Špičkový tanečník a vyhledávaný choreograf Jiří Bartovanec představil v úterý svůj nový projekt Razzle Dazzle. Vznikl v industriálních prostorech pražské Pragovky, jejíž historie tvůrce také inspirovala. Pod režií a námětem je podepsaný Michal Horáček.
Jiří Bartovanec tančí o identitě, jeho identitou je tanec
Jiří Bartovanec měl k tanci blízko už od dětství. Ve třinácti letech se rozhodl, že odejde do zahraničí a stane se profesionálním tanečníkem. O sedm let později se mu to podařilo, když získal angažmá v Berlíně. Spolupracuje i s taneční konzervatoří v Praze.
„On je hmatový choreograf. Za tím jsou, myslím, africké geny. Začíná choreografovat od pocitů, doteků kůže. Tam se spojuje jeho úžasná senzitivita se smyslem pro určitou absurditu,“ říká o Bartovancovi kritička Nina Vangeli v dokumentu Jít za svým snem II.
V Razzle Dazzle se tanečník zabývá identitou jednotlivce i mechanismy skupin. Vypovídá o přetvářce, bagatelizaci hodnot, pravidlech chování smečky i toleranci ke zlu. „Hodně pracuji s metaforami, aby pro diváka zůstala svoboda nalézt si svůj vlastní obraz pochopení,“ říká Bartovanec, který pro inscenaci vytvořil také choreografii.
Námětem tance se staly i historické události. Režisér Michal Horáček odkazuje mimo jiné ke kamuflážím lodí během první světové války. „Hudební skladatel i choreograf se inspirovali prostorem Pragovky. Přímo tady vznikaly tanky, vojenská vozidla,“ upozornil Horáček na dějiny bývalé továrny.
V Pragovce uvedl Bartovanec projekt Razzle Dazzle jako generálku. Premiéru bude mít inscenace v září v New Yorku.