Nová ředitelka: Omezení inspirují. Národní galerie potřebuje čerstvý pohled

11 minut
Rozhovor s Alicjou Knastovou pro Události, komentáře
Zdroj: ČT24

Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) si od nové ředitelky Národní galerie slibuje, že přední českou výstavní instituci promění v silnou moderní značku, o které je slyšet i na mezinárodní úrovni. Polská muzeoložka a muzikoložka Alicja Knastová vzešla z výběrového řízení, funkce se ujme v lednu. Mimo jiné chce Národní galerii lépe zpřístupnit mladým lidem a přizpůsobit digitální době. „Je třeba se na to podívat čerstvým pohledem,“ uvedla v rozhovoru pro Události, komentáře.

Vaše koncepce vedení Národní galerie je velmi obecná, v zásadě by s touto vizí šlo uspět v jakékoliv evropské galerii. Máte už i nějaký konkrétnější plán pro vedení Národní galerie?

Konkrétní věci souvisí se slabinami, na nichž chci s týmem pracovat. Dále je tu práce s moderními umělci na konkrétních instalacích. Obdivuji umělce, kteří jsou schopni pracovat v dané lokalitě s daným týmem kurátorů, to je pro instituci skvělé. 

Vzpomínám si na izraelského umělce Daniho Karavana, když jsem se ho jednou ptala, proč dělá umění. Odpověděl, že omezení ho inspirují. A v to věřím. Musíme dát umění prostor, musíme diagnostikovat nedostatky sbírek a odhalit možnosti v rámci tvoření sbírek. To se určitě řeší v každém muzeu, ale je třeba se na to podívat čerstvým pohledem. 

Nebude vám při vedení tak významné instituce chybět znalost českého prostředí?

Kdyby hluboká znalost prostředí bylo hlavní kritérium, tak by bylo popsáno v zadání. Ale nežijeme v nějaké věži ze slonoviny, jsou zde určitá témata, na kterých pracují všichni ředitelé galerií a muzeí. 

A v minulosti jsem spolupracovala s českými kurátory. S jedním jsme loni zveřejnili důležitou publikaci o hraničním regionu mezi Moravou a Horním Slezskem v Polsku. Popisuje kulturní i skutečnou krajinu na obou stranách hranice. Spolupracovala jsem s muzei v Ostravě, Opavě. Samozřejmě se musím učit za pochodu, možná ale přináším jiný pohled. 

Oba vaši protikandidáti, Marek Pokorný a Jiří Fajt, zmiňovali ve svých koncepcích, že je potřeba navýšit rozpočet, aby se některé věci daly realizovat. Vy ale finance na své plány v koncepci neřešíte. Máte představu, jak potřebné finance získat? 

V případě veřejných galerií musí peníze pocházet z veřejných zdrojů. To je něco, co se nezmění. Ale bavíme-li se o jiných zdrojích příjmů, jako je mecenášství, sponzoři, příjmy ze vstupného anebo z pronájmu prostor pro restaurace či kavárny, tak to vše bude muset být v postcovidové situaci znovu promyšleno, protože to možná už nebude fungovat.

Ekonomika se mění. Jsou nové zdroje příjmů, které závisí na tom, jak dlouho například bude trvat lockdown. Muzea nejsou izolovaná, jsou součástí velice konkrétní ekonomické situace. Vidím to i v Polsku. Děti nemohou navštěvovat muzea a galerie, takže musíme chápat v širším záběru, jak umožnit mladé generaci přístup. Prostřednictvím státních programů, on-line lekcí…

Jak dlouho bude aktuální situace trvat, závisí na politicích. Vy máte zkušenosti s politickým tlakem, ve Slezském muzeu, které jste předtím vedla, jste odmítala propůjčování muzejních prostor pro předvolební kampaň strany Právo a spravedlnost. Myslíte, že v pražské galerii politický tlak nebude tak velký, a jste na něj případně připravena? 

Otevřeně jsem od začátku říkala, že kultura, jak ji chápeme v širším kontextu, a politický kapitál jsou dvě oddělené věci. Když chce politik navštívit muzeum a prohlédnout si sbírky nebo výstavu, to nevadí, ale když se jedná o irelevantní téma v souvislosti s muzejními sbírkami, tak to je něco naprosto vzdáleného, co nemohu přijmout. Je zde tenká hranice mezi těmito dvěma sférami a rozhodně se nejedná o cenzuru.

Narodila se 7. prosince 1972 v Polsku. Je absolventkou muzikologie na Univerzitě Adama Mickiewicze v Poznani, studovala též architekturu a design na Metropolitní univerzitě v Londýně; v letech 2004 až 2005 absolvovala stipendium v Metropolitním muzeu umění v New Yorku. Působila v několika významných polských muzeích; byla kurátorkou projektů Muzea Fryderika Chopina ve Varšavě (2009 až 2011), výkonnou ředitelkou Muzea dějin polských Židů ve Varšavě (2012 až 2014) a generální ředitelkou Hornoslezského muzea v Bytomi (2014 až 2016); naposledy pak v letech 2014 až 2020 byla ředitelkou Slezského muzea v Katovicích. Je mimo jiné autorkou stálé expozice Chopinova muzea, základní expozice Muzea POLIN nebo revitalizačního projektu Slezského muzea. Jako konzultantka pracovala pro Muzeum polské historie, pro královský hrad Wawel nebo pro Muzeum paměti Sibiře. Loni obdržela bronzovou medaili za zásluhy o kulturu Gloria Artis. Do Národní galerie nastoupila po odvolaném Jiřím Fajtovi. 

Alicja Knastová
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 23 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...