Křehký rváč Vandam zasahuje společnost i kina. Jeho poselství z Národní třídy je univerzální, říkají tvůrci

Před třiceti lety se v Československu lámal režim. Na Národní třídě stál 17. listopadu i Vandam, fiktivní postava novely Jaroslava Rudiše a nově i filmu, k němuž Rudiš napsal scénář spolu s režisérem Štěpánem Altrichterem. Jmenuje se Národní třída, ale podle tvůrců je jeho poselství univerzální a příběh melancholického pravdaře a rváče z pražské sídlištní periferie, který po svém interpretuje minulost i současnost, by se klidně mohl odehrávat i ve východním Německu. Na Národní třídu do kin, kde se promítá od 26. září, pozvali Rudiš a Altrichter v rozhovoru pro ČT24.

Hlavní hrdina si říká Vandam podle hvězdy akčních filmů. Sám prý první ranou na Národní třídě 17. listopadu 1989 dal dějiny do pohybu. Hynek Čermák, který Vandama hraje, o něm řekl, že je to chlápek, který lže synovi, přítelkyni,  sobě. Je vědomým lhářem, nebo člověkem, který si už ani neuvědomuje, kde je pravda?
Rudiš: Myslím, že moc dobře ví, kde je pravda, ale zároveň je mu možná nepříjemné si přiznávat, kde byl a co dělal. Ale myslím si, že na to není úplně hrdý.

Je předobrazem Vandama někdo konkrétní?
Rudiš: Inspiroval mě jeden můj kamarád, takový křehký rváč. Hodně čte a zároveň se občas popere. Ale nebyl na Národní třídě, to jsem si všechno vymyslel.

Scénář už jste psal podle své novely Grandhotel i komiksu Alois Nebel. Co vás baví na přepisování vlastních knih do filmové řeči?
Rudiš: Baví mě, když k tomu přijde někdo jako Štěpán Altrichter a určitým směrem to nakopne. Z Národní třídy existuje už divadelní verze, každé její uvedení je jiné a vždycky mě zajímá, jak se to posune. 

Jak jste knižní příběh tedy posunul, aby obstál i jako filmový? 
Altrichter: Vandam vlastně celou knihu jenom sedí v hospodě. Je takový citát od Formana, že když děláte film podle knihy, tak nesmíte knihu úplně zfilmovat, takže jsme se snažili pochopit ducha a hlavní postavu knižní Národní třídy, vycucnout z ní Járovu myšlenku a zároveň udělat zábavný film.

Je hlavní myšlenkou poselství o stavu společnosti?
Rudiš: Vandam sedí na kraji Prahy v hospodě jménem Severka a sleduje, jak se společnost vyvíjí, co se stalo za posledních třicet let. Bylo by to zjednodušení, kdybychom o něm řekli, že je jen nějaká mlátička, myslím, že je velmi citlivý člověk a násilí, určitý machismus i provokace, jsou jen maska, za níž je tragický, zlomený, silný hrdina. A chytrý člověk, který hodně vnímá, že dějiny minulosti jsou pořád přítomny v současnosti. Národní třída je na jedné straně temný drsný film, na druhou stranu podle prvních reakcí z předpremiér se lidé i dost smějou. A já jsem rád, že ve filmu humor je.

2 minuty
Trailer: Národní třída
Zdroj: ČT24

Hynek Čermák byl první volba pro roli Vandama?
Altrichter: Nechtěli jsme jít na první dobrou a zkoušeli jsme i jiné herce. Všichni byli výborní, jenže to posouvali někam jinam, a my jsme si říkali, že uděláme protiobsazení, že Hynka použijeme do této role, aby to ale nebyl Hynek, kterého známe z Rapla a podobně.
Rudiš: Hynek Čermák Národní třídu načetl už předtím jako audioknihu, která je jeho velkým sólokoncertem. Jeho postava jde po hraně – máme k ní sympatie, zároveň nás trošku štve, ale nakonec nás její příběh dojme.

Snímek Národní třída jste už dříve označili za temnou sídlištní komedii. Jak jste promýšleli atmosféru filmu?
Altrichter: Ani jsme se o ní moc nerozmýšleli, protože atmosféra v knize je naprosto jasná.
Rudiš: Atmosféra sídliště je ve filmu cítit. I určitá melancholie a humor, to všechno se prolíná. Měl jsem radost, že se nám snad tuhle emoci podařilo přenést i do filmu.  

