Praha - Motivem hledání lásky, přátelství a porozumění se režisér a scenárista Bohdan Sláma zabýval už potřetí. Nejnověji ve snímku Venkovský učitel, který natočil po Divokých včelách a Štěstí. Hlavní role ztvárnili Pavel Liška a Zuzana Bydžovská.
I Venkovský učitel touží po lásce
Sláma tentokrát umístil děj do jižních Čech, prostředí, jež dokonale zná. Na plátně se vedle dalších herců, včetně Miroslava Krobota v roli „balkonového včelaře“ a Zuzany Kronerové, objeví také obyvatelé jedné jihočeské vesnice. Vedle dekorace statku, vybudované na břehu rybníka Pančár, štáb natáčel v autentických prostředích vesnické školy a místní hospody, další scény vznikaly v Německu. Natáčení trvalo 40 dní, kameramanem byl Marek Diviš.
V příběhu dostal velký prostor neherec Ladislav Šedivý. Zvláště na svůj vztah s herečkou Terezou Voříškovou se musel náročně připravovat. „Dali jsme je dohromady už půl roku před natáčením, aby si na sebe zvykli a mohli se bez zábran líbat. A to i za přítomnosti kamery,“ uvedl Sláma.
„Styděl jsem se a červenal a zpočátku se na ni ani nekoukal,“ komentoval to Šedivý.
Scénář vznikal v roce 2006 a Sláma ho napsal volně podle skutečného příběhu. Hlavní hrdina není schopen proměnit vztah se svou kamarádkou ze studií ve vztah muže a ženy. Najde si přítele, ale zjistí, že jej není schopen milovat. Rozhodne se proto utéct od všech svých bezvýchodných vztahů. Odjíždí učit na vesnickou školu s nadějí, že v samotě a v tichu přírody znovu najde sám sebe. Tam se seznámí se svéráznou farmářkou Marií a jejím synem.
Produkce vybudovala pro film statek se seníkem, zahrádkou i stády krav, což prý připomínalo spíše zemědělskou výrobu než natáčení filmu. „Díky úspěchu předchozích projektů jsme si mohli dovolit postavit dekorace umožňující točit záběry podle mých představ,“ řekl v Dobrém ránu režisér. „Dříve jsem ve filmu využíval kozy, ale krávy jsou herecky mnohem lepší,“ pochvaloval si dále Sláma.
Jeho Divoké včely si odvezly hlavní cenu z MFF v Rotterdamu, Štěstí dostalo hlavní cenu v San Sebastianu. Uvedení ve Francii a Německu se podle něj chystá na podzim. Koproducenti se prý budou ucházet o možnost představit ho v Cannes; jasněji by mělo být v dubnu.