Jih proti Severu, Němci v Hotýlku. Televize „opravují“ problematické filmy a seriály

Televize „opravují“ problematické filmy a seriály (zdroj: ČT24)

Hnutí Black Lives Matter, které v současnosti rozdmýchává v americké společnosti debatu o vhodnosti konfederačních symbolů, nepoukazuje jen na sochy kontroverzních jižanských osobností. Žádá také revizi filmů a seriálů. Sítem neprošel třeba snímek Jih proti Severu nebo sitcom Hotýlek.

Na pranýř se jako jeden z prvních dostal Jih proti Severu. Drama patřící ke zlatému hollywoodskému fondu vzniklo v roce 1939. Zachycuje atmosféru americké občanské války, podle kritiků  je ale také oslavou otroctví. „Musíme říct: Snažíme se to teď dělat lépe. Šlo o skvělé filmy, jen tehdy nebyli (tvůrci) tak osvícení, jako jsme dnes,“ vysvětlovala herečka Whoopi Goldbergová v pořadu televize ABC The View.  

HBO proto Jih proti Severu ze svého archivu dočasně stáhla a do nabídky ho vrátila s vysvětlujícím kontextem. „Nikdy jsem neviděla v Jihu proti Severu opěvování otroctví, ale lidské emoce a vztahy. Připadá mi, že se nemůžeme na minulost dívat jedním způsobem,“ podotýká k rozhodnutí stanice publicistka Petruška Šustrová.  

Velcí poskytovatelé filmů a seriálů se ale vlivem pouličních nepokojů – namířených proti symbolům rasismu – hromadně zamýšlejí nad obsahem, který divákům předkládají. Pod stejným tlakem se ocitla i filmová akademie udělující Oscary. Kritice kvůli nedostatečné diverzitě čelily prestižní ceny už v minulosti.

„Doufám, že studia budou kout železo, dokud je žhavé. Nechci za rok vidět snímky o protestech, kde se do sebe zamiluje černoch s běloškou nebo něco podobného. Myslím, že jsou důležitější příběhy, které je potřeba vyprávět,“ komentuje současnou rozvířenou diskusi April Reignová, zakladatelka iniciativy #OscarSoWhite.

Například server Variety za problematický film označil i Forresta Gumpa. „Ačkoliv je blahosklonný k lidem se zdravotním postižením, vietnamským veteránům a nemocným AIDS, je ve skutečnosti nepřátelský vůči demonstrantům, aktivistům a kontrakultuře,“ píše Variety o oscarovém filmu. A upozorňuje, že jako bonus dostal kouzelný hlavní hrdina jméno po konfederačním generálovi a členovi Ku-klux-klanu. Do výběru týdeníku se dostaly také tituly Indiana Jones a Chrám zkázy či Tenkrát v Hollywoodu.

Malá Velká Británie ani Hotýlek také „neprošly“

Snahy o pročišťování kultury nezůstaly jen v Americe – britská televize BBC stáhla oblíbený komediální sitcom Malá Velká Británie (2003). Důvodem je rasistický a diskriminační humor. „David i já jsme v minulosti oba veřejně prohlásili, že litujeme ztvárňování postav jiné rasy. Znovu chceme zdůraznit, že to bylo špatné a velmi se omlouváme,“ posypal si na Twitteru hlavu popelem britský komik Matt Lucas i za spolutvůrce tohoto komediálního seriálu Davida Walliamse. 

Streamovací služba Netflix našla problém i u další britské komediální klasiky – The Mighty Boosh, vysílané v letech 2004 až 2007. Dva bílí herci v ní totiž hráli postavy tmavé pleti. Netflix raději stáhl všechny tři série.

Rasistické narážky se podle kritiků najdou i v britském sitcomu Hotýlek (1975–79). Internetová platforma, která patří pod BBC, se rozhodla prozatím odstranit kontroverzní díl s názvem „Němci“. V budoucnu se podle vedení stanice vrátí na obrazovky s úpravami nebo varováním.

Marketing, pokrytectví, nebo jiná doba?

Podle Johanny Nejedlové ze sdružení Konsent nelze brát zásahy vysílacích stanic jako cenzuru. I proto, že za těmito kroky stojí marketing a snaha co nejlépe prodat svůj obsah. „Nejsledovanější seriály na Netflixu se zabývají tematikou LGBT, sexuálního násilí, řeší téma rasismu. A očividně na tomto základě si  firmy vyhodnotily, že to pro ně není cesta. Možná pro takové seriály a filmy bude prostor někde jinde, kde si je diváci najdou, a není na tom nic špatného. Měly by být dále přístupné, protože jsou odrazem určité doby,“ domnívá se.

Události, komentáře: Rozhovor s Johannou Nejedlovou a Ondřejem Hejmou (zdroj: ČT24)

Hudebník a překladatel Ondřej Hejma, jenž byl oponentem aktivistky v Událostech, komentářích, souhlasí s potřebou veřejné diskuse. „Ale zakazovat? Kdo to zakazuje a kdo bude sankcionovat?“ ptá se s odkazem na předrevoluční dobu v Československu. „Je to pokrytectví, lhaní si do kapsy a politická korektnost, která vede do pekla,“ obává se.

Johanna Nejedlová zdůrazňuje, že zmiňované filmy a seriály vnímají dnes jiní diváci než v časech premiéry. „Myslím, že skončila doba, kdy jsme považovali za vtipné urážet lidi z menšin. Není normální dělat si legraci ze všeho,“ říká.

S debatou o zásazích do filmové produkce se zároveň ukazuje platnost pravidla, že zakázané ovoce nejvíce chutná. Podle údajů webu TorrentFreak se problematické tituly po odstranění vyhouply na přední příčky pirátsky nejstahovanějších snímků.