Téměř před šedesáti lety začal v Jeruzalémě soud s „architektem holocaustu“ Adolfem Eichmannem. Mezi novináři seděla i filozofka Hannah Arendtová, jejíž interpretace procesu i osobnosti obžalovaného vyšla knižně pod názvem Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla – a vyvolala velkou kontroverzi. Brněnské Divadlo Feste na základě díla vytvořilo nyní divadelní inscenaci.
Jen divadlo? Nacista Eichmann a filozofka Arendtová řeší v Brně smysl pomsty
Eichmann byl hlavní organizátor deportací Židů do ghett a vyhlazovacích táborů, takže „v něm přirozeně chceme vidět člověka posedlého nebezpečnou neukojitelnou touhou vraždit“. Podle Hannah Arendtové ale mohl být jen úředníkem, který zkrátka plnil pokyny, aniž by je morálně soudil. Do jaké míry umíme reflektovat vlastní jednání na škále od tupé poslušnosti vůdců k individuálnímu jednání a odpovědnosti? Zajímá v té souvislosti Divadlo Feste.
„Pracujeme s banalitou zla. Koneckonců můžeme vidět i dnes ve střední Evropě, jak banální, jednoduchá řešení a polovzdělané osoby určují a definují vývoj společnosti. Říkali jsme si, jaké otázky by si Hannah Arendtová kladla, kdyby věděla, co víme my,“ podotýká režisér Jiří Honzírek.
(Jako) na divadle
Incenace je koláží života filozofky a válečného zločince. Vychází ze skutečného procesu v Jeruzalémě, kam Eichmanna na začátku šedesátých let unesli z Argentiny agenti Mossadu. Při soudním procesu podle dobových záběrů nedával najevo emoce a trval na své nevině. „Působil jako normální člověk, vůbec to s ním během soudu nešilo. Mnozí říkají, že byl šašek, že to celou dobu jenom hrál,“ poznamenává Eichmannův divadelní představitel Dominik Teleky.
Sama Arendtová proces přirovnávala k divadlu. „Soudní síň má jednoznačné divadelní parametry, je tam docela masivní půlkruhové hlediště a vyvýšené ‚jeviště‘, na němž jsou jasně prostorově definované osoby,“ je podle Honzírka divadelnost procesu silnou okolností.
Co znamená pomsta dnes
Eichmann dostal jako jediný člověk v dějinách Izraele trest smrti od civilního soudu. Jeho tělo bylo spáleno a popel rozptýlen nad vodou. „Hlavní je pro nás moment msty,“ přiznává režisér. „Ještě patnáct let po válce potřebuje Izrael tento rituální výkon uskutečnit. Kladli jsme si otázku, jestli je instituce pomsty stále něčím, co by nás mohlo posouvat dál a pomohlo nám pochopit zločin a později se ho už nedopouštět.“
Inscenace Eichmann v Jeruzalémě měla koncem července premiéru v Rakouském institutu v Brně. Znovu by ji Divadlo Feste mělo hrát na dalších místech od září.