Začalo to tím, že se Beyoncé pokoušela na Super Bowlu marně „zbořit internet“, aby pak zbourala hitparádu Hot Country Songs. Vrchol prestižního žebříčku opanovala se singlem Texas Hold 'Em jako vůbec první zpěvačka tmavé pleti. A umístila se i s další novinkou 16 Carriages. Ještě nedávno přitom jedno americké rádio Beyoncé nechtělo hrát s odůvodněním, že přece „není country“.
I když není „dost country“, Beyoncé jako první Afroameričanka ovládla žebříček této hudby
Žebříček Hot Country Songs zveřejňuje magazín Billboard každý týden. Uvádí nejpopulárnější country skladby ve Spojených státech. Beyoncé v hitparádě debutovala dvěma písněmi z připravovaného alba. Na první místo se vyšvihla singlem Texas Hold 'Em a na deváté příčce se objevila ještě píseň 16 Carriages. Je vůbec první zpěvačkou tmavé pleti, která prestižní hitparádě kraluje.
Pusťte novou hudbu
Své dva nové songy představila Beyoncé překvapivě v reklamním spotu vysílaném během letošního Super Bowlu. Zápas, jímž vrcholí sezona amerického fotbalu, je sledovaný i kvůli hudební show vyplňující poločasovou přestávku.
Zhmotněním této tradice se letos stal vztah snad momentálně nejsledovanější pěvecké superstar Taylor Swiftové a hráče vítězného týmu Kansas City Chiefs Travise Kelceho. Ti ale nepatřili k vystupujícím (Swiftová fandila z tribuny, Kelce se snažil na hřišti), poločasový koncert obstaral zpěvák Usher.
Beyoncé na stadionu fyzicky nebyla, nejsledovanější televizní událost ve Spojených státech, během níž inzerenti platí za vteřinu reklamy desetitisíce dolarů, si nicméně vybrala k představení nového alba. Ve spotu se pokoušela různými způsoby – od hry na saxofon přes převtělení do své Barbie verze či kandidatury na prezidentku až po koncert ve vesmíru – „zbořit internet“. Marně. „Pusťte novou hudbu,“ vyzvala nakonec.
Vliv prarodičů i otrokářů
Avizované album Act II (druhá část z trilogie) vyjde na konci března a žánrově má jít právě o country. Minimálně to naznačují první dva vypuštěné singly. Dvaačtyřicetiletá rodačka z Texasu má k tomuto hudebnímu stylu blízko. Jak pro BBC potvrdil i její otec a také někdejší hudební manažer Mathew Knowles, malou Beyoncé ovlivňoval čas trávený u prarodičů, milovníků country, v Alabamě.
Týdeník Time poukazuje v rodokmenu Beyoncé na propojení se svátkem Juneteenth, tedy Dnem nezávislosti Afroameričanů. Původ oslav sahá do města Galveston v Texasu, kde se otroctví drželo, dokud generál Gordon Granger v závěru americké občanské války nedal tamním otrokům svobodu. Zpěvaččina matka se v Galvestonu narodila.
„Je spojena s první generací svobodných černochů v Texasu. To je jedinečná zkušenost, kterou nelze vyprodukovat v písničkářském kempu v Nashvillu,“ obhajuje Time nárok Beyoncé být country zpěvačkou.
Hlubší kořeny zájmu Beyoncé o country zmínila i scénografka Es Devlinová, když loni v listopadu pro britský Vogue vysvětlovala, kde se v propagaci tour k předchozí desce Renaissance vzaly kovbojské prvky.
Doména bílých mužů
„Beyoncé se zajímala o country, chtěla prozkoumat své afroamerické kořeny. Zjistila, že v devatenáctém a na začátku dvacátého století bylo padesát procent kovbojů tmavé pleti a country hudba tomu samozřejmě z velké části odpovídala. Chtěla si znovu přivlastnit americkou a country hudbu z afroamerického pohledu,“ podotkla Devlinová.
Třeba v podobě klobouku s odlesky disko koule na hlavě a osedláním blyštivého koně v propagačním vizuálu. Do sexy kovbojky s kolty proklatě nízko se Beyoncé stylizuje i v animaci doprovázející singl Texas Hold 'Em.
