DekkaDancers „nenuceně vysekli“ hned tři choreografie

Včerejší večer na Nové scéně, který jeho autoři poněkud nezvykle pojmenovali Nenucený výsek, se hodně povedl. Vlastně se to dalo i tak nějak dopředu očekávat. Představení DekkaDancers obvykle bývají kvalitní, v tom včerejším se navíc reprízovala dvě osvědčená a divácky atraktivní čísla, mezi něž byla zasazena jedna choreografická novinka. A proč se autoři rozhodli pro ten zvláštní zastřešující název celého večera? Podle slov Tomáše Rychetského, jedné z klíčových osobností této taneční skupiny, to má hodně co dělat s nedávným mysliveckým bálem na Nové scéně, po kterém by logicky měla následovat zabíjačka – výsek. Coby labužníci moderního tance a pohybového divadla se tedy DekkaDancers rozhodli svému publiku naservírovat kombinaci „pohybového prejtu a emočního ovárku“. A podařilo se jim to. Musím říci, že včerejší večer patřil k zážitkům gurmánským.

Velký úspěch sklidila choreografie Umíněnost ztracených (Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka), kterou do svých večerů DekkaDancers zařadili již několikrát. Původní obsazení se za rok a půl od prvního uvedení obměnilo, na kvalitách tím však dílo neztratilo nic. Umíněnost ztracených je číslem originálním, dobře čitelným, vtipným. S lehkostí vypráví o mužích a ženách dnešní doby, s nadsázkou se věnuje věčnému tématu, jímž je problematika partnerských vztahů.

Choreografie je navíc doslova nabitá dobrými nápady. Část, která v mých očích tentokrát v tom dobrém slova smyslu nejvíc vyčnívala nad ostatní, byl duet na skladbu americké bluesové zpěvačky Dinah Washington This Bitter Earth. Emotivní pohled na hořkosladký vztah dvou lidí, jejich vzájemnou lásku a zároveň nepochopení, které život často přináší, byl v podání zkušených tanečníků Zuzany Šimákové a Viktora Konvalinky jedním slovem strhující.

DekkaDancers / Umíněnost ztracených
Zdroj: Pavel Hejný/Dekkadancers

Druhá v pořadí následovala choreografie nazvaná Side deux_fects (Emir Fadda), kterou si DekkaDancers připravili pro včerejší večer jako novinku. Performace pro šest mužů a jednu ženu je celá ve své podstatě zasazena do abstraktní roviny. Zajímavá byla doprovodná videoprojekce, v níž se objevili sami tanečníci, dílo jako takové je spíše experimentem. Úvodní pasáž se odehrávala v naprostém tichu, vystřídaly ji synchronní energické krokové vazby, z nichž čišelo jakési bojovné odhodlání, ty pak nahradila zvláštní forma improvizace.

Celým kusem tanečníky provázely baťohy, zapínali si je, různě přehazovali, někdy je měli dokonce i na hlavě. Nebylo mi však vcelku jasné, co tím vším autor zamýšlel a kam svým vyjádřením směřoval. Se Side deux_fects DekkaDancers opět prokázali, že se nebojí zkoušet nové věci, i kdyby za cenu toho, že v divácích nevyvolají dostatek asociací a že ti pak dílo nepřijmou za své. Tak se to, myslím, stalo i včera, jak bylo z rozpačitých reakcí publika znát.

Závěr už pak patřil jednomu z nejzábavnějších a nejoblíbenějších čísel současného repertoáru skupiny, které jeho autoři (opět Rychetský a Konvalinka) pojmenovali Kill de Bill. Jde o bláznivý mix z vojenského prostředí, v němž se humor a absurdita šponují až do nečekaných výšin. Ve chvíli, kdy si myslíte, že už nemůže přijít žádné překvapení, přihodí DekkaDancers další skvělý vtip a režijní nápad. Kill de Bill je parádní číslo, které diváky baví a navíc perfektně graduje od začátku až do konce.

DekkaDancers / Kill de Bill
Zdroj: Pavel Hejný/Dekkadancers

Nenucený výsek potvrdil, že taneční nadšence, jako jsou DekkaDancers, bychom si měli hýčkat. Nebojí se přicházet s novými nápady, rádi předvedou nejen své taneční a pohybové kvality, ale pokusí se i o vyjádření pomocí prostředků jiného rázu. Díla této skupiny patří jednoznačně k tomu nejoriginálnějšímu, co na české taneční scéně v současnosti vzniká. Je dobře, že i přes nepříznivé finanční podmínky, se kterými se DekkaDancers potýkají (za dva a půl roku existence toto uskupení nedostalo od nikoho jakoukoliv finanční podporu!), jejich tvůrčí invence neklesá a že plánů do budoucna mají stále dost. V té nejbližší době se například chystá autorská premiéra celovečerního představení s pracovním názvem Dobrou chuť aneb setkání s panem Bonem i s panem A. P. Titem (29. května v komorním prostředí divadla Kolowrat).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 13 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 19 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 21 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...