Koncem devatenáctého století byl Emil Pirchan brněnskou uměleckou celebritou, dnes ho místní téměř neznají. Muzeum města Brna se rozhodlo tomuto malíři, mimo jiné portrétistovi brněnských primátorů, uspořádat první novodobou výstavu a jeho věhlas tak připomenout.
Každý chtěl portrét od Pirchana. Brno připomíná malířskou celebritu
Pirchanova retrospektiva je k vidění pod názvem „Malerfürst“ brněnské okružní třídy. Slovo „Malerfürst“, tedy kníže malířů, se na konci devatenáctého století používalo k označení výtvarníků, kteří se ve svém městě těšili jisté prestiži a vlivu. Nejen uměleckému.
Vídeň ne, raději Brno
Tento titul se pojil nejčastěji ke jménu vídeňského malíře Hanse Makarta, jehož popularita dosahovala slávy srovnatelné s dnešními popovými hvězdami. Brno sice nedosahovalo velkoleposti Vídně, ale svou malířskou celebritu také mělo – Emila Pirchana. Tehdejší noviny například pravidelně referovaly o tom, na čem zrovna ve svém ateliéru pracuje, a psaly o příhodách z jeho života.
Emilu Pirchanovi se vyplatilo, že se na rozdíl od většiny významných moravských malířů té doby rozhodl neodejít do Vídně. Do rakouské metropole se přestěhoval až v roce 1912, ve svých téměř sedmdesáti letech. V Brně mu tak připadly mnohé významné zakázky. „Dá se říct, že každý, kdo v Brně tehdy něco znamenal, se od něj nechal portrétovat,“ poznamenává kurátor výstavy Robert Janás.
Jeho portréty brněnských primátorů vidí dodnes na chodbě Nové radnice, maloval ale také podobizny průmyslníků, právníků nebo ředitelů bank, jejichž tváře dnes už pozná málokdo. V zapomnění upadl i kdysi slavný malíř. U příležitosti 175. výročí Pirchanova narození se proto Muzeum města Brna rozhodlo připomenout jeho tvorbu výstavou.
Oltáře pro kostely i průvod pro císaře
Vedle portrétů představuje také malířovu sakrální tvorbu, které vévodí oltářní obrazy zapůjčené ze dvou moravských farností. „Není jednoduché si takové obrazy půjčit, protože slouží v kostele svému účelu. Vidět je v galerii znamená proto jedinečnou příležitost,“ upozorňuje Janás.
K vidění jsou i návrhy výtvarných řešení, které Pirchan navrhoval k různým slavnostním průvodům, například při návštěvě císaře Františka Josefa I. v Brně v roce 1892. V tomto zaměření ho následoval i jeho syn, Emil Pirchan mladší, jehož scénografickou tvorbu vystavuje aktuálně Museum Folkwang v Essenu.
Brněnská výstava zase vznikla s pomocí malířových pravnuků. S „Malerfürstem“ brněnské okružní třídy se zájemci mohou na Špilberku seznámit do 23. června. A mimo jiné si také na interaktivních panelech vyzkoušet, jak by jejich portrét od mistra Pirchana vypadal.