Magistrála, garáže i kostel jsou obraz. Malíř Patrik Hábl přestavěl Villu Pellé

Jako plátno mu už posloužila pražská magistrála, podzemní garáže i zeď administrativní budovy. Malíř Patrik Hábl stále častěji proměňuje veřejný prostor a díky tomu mění i pohled na současnou malbu. Novou výstavu v pražské Ville Pellé proto nazval Re:konstrukce.

Třiačtyřicetiletý umělec připravil expozici, která láká na hru s prostorem, zlatý sál, malbu na podlaze, videoinstalace či výtvarná díla zdobící exteriér galerie připravená přímo pro Villu Pellé.

Výstava představuje Háblův zájem o malbu a obraz v širším kontextu, o jejich interakci s architekturou, prostorem i divákem.

Patrik Hábl malbu vnímá jako osvobozené médium a součást světa, upozorňuje kurátor Radek Wohlmut. Proto svým uměním často originálně intervenuje do reálného prostředí. Velkorysý byl třeba jeho malířský zásah do barokního interiéru kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze, kde jeho kompozice v postní době nahradily původní oltářní plátna.

3 minuty
Galerie Villa Pellé představuje intervence Patrika Hábla
Zdroj: ČT24

K jeho posledním pracím v architektuře patří řada maleb integrovaných do architektury prostor nového převážně kancelářského domu na pražské Národní třídě. Pomocí rozsáhlých maleb změnil dokonce i podzemní garáže paláce Drn v umělecký zážitek.

Nápaditým způsobem ovládl také prostor administrativní budovy na Palmovce. „Černobílý vodopád u eskalátorů není něčím jako hudbou ve výtahu, tedy pouhou dekorativní kulisou, ale svébytným obrazem, u něhož si Patrik Hábl dal záležet na každém centimetru,“ komentuje rozměrné dílo redaktor České televize Petr Kořínek.

Vstoupit do obrazu

Úvodní část expozice ve Ville Pellé zachovává tradiční galerijní podobu. Jejím centrem jsou obrazy, na nichž autor vrství barevné struktury pomocí válců, vzájemně přikládá pomalované plochy k sobě a pak je roztrhává, takže plátna vypadají, jakoby se cosi obnažovalo pod povrchem.

V další části výstavy postupuje od de:konstrukce obrazu k jeho re:konstrukci, v obrazový prostor nebo situaci, v níž se ke slovu dostává rozdílný způsob interakce s divákem. Otvírá pro pozorovatele možnost vnímání významové proměny instalace třeba v kapli, relikviář nebo trezor.

V jedné místnosti je obraz namalován na podlahu. „Divák se tak ocitne uvnitř obrazu, což se mu málokdy stane, že se může procházet po obraze, který současně asociuje pohled na město seshora,“ popisuje sám Hábl.

Další místnost se stala jednolitým dílem ve formě zlaté schránky. „Ze které se vynořují zlaté obrazy, aby tam zase zanikly,“ popisuje umělec.

Poslední část expozice pak reflektuje zásahy malbou do konkrétního prostředí od chrámového interiéru po rušnou magistrálu, tedy výběr autorových projektů vzniklých vždy pro dané místo.

Proměny prostoru

Patrik Hábl pracuje jako malíř nejen s obrazem, ale i s prostorem. V letech 1994 až 2000 navštěvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, studoval také na Akademii výtvarných umění experimentální grafiku u Vladimíra Kokolii. Kromě zmíněných instalací je také autorem intervence ve stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře nebo instalace v expozici Umění Asie a starověkého Středomoří v Národní galerii Praha.

Počátkem roku 2016 vytvořil patnáctimetrovou instalaci v Klášterním kostele ve Speinshartu a instalaci ke znovuotevření stále expozice Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou.

V roce 2017 vytvořil desetimetrové postní plátno pro nejstarší kostel v Grazu Leechkirche a v témže roce pro Malou pevnost Terezínského ghetta obepnul obvod jedné z cel malbou, kterou tvoří 600 postav. Patrik Hábl pedagogicky působí na VŠUP. Je členem sdružení Umělecká beseda a Hollar. 

Výstava Re:konstrukce ve Ville pellé potrvá do 5. dubna. Komentovaná prohlídka expozice se uskuteční ve středu 13. února. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Jeden je napůl Rom, druhý Vietnamec. Kanaloš debutuje prózou, jaké to je nezapadat

Martin Kanaloš píše od dětství, teprve nedávno se ale představil debutovým románem. Kniha Já, Tran a všechno ostatní vypráví příběh dvou teenagerů, polovičního Roma a polovičního Vietnamce, ze sídliště.
před 1 hhodinou

S pokorou sloužil příběhu, vzpomíná Marhoul na kameramana Smutného

Kameraman Vladimír Smutný, který zemřel 8. června, opakovaně spolupracoval mimo jiné s Václavem Marhoulem na všech jeho celovečerních filmech. Režisér a scenárista na oceňovaného kolegu zavzpomínal v Událostech, komentářích.
před 3 hhodinami

Rozdělení Warner Bros. Discovery potvrzuje, že streamování zatlačuje televizi

Americká mediální společnost Warner Bros. Discovery v pondělí oznámila, že se rozdělí do dvou samostatných firem. V jedné zůstanou studia a streamovací podnikání, do druhé odkloní kabelové televizní sítě. Rozdělení Warner Bros. Discovery je podle analytiků další známkou, že mediální skupiny se snaží reagovat na pokles zájmu o placené televize ve prospěch streamovacích služeb.
před 5 hhodinami

Zemřel autor špionážních románů Frederick Forsyth

Ve věku 86 let zemřel britský spisovatel Frederick Forsyth, informovala BBC. Psal špionážní a politické thrillery i brilantní povídky, ve kterých dovedně mísil fakta s fikcí. Svět poprvé výrazně zaujal románem Den pro Šakala, který byl také úspěšně zfilmován. Forsyth napsal přibližně dvacet románů, jichž se po celém světě prodalo na 75 milionů výtisků, píše Reuters.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami
Načítání...