HolKa má cenu za změnu veřejného prostoru. Její architekt si přeje více mostů

Události, komentáře: Architekt Petr Tej o lávkách a mostech (zdroj: ČT24)

V soutěži Cena Víta Brandy 2024, která oceňuje změny ve veřejném prostoru, získala hlavní cenu Štvanická lávka, nazývaná také HolKa, protože propojuje pražský Karlín a Holešovice. Lávka letos na podzim obdržela také Národní cenu za architekturu. „Praze chybí spousta mostů,“ podotkl spoluautor vítězné stavby Petr Tej v Událostech, komentářích. Propojení míst považuje vždy za pozitivní.

Cena Víta Brandy, nesoucí jméno zesnulého českého architekta, oceňuje realizace dopravních staveb, které spojují technické řešení s estetikou a udržitelností. „Dopravní stavby mohou být nejen funkční, ale i přínosem pro veřejný prostor, jak ukazuje třeba Štvanická lávka v Praze a další oceněné nebo nominované projekty,“ podotkl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN).

Na lávku se čekalo čtvrtstoletí

Štvanická lávka v Praze je dílem autorů Petra Teje, Marka Blanka, Jana Mourka, Aleše Hvízdala a Jana Hendrycha. Má podobu železobetonové konstrukce z prefabrikovaných částí. Je dlouhá zhruba tři sta metrů a určená je pro pěší a cyklisty. Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Bronzové zábradlí zakončují sochy představující hlavy zajíců, býků a koní, což jsou zvířata spojená s historií místa.

„Je to bílá jednoduchá minimalistická linka. Nechtěli jsme konstrukci, která má pylony a lana, jde do výšky a brání v pohledech na Prahu,“ vysvětlil architekt Tej.

Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice poprvé vyhlásila Praha 7 už v roce 1999. Vítězný návrh se ale nedal realizovat kvůli změně protipovodňových opatření po ničivých záplavách v roce 2002. Návrh Petra Teje a jeho spolupracovníků vzešel z architektonické soutěže v roce 2017. Otevřena byla lávka vloni.

HolKa získala už také Grand Prix Architektů, tedy hlavní ocenění Národní ceny za architekturu, kterou vyhlašuje Obec architektů. V České ceně za architekturu, udělovanou Českou komorou architektů, obdržela ocenění jednoho z partnerů.

Lávka Štvanici zpřístupnila lidem

„Obecně se mění pohled na město,“ míní Petr Tej s odkazem na koncept takzvaného patnáctiminutového města, které se v současných metropolích prosazuje. „Všude, kde bydlíte, byste se měl dostat ideálně pěšky nebo na kole. Vybavenost byste měli mít v dosahu místa, kde jste. K tomu slouží projekty, jako jsou lávky nebo různá propojení ve městě, a je to zásadní téma současného městského urbanismu,“ popsal architekt.

Konkrétně v Praze Tej vnímá nedostatečné propojení míst rozdělených Vltavou, podle něj chybí spojení na ostrovy. „Jsou vlastně takovými parky v centru města. Štvanici lávka výrazně nezměnila, akorát ji zpřístupnila – lidé jsou tam schopni trávit čas během obědů, používat ji jako rekreační plochu. Nezatížila se výrazně dopravou, ale je možnost se na ostrov dobře dostat,“ poznamenal.

Nicméně mostů a lávek podle něj v Česku stále přibývá. „V Hradci Králové se třeba postavily dobré konstrukce. My jsme stavěli lávku v Lužci nad Vltavou pro malou obec, která má poměrně velké vytížení z hlediska cyklodopravy. Další lávky projektujeme do Roztok, do Roudnice a tak dál,“ vyjmenoval.

Štvanická lávka
Zdroj: ČTK/Michal Krumphanzl

Vnímání veřejného prostoru se posunulo, míní Kulhánek

Do soutěžní přehlídky Cena Brandyho se přihlásilo pětapadesát projektů z celého Česka, do užší nominace jich postoupilo šestnáct.

„Jedním z cílů Ceny Víta Brandy je zviditelňovat zdařilé a hodnotné zásahy do veřejného prostoru s významným pozitivním dopadem na pohyb pěšky, na kole a veřejnou dopravou,“ uvedl Jaroslav Martinek, jednatel spolku Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje.

Projekty nominované na hlavní cenu podle ministra Kulhánka jasně demonstrují, kam se vnímání úprav veřejného prostoru v Česku posunulo. „Podpora udržitelné dopravy a začlenění dopravních staveb do veřejného prostoru výrazně zlepšují kvalitu života ve městech. Pěší a cyklistická doprava snižují zátěž na životní prostředí a přispívají k přívětivému prostředí pro obyvatele,“ upřesnil.

Zvláštní cenu za opatření pro chodce obdržela lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu, zvláštní cenu za opatření pro cyklisty cyklostezka Bevlava v Horní Lidči na Vsetínsku, zvláštní cenu za nerealizovaný návrh dočasná pěší zóna v Táboře a zvláštní cenu za přínos v regionu získal Hub 123 – sdílený prostor pro rozvoj v Uherském Hradišti.

Projekty posuzovala odborná devítičlenná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na tematiku dopravy, architektury, urbanismu, krajinářské architektury, výtvarného umění a ochrany životního prostředí.

Načítání...