Glosa: Velmi osobní a nevyhratelný boj Milana Kundery

14 minut
Události, komentáře s Jaroslavem Formánkem a Milanem Uhdem: Mlčení Milana Kundery
Zdroj: ČT24

Milan Kundera se 1. dubna dožívá devadesáti let. Jde o jednoho z nejmlčenlivějších žijících tvůrců světového dosahu. Kundera k tomu má své důvody – nejspíš velmi osobní, ale i naprosto nadosobní.

Když v pařížských knihkupectvích vezmete do ruky brožované vydání arcirománu Hermanna Brocha Náměsíčníci, objevíte na zadní straně citaci z textu Milana Kundery o díle tohoto rakouského tvůrce. Broch je spisovatelem té umělecké kategorie a té myšlenkové „trvanlivosti“, do níž by Kundera rád přináležel.

A to i s vědomím, že knihy stárnou, jak to také píše v autorské poznámce k jednomu ze svých starších románů, které mu vyšly v brněnském nakladatelství Atlantis, jež má výhradní právo Kunderu v České republice publikovat. Svými autorskými zásahy do děl v minulosti již publikovaných a celkovou spisovatelskou strategií brněnský rodák dělá vše pro to, aby minimalizoval časovost, aby zubu času maximálně ztížil jeho rozkladnou práci. Kundera je v tomhle vlastně konceptualista.

Boj s časem

Kardinálním paradoxem samozřejmě je skutečnost, že to, zda takzvaně uspěl a vřadil se mezi klasiky, jejichž dílo trvá a oslovuje lidi i po skončení autorovy pozemské existence, se Milan Kundera nikdy osobně nedozví. Ale jeho svého druhu experiment spočívá v tom, že Kundera-člověk-občan „mizí“ z veřejné scény již za svého života a chce, aby na ní působilo výhradně a pouze jeho dílo, bez ohledu na tu či onu okolnost autorova života. K tomu Kundera může mít – a nejspíš i má – důvody hned několikerého druhu. Všechny souvisejí s časem.

Jedním takovým okruhem je konkrétní historický čas, v němž Milan Kundera žil, a v němž se osobně politicky angažoval. Jde o padesátá a šedesátá léta. Kundera se spálil a s inteligencí a důsledností sobě vlastní pochopil, že zahrávat si s politickou časností už nikdy „nesmí“, že to je něco, co jej vnitřně dezintegruje.

Lze si tudíž představit Kunderův děs, když v roce 2008 týdeník Respekt přinesl materiál o tom, že Kundera počátkem padesátých let nejspíš udal člověka, který to posléze ošklivě odskákal. (Zde nesoudíme, zda se tohle roku 1950 skutečně událo, či nikoliv, ale ať se události padesátého roku přihodily jakkoliv, Kunderova reakce na zveřejnění Respektu byla v řádu jeho celkového postoje k prožitému).

Druhým okruhem byla spisovatelova inklinace ke klasickým autorům, k velkým zjevům umění, které s pochopením a zaujetím v esejích interpretoval a činil je tak vlastně i našimi současníky. Tato časová přemosťování musela Kunderu fascinovat. Všichni ti již mrtví muži – ano, muži, ti stavitelé literárních i jiných chrámů! – byli pro něho společností trvalých záruk v čím dál vratším a rychleji měnlivém světě.

Mlčení je také řeč

S tím souvisí okruh další, totiž analyticko-senzitivní. Milan Kundera, poučen takovými autory, jako byli třeba jmenovaný Hermann Broch či Robert Musil, kteří ve svých esejích rozebírali některé aspekty „masového člověka“, po svém pocítil a promyslel roli imagologie, vytváření obrazů, potažmo zdání, v moderní společnosti. A to v době, kdy ještě neexistoval internet.

Lze se celkem právem domnívat, že Milan Kundera, který má více než rád věci pod kontrolou, se má před neřiditelným světem „sítí“ stejně na pozoru jako před těmi, kteří by se jej chtěli ptát na jeho osobní minulost. Jeho strategie „zmizení“ autora za dílem je konglomerátem sofistikovaného myšlení a osobních strašidel, přičemž nadčlověčí vůlí u Kundery vítězí ona racionální složka.

Kunderův boj o kontrolu je ovšem nevyhratelný – jako je v tom nevyhratelný každý jednotlivý lidský život. Lze ten boj pouze podstupovat a odejít nakonec s tím, že jsem to měl v rukách, dokud mi síly stačily. Mlčení je však také (výmluvná) řeč.

Ale ještě jinak: mlčení Milana Kundery nás může iritovat, jeho postoj je sice málo vídaný, ne však naprosto výjimečný. Americký spisovatel J. D. Salinger (1919–2010) nevydal žádné dílo od roku 1965 a od roku 1980 neposkytl žádný rozhovor. Leckdo se k němu snažil dostat – marně. Jiný vynikající americký spisovatel Thomas Pynchon (*1937) se natolik vyhýbá publicitě, že dokonce existují dohady, že se za tímto jménem skrývá někdo jiný. V současnosti dosahuje celosvětové popularity autorka, jejíž identita je úplně neznámá: ví se pouze, že píše italsky a svá díla podepisuje Elena Ferrante.

Kundera však – na rozdíl od jmenovaných spisovatelů – svůj postoj vysvětlil i „teoreticky“. (Ale také se – jako jediný z nich – „namočil“ v totalitním politickém systému.) V něčem to odpovídá faktu, že první knihou, kterou publikoval po své lyrické, básnické dekádě padesátých let, byla roku 1960 teoretická studie Umění románu. Cesta Vladislava Vančury za velkou epikou. Teprve pak Milan Kundera předstoupil před veřejnost se svými vlastními prozaickými texty, jimiž je aspirantem do plejády nesmrtelných.

Glosa byla, s doplněním mezititulků a videa, převzata z webu ArtZóna, kulturního speciálu ČT.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 21 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...