Dezinformace, reaguje AVU na kritiku. Vedení školy se zastali i studenti

Na Akademii výtvarných umění neučí jen staří muži a jejich žáci, protože jejím úkolem je otevírat studentům nové obzory, reagují zástupci AVU na petici, která žádá změny v přístupu a vedení této umělecké školy. Výzvu formulovala téměř stovka osobností, mezi nimi bývalý rektor AVU Milan Knížák, a už ji podpořilo přes šestnáct set lidí. Naopak za vedení školy se postavila studentská komora AVU. Akademie v reakci rovněž oznámila, že se chce předžalobní výzvou bránit proti údajné lži šířené peticí v souvislosti s úmrtím dvou studentů.

Výtky sepsané ve veřejné výzvě umělců a kulturní veřejnosti z minulého týdne se týkají také Národní galerie a Ceny Jindřicha Chalupeckého. Diskuse se ale momentálně soustředí na Akademii výtvarných umění, která je třetí „položkou“ petice vyjadřující se k současnému fungování na české výtvarné scéně. V případě AVU se požadavek týká restrukturalizace instituce a odstoupení rektorky Marii Topolčanské z funkce „vzhledem k nedostatku erudice a zkušeností v oboru“.

Rektorka, jak uvedla dříve v Událostech, komentářích, vidí kritiku do jisté míry jako projev generačního sporu. Mezi více než devadesáti umělci, kteří výzvu podpořili, převažují zástupci střední a starší generace. Vedle osobností výtvarného umění a architektury, jako je Milan Knížák (mimochodem bývalý rektor AVU a ředitel rovněž kritizované Národní galerie), Jaroslav Róna, David Černý, Josef Pleskot či Lubomír Typlt, svůj podpis připojili i lidé z filmové branže (Jan Svěrák, Anna Geislerová, Alice Nellis), spisovatel Jáchym Topol nebo psychiatr Cyril Höschl.

Krátkodeché ideologie, nebo nové obzory?

Další osobnosti z nedávné i dávnější minulosti – od Maxe Švabinského po třeba už zmíněného Knížáka – výzva připomíná jako veličiny, které AVU dříve vedly. Současné vedení označuje za „nekompetentní skupinu přátel“, která zájem o vzdělávání podřizuje „novým krátkodechým ideologiím a aktivistickým tendencím poplatným době“. Jednotlivé ateliéry místo „věhlasných pedagogů“, kteří v devadesátých letech nastavili fungování školy, vedou mnohdy čerství absolventi, kritizuje výzva.

„AVU má být místem setkávání osobností různých generací, identit, původů a zaměření,“ reagovali v prohlášení prorektor a prorektorky Akademie. Zdůraznili přitom úkol umělecké školy otevírat studentům nové obzory. „Nebudeme proto věnovat rozsáhlý prostor vysvětlování, proč na AVU nevyučují jen staří muži a jejich žáci, ale mnohem širší spektrum osobností – považujeme to za samozřejmé. Těší nás, že na AVU působí krom jiných i tvůrci nejsoučasnějších uměleckých orientací, kteří se přirozeně nacházejí na počátku své kariéry,“ dodali.

Nahota a kříž

Z pedagogů AVU kritizuje výzva konkrétně Kateřinu Olivovou, performerku vyjadřující se často prostřednictvím vlastního nahého těla. Na konci dubna na sebe upozornila i širší veřejnost performancí, kdy před budovou AVU za zvuků techno hudby nahá rozhazovala hlínu, šlo o parafrázi upalování čarodějnic.

Pobouření vyvolalo, že mezi přihlížejícími byly i děti, policie dokonce umělecký projekt začala prošetřovat kvůli možnému výtržnictví. Milana Knížáka performance vyburcovala k veřejnému dopisu rektorce AVU, v němž akci označil za „vulgární a nedůstojnou“ a žádal Topolčanskou o odstoupení.

„(Nahota je) s uměním spojena od prehistorie až do současnosti,“ zastalo se tenkrát Olivové AVU s dodatkem, že děti v publiku doprovázeli jejich zákonní zástupci. „Považujeme debatu o adekvátnosti nahoty při fyzické performanci na půdě umělecké školy za negativní signál ohrožující nejen studující a vyučující AVU, ale potenciálně širokou sféru experimentálněji zaměřených kulturních projevů i institucí v ostatních uměleckých oborech.“

Autoři výzvy na dílo Kateřiny Olivové nahlížejí jinak. „Nemá nic společného ani s uměním, ani s performancí, ale připomíná spíše projev psychicky narušené osobnosti před zraky vyděšených dětí a veřejnosti,“ píše se ve výzvě.

