Jen divadlo? Nacista Eichmann a filozofka Arendtová řeší v Brně smysl pomsty

9 minut
Divadlo Feste se inspirovalo knihou Eichmann v Jeruzalémě
Zdroj: ČT24

Téměř před šedesáti lety začal v Jeruzalémě soud s „architektem holocaustu“ Adolfem Eichmannem. Mezi novináři seděla i filozofka Hannah Arendtová, jejíž interpretace procesu i osobnosti obžalovaného vyšla knižně pod názvem Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla – a vyvolala velkou kontroverzi. Brněnské Divadlo Feste na základě díla vytvořilo nyní divadelní inscenaci.

Eichmann byl hlavní organizátor deportací Židů do ghett a vyhlazovacích táborů, takže „v něm přirozeně chceme vidět člověka posedlého nebezpečnou neukojitelnou touhou vraždit“. Podle Hannah Arendtové ale mohl být jen úředníkem, který zkrátka plnil pokyny, aniž by je morálně soudil. Do jaké míry umíme reflektovat vlastní jednání na škále od tupé poslušnosti vůdců k individuálnímu jednání a odpovědnosti? Zajímá v té souvislosti Divadlo Feste.

„Pracujeme s banalitou zla. Koneckonců můžeme vidět i dnes ve střední Evropě, jak banální, jednoduchá řešení a polovzdělané osoby určují a definují vývoj společnosti. Říkali jsme si, jaké otázky by si Hannah Arendtová kladla, kdyby věděla, co víme my,“ podotýká režisér Jiří Honzírek. 

(Jako) na divadle

Incenace je koláží života filozofky a válečného zločince. Vychází ze skutečného procesu v Jeruzalémě, kam Eichmanna na začátku šedesátých let unesli z Argentiny agenti Mossadu. Při soudním procesu podle dobových záběrů nedával najevo emoce a trval na své nevině. „Působil jako normální člověk, vůbec to s ním během soudu nešilo. Mnozí říkají, že byl šašek, že to celou dobu jenom hrál,“ poznamenává Eichmannův divadelní představitel Dominik Teleky.

Sama Arendtová proces přirovnávala k divadlu.  „Soudní síň má jednoznačné divadelní parametry, je tam docela masivní půlkruhové hlediště a vyvýšené ‚jeviště‘, na němž jsou jasně prostorově definované osoby,“ je podle Honzírka divadelnost procesu silnou okolností.

Co znamená pomsta dnes

Eichmann dostal jako jediný člověk v dějinách Izraele trest smrti od civilního soudu. Jeho tělo bylo spáleno a popel rozptýlen nad vodou. „Hlavní je pro nás moment msty,“ přiznává režisér. „Ještě patnáct let po válce potřebuje Izrael tento rituální výkon uskutečnit. Kladli jsme si otázku, jestli je instituce pomsty stále něčím, co by nás mohlo posouvat dál a pomohlo nám pochopit zločin a později se ho už nedopouštět.“

Inscenace Eichmann v Jeruzalémě měla koncem července premiéru v Rakouském institutu v Brně. Znovu by ji Divadlo Feste mělo hrát na dalších místech od září.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...