Filmaři postavili slovenské město Svit z roku 1937. Je sedmkrát menší než ve skutečnosti

Filmaři postavili slovenské město Svit (zdroj: ČT24)

Nový film Úsvit je inspirován třicátými lety v Československu a prvorepublikovými podnikateli. Detektivní drama v koprodukci České televize dotočil režisér Matěj Chlupáček. K vytvoření dobových reálií využili tvůrci osvědčené filmové triky. Model města Svit postavili v poměru 1 : 7 v hale u Slaného.

Název města Svit v údolí Vysokých Tater odkazuje k Slovenské viskózové továrně, kterou tu ve třicátých letech nechalo vystavět Baťovo impérium. O téměř století později část města vyrostla v bývalé hale ČKD ve Slaném. Dekorace představuje slovenské město v době jeho výstavby.

Model města je zmenšený v měřítku jedna ku sedmi. Společenský dům, který má ve skutečnosti jednadvacet metrů, tak měří pouhé tři, cihlové rodinné domy nejsou vyšší než metr.

„To je hraniční měřítko, ve kterém lidské oko nepozná rozdíl proti realitě, pakliže se to kombinuje s už předem natočenými záběry s herci,“ podotýká režisér a producent Matěj Chlupáček. Natáčejí se tu pozadí, která doplní záběry z exteriéru a ty před takzvaným green screenem, tedy zelenou klíčovací plochou.

Aby tam neprošla Godzilla

Model je výhodný hned z několika důvodů. Reálný Svit dnes vypadá jinak než v roce 1937, kdy se filmový příběh odehrává. Natáčení zmenšeného města navíc zabere méně času než toho skutečného.

„Ale kamera se musí pohybovat na jeřábu, abychom si nepošlapali cestičky a různé předzahrádky, protože kdybychom tam měli otisk lidské nohy, tak je sedmkrát větší než v realitě a vypadalo by to, že tam prošla nějaká Godzilla,“ dodává Chlupáček.

Stejné triky používají doteď i v Hollywoodu. Se zmenšenými modely natáčeli tvůrci třeba Hvězdné války, bondovky nebo Pána prstenů. Podle Matěje Chlupáčka jsou miniatury pro lidské oko příjemnější než 3D modely vytvořené v počítači. A navíc levnější.

Model města Svit pro natáčení filmu Úsvit
Zdroj: Barletta Productions/Stanislav Honzík

Tajemný nález v továrně

Film Úsvit, který v ateliéru natáčí, je jeho druhým celovečerním titulem. V roce 2013 debutoval snímkem Bez doteku jako vůbec nejmladší evropský režisér, poté působil především jako producent, ale také spolurežíroval oceňovaný projekt České televize Zrádci.

Úsvit definuje jako detektivku s hlavní ženskou postavou, která není policistou nebo vyšetřovatelem, ale zatímco všichni ostatní si vytvoří závěry podle toho, co se komu hodí, ona jediná chce vypátrat pravdu.

V příběhu podle scénáře Mira Šifry do Svitu konce třicátých let přijíždí těhotná lékařka se svým manželem, ředitelem továrny, který zde má postavit nové město po vzoru Zlína. Jejich plán ale naruší nález. Manželskou dvojici ztvárnili Eliška Křenková a Miloslav König. Drama s kriminální zápletkou, jež se natáčelo také u Lysé nad Labem nebo ve Zlíně, by se premiéry mělo dočkat příští rok na podzim.