Petice zmiňuje, že akce se děla v době, kdy vedení Akademie rozhoduje o odstranění sochy Ukřižování od Josefa Václava Myslbeka z hlavní budovy s vysvětlením, že „studenty straší“. Jedna z pedagožek tehdy v komentářích na Facebooku uvedla, že „Kristus na kříži je za zenitem“ a že ji morbidní socha v chodbě školy děsí.

AVU vysvětlovalo, že Myslbekův rozměrný krucifix chce přesunout do své galerie, kde jsou deponována i jiná sochařská díla, a že otázky budí umístění jediného monumentálního náboženského symbolu ve veřejné vysoké škole, která by si měla zachovat v tomto ohledu neutrální postoj. Po rozporuplných reakcích a petici se AVU nakonec rozhodlo ponechat sochu tam, kde je.

Kolektivní aktivismus nás zajímá z vlastní vůle, uvedli studenti

Výzva na výuce Akademie dále kritizuje, že mladé lidi nevede „k vlastnímu uměleckému výrazu, ale k týmovému aktivismu“ a že mizí klasicky zaměřené ateliéry na úkor, jak to vyjádřil výtvarník Michael Rittstein, „novomediálně konceptuálního“ způsobu myšlení.

Generace, k níž patří studenti AVU, má jiný pohled na svět, zájmy i priority než generace dnešních padesátníků či šedesátníků, připomínají prorektoři. „Střet starého s novým je v uměleckém světě přirozeným, periodicky se opakujícím úkazem. Specifikem současné situace je pouze fakt, že zde se dříve narození bouří proti mladým, obvykle tomu bývá naopak,“ poznamenávají ještě.

K výhradám vůči své alma mater se vyjádřila i Studentská komora Akademického senátu AVU. Petici označila za neinformovanou a v mnoha bodech dezinformační. „Nechceme podporovat globálně probíhající generační války. Ovšem v situaci, kdy osobnosti české výtvarné scény aktivně ničí odkaz, který sami budovaly, se musíme ohradit a postavit za naše hodnoty a také za ty, kteří nám je pomáhají kultivovat,“ uvedli zástupci studentů.

Ujišťují, že ke kolektivním a aktivistickým činnostem se uchylují „z vlastní vůle“. Odkazují na interní zprávu školy, v níž studenti oceňují na výuce svobodu a možnost vlastního vlivu. „Krom nepodložených útoků však petice nedává jediný důvod, proč by měla současná rektorka ze své funkce odstupovat. Jako studentstvo stojíme za naší rektorkou,“ vyjádřila se Studentská komora.

Předžalobní výzva kvůli informaci o smrti studentů

Prorektoři AVU vítají podle svých slov smysluplnou diskusi o směřování školy jako společný cíl s podporovateli petice, zmiňují ale i konkrétně nejmenované „signatáře vedené ryze osobními důvody“. Text výzvy zveřejnila malířka Barbora Šlapetová, manželka bývalého pedagoga AVU Lukáše Rittsteina, jehož loni Topolčanská odvolala. V České televizi upřesnila, že „za pokus o podvádění a neetické chování“.

Podle prorektorek a prorektora školy míchá petice věcné body s osobními útoky a dezinformacemi. Za jednoznačnou lež a pomluvy označili informaci, že loni zemřeli dva studenti na zahraničním výletu ateliéru v důsledku „stále uvolněnějšího vztahu k drogám“ na škole.

Proti tomu se ohradila i Studentská komora Akademického senátu AVU. „Zneužití tragické smrti našeho spolužáka a jeho přítelkyně, která zasáhla celou naši obec, je naprosto nepřijatelné, musíme vyvrátit tvrzení, že šlo o ateliérový výjezd, a tak se tato událost stala mimo zodpovědnost akademie, požadujeme písemnou omluvu od autorky petice na adresu pozůstalých a akademie,“ napsala komora.

AVU uvedla, že proti této „lži“ se bude bránit všemi dostupnými zákonnými prostředky a už se stala předmětem předžalobní výzvy. „Signatáři by měli vědět, že připojením svého podpisu se na šíření této morálně zavrženíhodné dezinformace podílejí,“ vzkazují prorektoři podporovatelům výzvy.

