Jak mít kapacitu pro bolest lidí ve válce? K empatii vede spíš umění než média

Hrůzy války tu byly vždy, ale umění se jejich vyobrazení vyhýbalo, nebyly dostatečně hrdinné a ušlechtilé. To se ale změnilo a dnes jsme zobrazením tragédií dopadajících na obyvatele vystavené konfliktům zahlceni ze všech stran. Srdceryvné příběhy sledujeme téměř bezprostředně z obrazovky obývacích pokojů. Výstava Bolest těch druhých v pražském Centru DOX si klade otázku, do jaké míry jsou lidé schopni empatie vůči prožitku jiných. Odpověď hledají díla více než čtyř desítek umělců, kteří v minulosti i v současnosti reagovali na válečné konflikty.

Název výstavy Bolest těch druhých odkazuje na esej spisovatelky a aktivistky Susan Sontagové. Ta se v textu S bolestí druhých před očima z roku 2003 zamýšlela, jak zprostředkovat utrpení těm, pro které je nepředstavitelné, protože s ním nemají přímou zkušenost.

Na tolik utrpení nemáme kapacitu

Současný svět v hledáčku médií tady a teď přenáší bolest prakticky v reálném čase. Více takových podnětů ale vede paradoxně spíše k naší odtažitosti. Nelze si připouštět vše. „Naše mysl je všemi těmi obrazy tak roztříštěná, že často nedokážeme reagovat jinak než povrchně. I hrůzné výjevy už přejdeme, protože na jejich vnímání nemáme kapacitu,“ podotýká ředitel Centra DOX a jeden z kurátorů výstavy Leoš Válka.

Tradiční výtvarná díla před zahlcením lidstva vizuálním svědectvím byla podle něho účinnější. Místo dalšího kliknutí nebo rychle se střídajících filmových záběrů mohl člověk obraz či sochu vnímat nekonečně dlouho. „Věděl, že mu neuteče ani že jej nepřekryje za chvíli obraz jiný. A vnímání bylo o to intenzivnější,“ míní Válka.

Výstava Bolest těch druhých se zamýšlí nad schopností umění vypovídat o válce – a především nad schopností lidí skrze umění chápat utrpení těch, které válka zasáhla. Bez omezení na jeden konkrétní konflikt, politiku či ideologii.

Od Goyi po válku na Ukrajině

Kurátoři shromáždili malbu, fotografii, grafiku, videa a instalace od více než čtyřiceti umělců z různých zemí, a to tvorbu jak současnou, tak historickou. Galerie tak připomíná třeba Goyův cyklus Hrůzy války z počátku devatenáctého století. Drastické memento brutality provázející boj Španělska za nezávislost.

V DOX je k vidění také jedna z prvních uveřejněných válečných fotografií – Údolí stínu smrti. Snímek opuštěného bojiště Krymské války pořídil v roce 1855 průkopník válečné fotožurnalistiky Roger Fenton.

Poloostrov Krym, který v roce 2014 nelegálně anektovalo Rusko, je spojnicí k reflexi současného konfliktu na Ukrajině. Kresby tamního výtvarníka Nikity Kadana se do Prahy dostaly až v den vernisáže. Kvůli výpadkům elektřiny v Kyjevě je umělec nemohl dokončit včas, problémy provázely i dopravu, transport se nakonec podařil díky dobrovolnici z humanitárního konvoje.

Vystavena jsou rovněž díla ruských umělců reagujících na hrůzy války na Ukrajině. „Buď jsou v bezpečí, nebo šíleně stateční – a známe pár takových lidí –, že se nebojí vyjadřovat v Rusku umělecky své názory, což si zaslouží velký respekt,“ dodává Válka.

3 minuty
Schopnost empatie tématem výstavy Bolest těch druhých
Zdroj: ČT24

Fotograf z černé listiny

S Ukrajinou jsou částečně spojeny i práce iráckého fotografa Aliho Arkadyho. Před šesti lety dokumentoval boj irácké armády proti Islámskému státu. Stal se ale i svědkem mučení, znásilňování a zabíjení nevinných lidí iráckými vojáky.

Po zveřejnění fotografií svědčících o těchto zvěrstvech utekl ze země a dlouho se skrýval. „Byl jsem na černé listině. Moje tvář byla v iráckém tisku, i v Kurdistánu a na jihu. Tvrdili, že jsem udělal něco špatného, že jsem zloděj, a snažili se mě najít a chytit,“ říká.

Pro DOX připravil videoinstalaci zachycující proud uprchlíků ze dvou konfliktů, které od sebe dělí téměř dekády – v Iráku a na Ukrajině. Vede tak k zamyšlení, nakolik je situace lidí prchajících před válkou podobná. Instalaci doplnil litografiemi.

Nepoučili jsme se

Britský sochař Tim Shaw poskytl pětimetrové memento vytvořené podle fotografie, díky níž se svět v roce 2004 dozvěděl o ponižování a mučení vězňů v Američany kontrolované věznici Abú Ghrajb v Iráku. Na snímku byl muž s hlavou zakrytou kápí a mučený elektřinou.

„Jak konflikty přicházejí a odcházejí, lidé jdou dál. Zapomínáme. Důležité je ale nezapomínat, protože děláme stále dokola stejné chyby,“ poznamenává Shaw. Zásadní roli v udržování paměti podle něho nese právě umění.

Jeho názor vyjadřuje i nápis na výstavě: Dějiny nás učí, že jsme se z dějin nepoučili. Alespoň částečně to mohu návštěvníci výstavy v DOX napravit do poloviny dubna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...