, kde původní film využíval kolektivní strach společnosti z nákazy, zaměřuje se pokračování na dvě primární úzkosti: strach ze smrti a strach z druhého. K čemuž se můžete zeptat: Nejsou všechny horory o přežití neznámé hrozby? Ano, ale jen málokterý z nich tak účinně předpokládá psychickou daň, kterou si takové násilí vybírá, oceňuje v recenzi magazín Variety.

Oproti tomu třeba Los Angeles Times píší o nudné ústřední zápletce, maniakálním střihu a potácení od scény ke scéně, přičemž Boylův film „agresivně přechází od filozofických momentů k násilí, od patosu ke komedii“. Nicméně připouští, že jde o „zajímavý komentář k lidskému pokroku“.

28 let poté
Zdroj: Falcon

The Hollywood Reporter soudí, že prvotní snímek z roku 2002 patří k nejvlivnějším hororům jednadvacátého století, a to nejen z hlediska kinematografie, ale i jako „ostrá politická alegorie“. Nejnovější pokračování je prý emociální a strhující a také „přesahuje rámec thrilleru o přežití“. Recenze podotýká, že příběh zůstává alegorickým komentářem k současné politické situaci a nepůsobí jako cynický pokus o komerční vytěžení osvědčeného materiálu.

Je o násilí uvnitř nás, míní Ralph Fiennes

„Není to jen film o nákaze. Má mnoho vrstev. Je o násilí, které uvnitř nás je, a také o schopnosti soucitu,“ míní Ralph Fiennes, který patří k hereckému osazenstvu aktuálního pokračování, spolu s Aaronem Taylorem-Johnsonem, Jodie Comerovou či hereckým talentem Alfiem Williamsem v roli dvanáctiletého chlapce, který se se svým otcem vydává za zombie.

Film diváky vezme do skupiny přeživších, kteří si našli způsob, jak mezi nakaženými existovat. I tři dekády po úniku viru laboratoře na výrobu biologických zbraní totiž trvá vynucená karanténa.

28 let poté
Zdroj: Falcon

Z dosavadních tří „osmadvacítek“ má ta nejnovější nejúspěšnější start v celosvětové distribuci. Už po prvním víkendu v kinech 28 let poté vydělalo zhruba polovinu rozpočtu, který čítá šedesát milionů dolarů (zhruba 1,3 miliardy korun).

Na další postapokalyptické dobrodružství fanoušci tentokrát nebudou muset čekat dlouho. Tvůrci už oznámili pokračování s podtitulem „chrám kostí“, ve kterém by se měl vrátit i hrdina z prvního filmu v podání Cilliana Murphyho. V plánu je celkově trilogie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 2 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...