Autoři petice se rozhodli dodatečně zmínku o smrti studentů z textu odstranit. „Činí tak zejména z toho důvodu, že nechtějí, aby se tato tragická událost stala hlavní tématem reakce rektorky AVU, která citlivé téma zneužívá k zastření svých vlastních selhání v čele školy,“ vysvětlili.

Výzva se týká i Národní galerie a Chalupeckého ceny

Petice se dále věnuje i změnám v Cenách Jindřicha Chalupeckého, které byly oceněním umělcům do 35 let. Skupině umělců vadí to, že se cena změnila na nesoutěžní a že se zrušil věkový limit pro oceněné.

Ředitelka ceny Karina Kottová petici nepovažuje za konstruktivní formu kritiky, text podle ní obsahuje řadu chybných informací a neetických osobních útoků. Ve vyjádření upřesnila, že se hlavní cena nezrušila, ale rozšířila se. Uvedla také, že se na změnách a udílení cen podílí správní rada a mezinárodní porota.

Národní galerii umělci kritizují za český projekt na Benátském bienále, kde Česko prezentuje projekt Evy Koťátkové inspirovaný příběhem první žirafy v československé zoo. Autoři výzvy považují za absurdní „pokus o dekolonizaci české kultury“. Ředitelka galerie Alicja Knastová se podle nich navíc snaží spolupracovat s českými umělci. Knastová dříve uvedla, že neměla na výběr projektu žádný vliv, protože jej vybrala odborná porota. Dodala, že se domnívá, že jde částečně o generační spor.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

ŽivěSoutěž kostýmů na pražském Comic-Conu

PragoCosplay je kostýmová soutěž na Comic-Conu v Praze. V prvním on-line kole kostýmy ohodnotila odborná porota a vybrala 12 nejlepších do druhého kola. V něm výtvory nejdřív neveřejně hodnotí zahraniční porota. Večer je pak věnovaný show pro diváky, kde se hodnotí nejen provedení kostýmu, ale také roleplay, který ke cosplayi patří.
před 1 hhodinou

Celní bitva světových gigantů zasáhne v Číně i Hollywood

Americko-čínská obchodní válka má mnoho bitevních polí. Už léta čelí v Číně Hollywood tvrdé cenzuře. A nyní se chystá další omezení: sníží se roční počet povolených premiér.
před 2 hhodinami

Nejhorší, okomentoval Trump portrét od britské malířky. Ten od Putina ho dojal

Americký prezident Donald Trump v nedávné době ohodnotil dva své portréty a jeho názory na umění se neobešly bez konfrontace. Zatímco obraz od britské malířky Sarah A. Boardmanové označil za „nejhorší ze všech“, jiná podobizna, namalovaná z podnětu ruského vůdce Vladimira Putina, mu připadala jako „laskavý“ dar.
před 12 hhodinami

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 22 hhodinami

Jak Josef Čapek zemřel, už nezjistíme, obává se odbornice

Před osmdesáti lety zemřel malíř a spisovatel Josef Čapek. Podle některých zdrojů se tak stalo 10. dubna 1945 v koncentračním táboře Bergen-Belsen. Čapkovo tělo se nikdy nenašlo. Za jakých okolností přesně zemřel, už možné zjistit není, obává se předsedkyně Spolku přátel Památníku Karla Čapka Kristina Váňová, která o Josefu Čapkovi mluvila s Martinem Řezníčkem v Událostech, komentářích.
včera v 10:45

Velký Gatsby přestal před sto lety věřit americkému snu

Velký Gatsby odhaluje zvrácenou podobu amerického snu, redukujícího lásku a úspěch jen na bohatství. Vrcholné dílo amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda vyšlo poprvé před sto lety, 10. dubna 1925.
10. 4. 2025

Nejvýznamnější řecký režisér nemůže točit v Akropoli. Vadí mrtvoly

Zřejmě nejznámější současný řecký režisér Yorgos Lanthimos chtěl natočit svůj příští film částečně v Akropoli. Ale nenatočí. Ministerstvo kultury žádost zamítlo s vysvětlením, že scény chystané sci-fi komedie jsou neslučitelné se symbolikou této památky starověkých Athén.
10. 4. 2025

Na festivalu v Cannes bude soutěžit český Karavan

Po více než třiceti letech se v oficiálním programu festivalu v Cannes objeví český celovečerní film. Do sekce Un Certain Regard byl vybrán hraný debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirchnerové Karavan. Účast v programu prestižní přehlídky jí už před lety zajistilo vítězství jejího studentského snímku Bába.
10. 4. 2025
Načítání...