Glosa z Berlinale: Trest smrti a potrat vysílají vzkaz, že zlo existuje

Dva vůdčí silné filmy, po nich mezera a zbytek kvalitní filmy, které tolik nevybočují. Takoví jsou vítězové letošního Berlinale. Zlatý medvěd pro íránské Zlo neexistuje (Sheytan vojud nadarad), Stříbrný medvěd pro americký Nikdy, zřídka, občas, vždycky (Never Rarely Sometimes Always). Oba hlavní filmy jsou také jasným politickým a společenským prohlášením, zatímco další snímky se většinou zaměřují na lidské příběhy a mezilidské vztahy.

Letošní soutěž byla zpočátku rozpačitá, nabrala obrátky na cestě do druhé poloviny festivalu uvedením amerického filmu Nikdy, zřídka, občas, vždycky, který se stal ihned favoritem. Až nakonec Berlinale dojelo do finále íránským filmem Zlo neexistuje, promítaným v samém závěru jako poslední soutěžní film.

Režisér vítězného snímku Mohammad Rasúlof do Berlína nepřijel. Z politických důvodů. V Íránu byl odsouzen za protiíránskou činnost, a nesmí cestovat. Svůj nejnovější film natočil před pár měsíci ve své vlasti, dokončoval se v Německu. Podílela se na něm i česká společnost Europe Media Nest.

Zlo neexistuje je otevřené filmové vyjádření, v němž je Rasúlof silně kritický k současnému Íránu. Snímek spojuje čtyři povídky, zdánlivě spolu nesouvisející. Ale společnou nit mají – trest smrti. Rasúlof nás v příbězích posouvá od popravčích k obětem. Svým názvem jeho počin provokuje; zlo existuje a film odkrývá, jak je skryté, nenápadné, prorůstá do rodin a do společnosti a z abnormality chce udělat normalitu.

Vítězství filmu ukazuje zase na Írán. Když Zlatého medvěda v roce 2015 vyhrál Džafar Panahí a jeho film Taxi, režisér si také z politických důvodů cenu nemohl převzít a jeho neúčast i film se také na festivalu staly symbolem ostrého politického prohlášení. Rasúlofův snímek po pěti letech vysílá opět do světa vzkaz, že v Íránu stále pokračuje pronásledování, nesvoboda a cenzura.

Nikdy, zřídka, občas, vždycky… o potratu

Zatímco ocenění Zlatým medvědem vyjadřuje silné politické gesto, za Stříbrným medvědem lze vidět silné aktivistické gesto. Druhou hlavní cenou oceněný film Nikdy, zřídka, občas, vždycky pojednává totiž o právu ženy rozhodovat sama o vlastním životě. Americká režisérka Eliza Hittmanová se vyhýbá hystericky genderovému pojetí, příběh sedmnáctileté dívky, která nechtěně otěhotní, natočila velmi civilně. Extrémně citlivé téma zvládla bez senzacechtivosti a nikdy neupadla do melodramatu.

Hlavní hrdinka hledá způsob, jak těhotenství přerušit, aniž by do problému zatahovala rodiče, jejichž souhlas v americké Pensylvánii coby nezletilá potřebuje. Najde si kliniku v New Yorku, která legálně dělá anonymní potraty. Režisérka a zároveň scenáristka filmu sbírala potřebný materiál právě v podobných zařízeních. Tam také viděla ponižující, velmi intimně podrobný, pro kliniku však nutný dotazník, jehož odpovědi daly název filmu.

Provokativní Nataša, minimalistická Žena na útěku

Mezi dalšími oceněnými filmy působí provokativně ruský titul DAU. Nataša (DAU. Natasha, režie: Ilja Chržanovskij). Odehrává se v kantýně tajného výzkumného střediska, kde prodavačka a servírka Nataša přes den obsluhuje vědce, s nimiž zároveň tráví často i noci. Pod hledáčkem KGB. Snímek není jednoduchý, vyžaduje neustálou pozornost, kamera permanentně krouží po uzavřeném prostoru ústavu.

Oceněný korejský film Žena na útěku (Domangchin yeoja, režie: Hong Sang-su) zase vybočuje svým minimalismem. Zachycuje rozhovory ženy s dávnými přítelkyněmi, specifičnost snímku podtrhuje mimo jiné originální dialog o kočce, na kterou si přijde stěžovat soused.

Na programu politika

Jednu cenu ale sedmdesátý ročník nepředal. Festival totiž letos zastínilo zjištění, že jeho první ředitel Alfred Bauer, který filmovou přehlídku vedl v letech 1951–1976 a po němž byla po jeho smrti v roce 1986 pojmenovaná cena za nové perspektivy ve filmovém umění, měl nacistickou minulost a blízký vztah k ministru propagandy Josephu Goebbelsovi.

„Je to paradox historie, že já i můj dlouholetý kolega, přítel a učitel Andrzej Wajda, který patřil k podzemnímu odboji za druhé světové války, jsme dostali cenu nesoucí Bauerovo jméno,“ uvedla ke kontroverzi polská režisérka Agnieszka Hollandová. Ocenění získala v roce 2017 za drama Přes kosti mrtvých, její nejnovější film Šarlatán byl letos uveden v hlavním programu mimosoutěžně.

Berlinale i jeho noví ředitelé Carlo Chatrian a Mariette Rissenbeeková jen potvrdili, že festival stále zůstává spojený s politikou a vývojem ve světě. Německá přehlídka sloužila už od sedmdesátých let jako most spojující evropský Západ a Východ, v posledních letech se tento most prodloužil dál na východ. Berlinale vítá návštěvníky z tamních zemí, odkud se těžko kvůli politické situaci přichází, ať to byla loni Čína, nebo letos Írán.   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...