Praha - Rasismus a s ním spojené předsudky jsou hlavním tématem hry Louis a Louisa německého dramatika Davida Gieselmanna. V české premiéře připravil hru režisér Juraj Nvota v pražském Divadle Na zábradlí. Hra zpracovává téma adopcí na dálku. Prostřednictvím komediálního žánru se hraje o problematice xenofobie, globalizace a srážky dvou odlišných světů, kdy si nemůže ani typická maloměstská rodina být jista správností svých zvyků.
Je libo černouška? Zeptejte se Na zábradlí
Když bylo Louise osm let, dostala od rodičů vysněný dárek – adoptovala na dálku za dvacet euro měsíčně chlapečka z Jižní Ameriky. Teď je plnoletá a Louis stojí u dveří jejich domu, zářící úsměv, jihoamerický temperament. Režisér inscenace Juraj Nvota o hře říká: „Člověk si osvojuje právo někoho nazývat cizincem, někoho domácím. Ale co je tu naše, kromě našich skutků? Autorovi se velmi dobře daří logický dialog změnit na absurdní a ve výsledku komický.“
S drsným humorem řeší příběh otázky dnešního světa, kdy rasismus a předsudky jsou stálou součástí morálky vyspělých společností. Jak dalece si umíme poradit s tím, když je někdo jiný a neodpovídá škatulce našich představ?
„Vypovídá to o tom, jak si člověk představuje pomoc a kolik je schopen obětovat ze svých zvyklostí,“ přiblížila text herečka Magdaléna Sidonová. Její kolega Ladislav Hampl ji doplnil: „Žánrově je to hořká groteska, i přes smích víme, že se jedná o vážných věcech, jako je xenofobie a adopce na dálku.“
Autor hry David Gieselmann se proslavil v Evropě svým hodně černým thrillerem Pan Kopert, který před sedmi lety v české premiéře představilo také Divadlo Na zábradlí. Pro Zábradlí byl Kopert jednou z nejúspěšnějších inscenací minulých let a nově ho nyní uvádí i brněnské Hadivadlo. Devětatřicetiletý dramatik David Gieselmann napsal Louise a Louisu před třemi lety. Světovou premiéru měla hra v Hamburku.