Studenti činohry JAMU nazkoušeli inscenaci věnovanou jedné z nejvýraznějších osobností ruské avantgardy. Pod režijním vedením J. A. Pitínského vyprávějí o uměleckém vývoji režiséra Vsevoloda Emiljeviče Mejercholda a zároveň o bouřlivých ruských dějinách první poloviny minulého století.
Mejerchold si zaslouží hold. Studenti JAMU připomínají popraveného ruského režiséra
Mejercholdovi bylo třiačtyřicet let, když carské Rusko převrátila naruby bolševická revoluce. Extravagantní umělec s novými pořádky nejprve sympatizoval, během třicátých let ale začal otevřeně kritizovat zásahy do kultury a umění, kterých se dopouštěla komunistická strana vedená Stalinem.
V roce 1939 byl zatčen a po surovém mučení bez veřejného soudu zastřelen, jeho manželku nalezli nedlouho poté zavražděnou. Rehabilitován byl až v polovině padesátých let. Do té doby se komunisté snažili umělcovo jméno vymazat z dějin divadla.
K emocím skrze tělo
Mejercholdovým zásadním přínosem byly nové metody práce s hercem, které se dodnes na divadelních školách vyučují. Vymyslel takzvanou biomechaniku, tedy soubor cvičení, pomocí nichž by měl herec dokonale ovládnout své tělo a využít pohyb k vyjádření emocí.
„Aby to, co je vevnitř, korespondovalo s tělem. Například když vás něco vystraší, mělo by to být vidět i na těle,“ vysvětluje jedna ze studentek JAMU Štěpánka Romová. Metoda založená na fyzičnosti byla protipólem psychologického přístupu, s nímž přišel Mejercholdův učitel Stanislavskij.
Různé styly
Text k brněnské inscenaci napsal rusista Jakub Kostelník. Vycházel z režisérovy korespondence i vzpomínek jeho současníků. Díky překladu stenografických záznamů mohou navíc studenti JAMU divákům představení přiblížit Mejercholdovu práci s hercem s dokumentární přesností.
„Od začátku až do konce prolínáme různé styly. Pan Pitínský měl docela jasnou představu, co má být stylizace, co pantomima a co má být realistické,“ podotýkají k nastudování hry studenti.
Inscenaci Mejerchold uvádějí ve školním Studiu Marta, kde před pěti lety mělo premiéru i představení o slavném pedagogovi herectví Stanislavském. Také v režii J. A. Pitínského.