Jih proti Severu, Němci v Hotýlku. Televize „opravují“ problematické filmy a seriály

Televize „opravují“ problematické filmy a seriály (zdroj: ČT24)

Hnutí Black Lives Matter, které v současnosti rozdmýchává v americké společnosti debatu o vhodnosti konfederačních symbolů, nepoukazuje jen na sochy kontroverzních jižanských osobností. Žádá také revizi filmů a seriálů. Sítem neprošel třeba snímek Jih proti Severu nebo sitcom Hotýlek.

Na pranýř se jako jeden z prvních dostal Jih proti Severu. Drama patřící ke zlatému hollywoodskému fondu vzniklo v roce 1939. Zachycuje atmosféru americké občanské války, podle kritiků  je ale také oslavou otroctví. „Musíme říct: Snažíme se to teď dělat lépe. Šlo o skvělé filmy, jen tehdy nebyli (tvůrci) tak osvícení, jako jsme dnes,“ vysvětlovala herečka Whoopi Goldbergová v pořadu televize ABC The View.  

HBO proto Jih proti Severu ze svého archivu dočasně stáhla a do nabídky ho vrátila s vysvětlujícím kontextem. „Nikdy jsem neviděla v Jihu proti Severu opěvování otroctví, ale lidské emoce a vztahy. Připadá mi, že se nemůžeme na minulost dívat jedním způsobem,“ podotýká k rozhodnutí stanice publicistka Petruška Šustrová.  

Velcí poskytovatelé filmů a seriálů se ale vlivem pouličních nepokojů – namířených proti symbolům rasismu – hromadně zamýšlejí nad obsahem, který divákům předkládají. Pod stejným tlakem se ocitla i filmová akademie udělující Oscary. Kritice kvůli nedostatečné diverzitě čelily prestižní ceny už v minulosti.

„Doufám, že studia budou kout železo, dokud je žhavé. Nechci za rok vidět snímky o protestech, kde se do sebe zamiluje černoch s běloškou nebo něco podobného. Myslím, že jsou důležitější příběhy, které je potřeba vyprávět,“ komentuje současnou rozvířenou diskusi April Reignová, zakladatelka iniciativy #OscarSoWhite.

Například server Variety za problematický film označil i Forresta Gumpa. „Ačkoliv je blahosklonný k lidem se zdravotním postižením, vietnamským veteránům a nemocným AIDS, je ve skutečnosti nepřátelský vůči demonstrantům, aktivistům a kontrakultuře,“ píše Variety o oscarovém filmu. A upozorňuje, že jako bonus dostal kouzelný hlavní hrdina jméno po konfederačním generálovi a členovi Ku-klux-klanu. Do výběru týdeníku se dostaly také tituly Indiana Jones a Chrám zkázy či Tenkrát v Hollywoodu.

Malá Velká Británie ani Hotýlek také „neprošly“

Snahy o pročišťování kultury nezůstaly jen v Americe – britská televize BBC stáhla oblíbený komediální sitcom Malá Velká Británie (2003). Důvodem je rasistický a diskriminační humor. „David i já jsme v minulosti oba veřejně prohlásili, že litujeme ztvárňování postav jiné rasy. Znovu chceme zdůraznit, že to bylo špatné a velmi se omlouváme,“ posypal si na Twitteru hlavu popelem britský komik Matt Lucas i za spolutvůrce tohoto komediálního seriálu Davida Walliamse. 

Streamovací služba Netflix našla problém i u další britské komediální klasiky – The Mighty Boosh, vysílané v letech 2004 až 2007. Dva bílí herci v ní totiž hráli postavy tmavé pleti. Netflix raději stáhl všechny tři série.

Rasistické narážky se podle kritiků najdou i v britském sitcomu Hotýlek (1975–79). Internetová platforma, která patří pod BBC, se rozhodla prozatím odstranit kontroverzní díl s názvem „Němci“. V budoucnu se podle vedení stanice vrátí na obrazovky s úpravami nebo varováním.

Marketing, pokrytectví, nebo jiná doba?

Podle Johanny Nejedlové ze sdružení Konsent nelze brát zásahy vysílacích stanic jako cenzuru. I proto, že za těmito kroky stojí marketing a snaha co nejlépe prodat svůj obsah. „Nejsledovanější seriály na Netflixu se zabývají tematikou LGBT, sexuálního násilí, řeší téma rasismu. A očividně na tomto základě si  firmy vyhodnotily, že to pro ně není cesta. Možná pro takové seriály a filmy bude prostor někde jinde, kde si je diváci najdou, a není na tom nic špatného. Měly by být dále přístupné, protože jsou odrazem určité doby,“ domnívá se.

Události, komentáře: Rozhovor s Johannou Nejedlovou a Ondřejem Hejmou (zdroj: ČT24)

Hudebník a překladatel Ondřej Hejma, jenž byl oponentem aktivistky v Událostech, komentářích, souhlasí s potřebou veřejné diskuse. „Ale zakazovat? Kdo to zakazuje a kdo bude sankcionovat?“ ptá se s odkazem na předrevoluční dobu v Československu. „Je to pokrytectví, lhaní si do kapsy a politická korektnost, která vede do pekla,“ obává se.

Johanna Nejedlová zdůrazňuje, že zmiňované filmy a seriály vnímají dnes jiní diváci než v časech premiéry. „Myslím, že skončila doba, kdy jsme považovali za vtipné urážet lidi z menšin. Není normální dělat si legraci ze všeho,“ říká.

S debatou o zásazích do filmové produkce se zároveň ukazuje platnost pravidla, že zakázané ovoce nejvíce chutná. Podle údajů webu TorrentFreak se problematické tituly po odstranění vyhouply na přední příčky pirátsky nejstahovanějších snímků.

Načítání...