Její úspěch ve sledovaném hudebním žebříčku vzbudil o to větší pozornost, že country je navzdory výše uvedenému exkurzu do historie dominantou bílých mužů. I když, jak upozorňuje deník The New York Times, se v tomto „rajonu“ v poslední době dostává uznání ženám tmavé pleti.
Loni například cenu za píseň roku v Country Music Award vyhrála Tracy Chapmanová jako první afroamerická autorka. Je ovšem třeba dodat, že její skladba Fast Car z roku 1988 se dočkala comebacku díky coververzi Luka Combse, vousatého bělocha s vazbami na epicentrum americké country hudby Nashville.
„Opravdu špatná zkušenost“ s hudebními cenami
Obrat k hudebnímu stylu zdánlivě vykolíkovaném muži se zálibou ve westernových košilích a stetsonech (byť už nejde o tolik platný stereotyp) není v případě Beyoncé zas tak překvapivý. Že na popovou a R&B ikonu má vliv i country, se projevilo výrazněji už v její skladbě Daddy Lessons na desce Lemonade z roku 2016, v níž mnozí čtou vyříkávání si problémů ve vztahu Beyoncé s otcem.
Ovšem k této písni se, slovy scénografky Es Devlinové, především váže zpěvaččina „opravdu špatná zkušenost z předávání cen country hudby“. Když Daddy Lessons v roce 2016 zpívala v doprovodu kapely Dixie Chicks na předávání cen Asociace country hudby, dočkala se rasisticky znějících komentářů a kritiky, že „ani neodpovídá tomu, co country představuje“.
Navíc výbor hlasujících v kategorii country na cenách Grammy skladbu zdůrazňující zpěvaččiny jižanské kořeny odmítl zařadit do nominací.
Nic proti Beyoncé, ale nedělá country, zaznělo z rádia
Debata, jestli je Beyoncé „dost country“, se rozproudila i v souvislosti s hitem Texas Hold 'Em. Magazín Rolling Stone trochu kousavě podotkl, že jakmile Beyoncé po entrée na Super Bowlu zveřejnila své dva nové počiny, vyvstala významná otázka, jak country „sekce“ hudebního průmyslu tyto skladby přijme vzhledem k tomu, že v minulosti ignoroval umělce tmavé pleti a že Beyoncé není zaškatulkována jako country zpěvačka.
Poznámka se netýkala streamovacích služeb, ty Texas Hold 'Em hned tlačily na špici country playlistů, ale „starší generace“ country rádií. Předpoklad naplnil oklahomský rozhlas KYKC zaměřený na tento hudební styl, když nový singl Beyoncé odmítl hrát. Na dotaz fanouška, proč Texas Hold 'Em na stanici neslyší, odpověděl generální ředitel společnosti South Central Oklahoma Radio Enterprises, že KYKC se zaměřuje na country, což skladba Beyoncé není.
Odpověď byla zveřejněná na sociálních sítích s výzvou, ať Beyhive, tedy fanklub zpěvačky, žádá rádio KYKC, aby Texas Hold 'Em posluchačům pustilo. Přímluva, jež zavalila e-mailové schránky rozhlasu, zabrala. Manažeři stanice odmítnutí obhajovali tím, že když přišla od vydavatelství Beyoncé žádost o vysílání Texas Hold 'Em adresovaná country rádiím, nemohli si píseň ještě poslechnout.
„Až dosud nebyla ‚country umělkyní‘, takže jsme na e-mail reagovali stejným způsobem, jakým bychom reagovali na to, kdyby někdo požádal o přehrání písně Rolling Stones,“ vysvětlil Harris pro Entertainment Weekly. „Nemáme nic proti Beyoncé a přejeme jí, aby se jí v country hudbě dařilo,“ ujistil.
Nová éra s novým publikem
Týdeník Time vidí v prvenství Beyoncé v žebříčku Hot Country Songs signál pro novou éru (dalo by se říct renesanci v narážce na umělčino stejnojmenné album), která afroamerické umělce přizná jako „právoplatné dědice“ country hudby.
Zpěvaččin otec přidává pragmatičtější pohled, proč by ani skalní příznivci tohoto stylu neměli jeho dceři přibouchávat dveře před nosem. „Country hudební průmysl by se na to, že přivádí zcela nové publikum, měl opravdu dívat jako na plus, ne jako na minus,“ vzkázal.