Národní třída je z vašich knížek nejpřekládanější, několik německých scén ji už uvedlo i jako divadelní hru. Natáčeli jste film s vědomím, aby byl sdělitelný i pro zahraniční diváky?
Altrichter: Hlavně jsme se snažili, aby to byl dobrý biják. Nechtěli jsme udělat artový film, chtěli jsme, aby to bylo zábavné, a myslím, že Národní třída zaujme právě univerzálním poselstvím. Třeba za námi přišel redaktor německé televize, že by se to stejně tak mohlo odehrávat v Chotěbuzi nebo Drážďanech. Takže pro Němce je tenhle příběh zajímavý, samozřejmě v tom zájmu je ještě určitá čechofilie, propojení s tím, co mají rádi na české kultuře.

8 minut
Rozhovor s Jaroslavem Rudišem a Štěpánem Altrichterem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Obrazem: Do světů Zdeňka Smetany patří více než večerníčky

Animátor, výtvarník, scenárista a režisér Zdeněk Smetana bývá nazýván otcem animovaných večerníčků. Ke stému výročí narození tohoto tvůrce vznikla výstava v pražské Holešovické tržnici. Nese název Zdeněk Smetana a jeho světy a kromě tvorby pro děti poprvé uceleně také jeho osobní malby.
před 11 hhodinami

Designblok nabádá tvůrce k odvaze

V Praze se veřejnosti otevírá festival designu a módy Designblok. Nabízí novinky od více než dvou set vybraných tvůrců, studií a značek. Ústředním tématem je „odvaha“.
před 15 hhodinami

Snímek o sextremistce Oxaně sleduje zrod hnutí Femen

V roce 2008 na Ukrajině pořádala mladá Oxana Šačková a její přátelé protesty s hesly namalovanými na nahém těle. Odsuzovali prostituci i policejní násilí. Zrod feministického hnutí Femen vypráví prostřednictvím hraného portrétu jedné ze zakladatelek francouzská režisérka Charlène Favierová. K filmu Oxana se v podzimní sezoně vracejí česká klubová kina.
7. 10. 2025

Jsme tu naživo i on-line, připomínají knihovny ve „svém“ týdnu

V Česku pokračuje Týden knihoven, do kampaně se jich zapojilo na tři sta a nabízí besedy, workshopy, případně „amnestie“ při vrácení knih se zpozdným nebo zvýhodněné registrace. Počet veřejných knihoven v Česku v posledních letech klesá. Podle předsedy Svazu knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) Romana Hájka jde ale o přirozený vývoj.
7. 10. 2025

Ani den bez malování. Výstava ukazuje všestrannost Oty Janečka

Několik generací dětí se učilo číst ze slabikářů a čítanek s ilustracemi Oty Janečka, aktuální výstava v pražské galerii Arthouse Hejtmánek ale nabízí detailnější pohled na tvorbu tohoto výtvarníka. Z ateliéru jednoho z nejvšestrannějších umělců minulého století vystavuje zhruba čtyři stovky děl.
7. 10. 2025

Remixy Bowieho a U2 jsme odmítli, ale má to důvod, říká duo K&D

Po osmi letech se do Prahy vrací rakouské elektronické duo Kruder & Dorfmeister. Proslavilo se dýdžejskými sety a remixy. Vlastní verze skladeb ostatních muzikantů vydalo na konci devadesátých let na kompilaci The K&D Sessions. Tu nedávno převedli do živého vystoupení, které pražskému publiku na pozvání festivalu Mladí ladí jazz zahrají 7. října.
7. 10. 2025

Do kin míří Fichtelberg. O dozrávání rytíře vypráví hrané scény i animace

Do kin vstoupí 9. října vizuálně poetický film Fichtelberg režiséra a scenáristy Šimona Koudely. Stylizovaný příběh o mladém rytíři, který se vydává za poznáním i svobodou, kombinuje hrané scény s animací. Snímek vznikl v koprodukci České televize.
6. 10. 2025

Lenka Vilhelmová zachytila Ohlasy nekonečna

Galerie Prácheňského muzea v Písku představuje tvorbu grafičky a malířky Lenky Vilhelmové. Výstava s názvem Ohlasy nekonečna nabízí aktuální tvorbu autorky, především téma, kterému se věnuje dlouhodobě, tedy pohled do vlastní psychiky.
6. 10. 2025
Načítání...

Nejčtenější

za 24 hodin
za 7 dní
Loading...
1
Loading...
Loading...
2
Loading...
Loading...
3
Loading...
4
Loading...
5
Loading...
6
Loading...
7
Loading...
8
Loading...