Nový Gladiátor ukazuje zaplavené Koloseum. Crowea nahradil Mescal

Do římského Kolosea vbíhá nosorožec, který útočí na několik bojovníků, v jejichž čele stojí mladý Lucius. První ukázka na nový film Gladiátor II režiséra Ridleyho Scotta podle komentátorů láká na pokračování podle učebnice – tedy velkolepější, ale i digitálnější. Hlavní roli Lucia má osmadvacetiletý Paul Mescal, který údajně ztvárňuje dalšího syna Maxima, jehož hrál v původním pětioscarovém snímku z roku 2000 Russell Crowe. Obě natáčení prý provázely problémy.

„Zuřivost je tvým nadáním,“ říká v prvním traileru na Gladiátora II hrdinovi Macrinus v podání Denzela Washingtona, který ho vhání do arény. Koloseum v ukázce v jednu chvíli zaplaví voda, což je podle listu The Telegraph překvapivě historicky věrohodné. V inscenované námořní bitvě veslují gladiátoři na galérách, zatímco kolem nich krouží žraloci či krokodýli.

Podle některých komentátorů jde vlastně o remake, jen místo jednoho podlého císaře Commoda, jehož hrál v původním filmu Joaquin Phoenix, se zde pod bílým pudrem skrývají dva bratři jménem Geta a Caracalla. Rozkazy od nich přijímá generál v podání Pedra Pascala, s nímž Lucia čeká podle ukázky finální souboj.

„Ve svých 86 letech je Ridley Scott zaneprázdněnější než kdy jindy, ale navzdory velkému množství práce na filmech jako Vetřelec: Covenant, Poslední souboj či Napoleon mu dlouho schází hit typu Marťana z roku 2015. Gladiátor II by to mohl vyřešit,“ míní The Telegraph, který dokonce na listopad, kdy má film premiéru, předpovídá v souvislosti s filmem podobnou událost, jakou byl Barbenheimer.

Čeká se hit

Loni v létě totiž filmy Barbie a Oppenheimer dokázaly marketingově vytěžit stejné datum premiéry, kdy diváky k návštěvě kina ponoukala rozdílnost obou snímků, z nichž jeden platil za satirickou komedii a druhý bezmála za existenciální horor. Gladiátor II datum zase sdílí s adaptací populárního broadwayského muzikálu Wicked, jenž do českých kin zamíří pod názvem Čarodějka.

O test diváckého zájmu ale půjde i v případě Mescala, který se v posledních letech díky seriálu Normální lidi či filmu Aftersun stal miláčkem generace Z. „Irský herec má zapálenou fanouškovskou základnu, která už na sociálních sítích nepochybně šílí ze záběrů z upoutávky. Ale naláká je to k cestě do kina, kam přivedou i svoje přátele?“ ptá se britský list.

Pro studio Paramount jde o zásadní projekt, který by měl uspět. Rozpočet údajně nabobtnal ze 165 milionů dolarů, což je při započtení inflace podobné číslo jako u prvního filmu, na 310 milionů. „Aby se studiu film zaplatil už z kin, museli by lidé nechat na pokladnách kin po celém světě minimálně 700 milionů dolarů. Což je vzhledem k tomu, jak málo poslední roky vydělávají ještě na přelomu tisíciletí populární historické epiky, dost nereálné,“ sdělil ČT24 publicista Jiří Pospíšil.

Gladiátor II se začal točit v červnu minulého roku a už v červenci ho zastavila herecká stávka. „Média sice uvádí, že náklady kvůli tomu vzrostly o pouhých deset milionů dolarů, ale nejen já o tom pochybuji. Filmaři se na Maltu vrátili až na začátku prosince. Scott je sice známý tím, že pracuje rychle, často na mnoho kamer najednou a dotočeno bylo během 49 dní, ale přesto probleskují zprávy o chaotické produkci, při níž se měli zranit čtyři členové štábu a ochránci zvířat si stěžovali na kruté zacházení s koňmi a opicemi,“ dodává publicista. Tato obvinění studio odmítlo.

Řím s virtuálními davy

Už původní film, který nakonec získal pět Oscarů včetně sošky pro nejlepší film nebo pro Russella Crowea, jenž hrál generála mstícího se jako otroka za vyvraždění rodiny, vznikal v porodních bolestech. Scénář se prý denně přepisoval, aniž by byl hotový jeho konec, a samotný Crowe musel na place improvizovat. Štáb zasáhla i smrt herce Olivera Reeda, jenž hrál Proxima. Jeho part podle listu The Guardian „dohrál“ digitální dvojník.

„Gladiátor byl jedním z prvních filmů, které využívaly technologii CGI k vytvoření skutečné historie spíš než mimozemšťanů a příšer. Starověký Řím, napěchovaný virtuálními davy, občas vypadá jako videohra, ale v roce 2000 to bylo přelomové,“ píše list. Po premiéře navíc následovala vlna „sandálových“ následovníků – Troja, Král Artuš nebo Alexander Veliký. A z Crowea se stala hvězda, jakkoliv s pověstí komplikovaného spolupracovníka.