Lidé vs. filmy. Hollandová, Tuček a Bartoška o filmové tvorbě

Ročně je do české distribuce vpuštěno na tři sta filmových titulů, přitom 85 procent lidí se na filmy raději dívá doma než v kině, ukázalo loni v listopadu sociologické šetření Asociace producentů pracujících v audiovizi. Jak moc vypovídají filmy a vztah k nim o společnosti? O tuzemské i zahraniční, filmové i televizní tvorbě mluvili v Otázkách Václava Moravce Agnieszka Hollandová, Benjamin Tuček a Jiří Bartoška.

Polská režisérka Angieszka Hollandová studovala na pražské FAMU, čeští diváci ji ponejvíce zaznamenali po uvedení minisérie Hořící keř o Janu Palachovi, která byla natočena pro televizi a vznikla i ve verzi pro kina. Režírovala také některé epizody úspěšných a kritiky ceněných seriálů House of Cards a Killing. Za válečné drama Hořká sklizeň byla nominována na Oscara. Zkušenost s tvorbou pro kina i televize má také režisér a scenárista Benjamin Tuček. Podílel se na dramatu z období protektorátuProtektor či na převzatém televizním seriálu Terapie. Je také jedním ze spolutvůrců internetového seriálu o bezskrupulózním lobbistovi Kancelář Blaník. Do třetice - i Jiří Bartoška má na kontě řadu jak televizních, tak filmových rolí. Veřejnost si ho ale už přes dvacet let nespojuje jen s herectvím, ale i s vedením filmové přehlídky v Karlových Varech.

Na festivalu byli také všichni tři hosty Otázek Václava Moravce. Jakými názory na současnou filmovou tvorbu mu odpověděli?

Filmy vs. seriály

A. H.: V polovině 90. let bylo už zjevné, že v Hollywoodu vzniklo vakuum a producenti z televizí jako HBO nebo Showtime si řekli, že ho musí vyplnit kreativním a i riskantním obsahem, který může přitáhnout publikum, jež nemůže v kinech najít to, co ho zajímá. A kina místo toho, aby si uvědomila, že se mají změnit, se soustředila na sequely, family movies, zvláštní efekty a adaptace komiksů. Originálních filmů je málo a většinou pro oscarovou sezonu. Tzv. kino středu, které je tradiční, ale zároveň originální a autorské a mluví o složitých věcech, v podstatě zmizelo. Myslím, že kino nezahyne, pokud najde odvahu.

Společný vs. individuální zážitek

A. H.: Nebezpečný je autistický individualismus, kdy lidé komunikují skrze společenská média a nemají potřebu se potkat ani sdílet v magické tmě společný zážitek. To je zrádné, taková osamělost může vzbuzovat určitý druh vzteku a agrese. Dlouho se myslelo, že internet demokratizuje informace, ale zatím atomizuje společnost. Každý se uzavře na svém portále, který mu říká, co chce slyšet. To mění i vztah k demokracii a ukazuje změnu společnosti.

Ze seriálu Neviditelní
Zdroj: ČT

B. T.: Touha sdílet společně kinematografický zážitek zůstává, pouze se transformuje. Podle statistik se ukazuje, že české filmy mají zhruba 11 milionů návštěv ročně, nejsme na tom tak špatně, jsme zhruba v první desítce Evropy, pokud jde o preferenci národních filmů. Ten počet se za posledních deset let nemění, ale dramaticky se zvýšila konkurence: vzniká daleko víc filmů a je daleko víc možností, jak je sledovat jinde než v kině. Diváci mají větší volbu vybrat si, kde a s kým budou film sledovat. Těžiště diváků se přesouvá a kino na to bude muset reagovat, stejně jako na to reaguje televize, kdy do procesu vstupují internetoví provideři a vytváří vlastní kanály.

Tuzemská vs. zahraniční seriálová tvorba

A. H.: Televize v postkomunistických zemích ztratily důvěru v diváka. Najednou začaly dělat primitivní seriály, ty měly úspěch a řeklo se, že se nemusí bojovat o to, aby divák zrál. Paradoxně nejlepší věci vznikají, když je těžká doba. Když se cítí, že svět není jednoduchý a že musíme přemýšlet o tom, co se děje a jak žijeme, pak jsou lidé otevřenější určité intelektuální i umělecké vizi. Když je největším problémem, jestli si koupím nové auto nebo jestli mám v bytě čtyři, nebo jen tři ložnice, pak to není dobré pro umění.

J. B.: Česká televize zrovna teď opakuje Nemocnici na kraji města a hned po ní Byl jednou jeden dům geniálního scenáristy Jana Otčenáška. Nekonečné televizní seriály jsou ale na bázi: Kolik je hodin? Tři. Marie říkala, že přijde ve dvě, tak to už na ni čekat nebudeme. A tahle věta zazní na všech čtyřech kanálech. Takové seriály dokonale připravují k volbám, mají přesně ten indiferentní, slibovací, nic neříkající jazyk. Tady by měla být skutečně vize kultury.

Festivaly vs. kinodistribuce

B. T.: Festivaly nabízí v celoroční roztříštěné nabídce kin najednou šanci vidět během deseti dnů velký profil současné tvorby z celého světa. Mnoho filmů se do distribuce vůbec nedostane, takže festivaly jsou okýnka do světa a tahle jejich role je podstatná a nezaměnitelná.

Kancelář Blaník
Zdroj: Stream.cz

A. H.: Festivaly jsou částečně zodpovědné za krizi v kinech. Někdy je pro ně důležitější mezi filmy něco "objevit" než najít to, co je nejhodnotnější nebo pro diváky nejdůležitější. Tím se velká část festivalů stává jakýmsi esoterickým místem, a když se pak snažíte dostat lidi na distribuční filmy, tak nepřijdou. To, co je nové a co je složité, a to, co je emotivně vzrušující a důležité pro lidi, by mělo být v rovnováze. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...